یک روزنامه آمریکایی با استناد به اظهارات «منابع مطلع»، نوشت که دیپلمات‌های اروپایی برای پیش‌برد سریع‌تر روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای امتیازات چشمگیری به ایران پیشنهاد کرده‌اند که در برگیرنده راهکارهایی درباره مسئله پادمانی است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه یورونیوز،‌ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی آورده که این امتیاز درباره اختلاف نظر طرفین بر سر مسائل پادمانی ایران با آژانس بوده که تهران همواره خواستار پایان تحقیقات در این پرونده است. این در حالی است مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که درباره تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران مذاکره نخواهند کرد چرا که از نظر آنها، این موضوعی غیرمرتبط با برجام است.

در عین حال بر اساس پیش نویس توافقی که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده و وال استریت ژورنال می‌گوید که متن آن را به دست آورده، آمده است: در صورتی که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌های مذاکره از شورای حکام خواهند خواست که به تحقیقات خود در این زمینه پایان دهند.  البته وال استریت گفته در این پیش‌نویس از ایران خواسته شده تا به پرسش‌های آژانس «با هدف شفاف‌سازی» پاسخ دهد و به «پرداختن به نگرانی‌های آژانس، پیش از اجرایی شدن برجام» موافقت کند.