اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در خصوص توانایی ایران برای رساندن سطح غنی‌سازی اورانیوم به 90 درصد واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به توئیت خبرنگاری که اظهارات خرازی درباره برنامه هسته‌ای ایران را بازنشر داده بود، در صفحه توئیترش نوشت: داشتن توانایی[انجام دادن این کار] به معنای تمایل یا برنامه‌ریزی برای انجام دادن آن نیست. در هر صورت، وضع فعلی برنامه هسته‌ای ایران، حاصل سیاست فشار حداکثری ترامپ بایدن است.

میخائیل اولیانوف در پیام دیگری نوشت: ایران مدت زیادی است که در واکنش به سیاست فشار حداکثری که توسط ترامپ شروع شد و توسط بایدن ادامه پیدا کرد، اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد تولید می‌کند. اما عالی‌رتبه‌ترین مقامات ایران از مدت‌ها پیش گفته‌اند که تهران تولید تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند.

خرازی به تازگی در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره تاکید کرده که ایران با هیچ کس در خصوص برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای مذاکره نخواهد کرد زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است. وی همچنین گفته است: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می‌توانیم به  ۹۰درصد نیز برسانیم. خرازی در این مصاحبه همچنین بیان کرده بود ایران مانورهایی برای حمله به عمق خاک اسرائیل برگزار کرده تا در صورتی که مورد هدف قرار بگیرد واکنش دهد.

برنامه اقدام نظامی علیه فعالیت هسته‌ای ایران را  تهیه می‌کنیم

این گفته‌های وی واکنش فرمانده ارتش اسرائیل را نیز به همراه داشت. ژنرال افیف کوخافی گفت اسرائیل برای تعامل با همه سناریوهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران آماده می‌شود.

کوخافی ادامه داد: تهیه برنامه اقدام نظامی اسرائیل علیه فعالیت هسته‌ای ایران، یک وظیفه اخلاقی و موضوع مهم برای امنیت ملی ماست. وی افزود: تحرک نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران در مرکز آمادگی‌های ماست و شامل برنامه‌ها و نقش‌های متنوعی است. همزمان نخست‌وزیر اسرائیل هم گفت که او برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داده که اسرائیل مخالف برجام است. یائیر لاپید، که در ابتدای نشست هفتگی کابینه سخن می‌گفت ادامه داد: به رئیس‌جمهور آمریکا و هیأت همراه توضیح دادم که اسرائیل حق مقابله آزادانه با برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند.