فرماندار هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان روز گذشته از درگیری نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در منطقه شغالک شهرستان هیرمند خبر داد.

میثم برازنده ساعاتی بعد اعلام کرد که این درگیری به دلیل تجاوز مرزی از سوی طالبان رخ داد که نیروهای ما پاسخ لازم را دادند و متقابلا آنها هم پاسخ دادند اما تلفات جانی به دنبال نداشت.

به گفته وی این درگیری مختصر بوده و به اتمام رسیده است.

همزمان تسنیم در این زمینه نوشت: در این درگیری‌ها نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است.

برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند که در این درگیری یک نفر از طالبان کشته شده و یک تن دیگر زخمی‌ شده‌ است که منابع مستقل چنین موضوعی را تایید نکرده‌اند.

این رسانه در گزارش دیگری نوشت که رویداد مذکور بار دیگر به دلیل عدم مراعات خط مرزی ایران و افغانستان توسط نیروهای طالبان رخ داده است.

طی سالهای گذشته در منطقه شغالک از توابع بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان، در داخل خاک کشورمان و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار احداث شده است، اما همچنانکه چند ماه پیش نیروهای طالبان با عدم رعایت این خط مرزی باعث درگیری شده بودند، این بار نیز با تجاوز به این منطقه منجر به تبادل آتش شده‌اند.

نیروهای طالبان با درک غلط از خط مرزی تصور می‌کنند که دیوار احداث شده مرز بین ایران و افغانستان است حال آنکه چنین نیست و طی ماه‌های گذشته نیز مسئولان مرزبانی ایرانی سعی کرده‌اند آنان را نسبت به موضوع توجیه کنند.

با این حال برخی نیروهای طالبان با وارد شدن به همین منطقه سعی می‌کنند بر روی کپری که در این محدوده (بین دیوارها و رودخانه) قرار دارد پرچم طالبان را نصب کنند که با واکنش متناسب نیروهای ایرانی مواجه می‌شوند.