در پی انتشار سخنان امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر ازدواج دختران ایرانی با مردان مسلمان سایر کشورها، تعدادی از نمایندگان در مقابل صندلی این نماینده مجلس حاضر شده و به این صحبت‌های او انتقاد کردند.

او در گفتگویی پیشنهاد کاهش سن ازدواج به دلیل بلوغ زودرس و ازدواج دختران ایرانی با شیعیان سایر کشورها را مطرح کرده بود که موج انتقاد فعالان رسانه‌ای در شبکه های اجتماعی را برانگیخت.

روز گذشته نیز نماینده خلخال در مجلس با اشاره به این صحبت‌ها و پیشنهاد نماینده اصفهان برای «ازدواج بین‌المللی» گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است. انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

بانکی‌پور نیز در دفاع از خود مدعی شد: همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم که رسانه‌های معاند با تقطیع سخنان، به خصوص سخنان نمایندگان به تخریب مجلس می‌پردازند. از نمایندگان که خود قربانیان تقطیع‌ها هستند انتظار دارم که هر وقت در پیامک یا فضای مجازی اظهار نظر می‌کنند ابتدا صحبت را کامل بشوند و بعد بر روی آن قضاوت کنند.

وی  افزود: صحبت من در یک محیط علمی و آکادمیک بود و در آنجا تحلیل آماری داشتم و تاکید داشتم این بحث رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه‌های نظری و صاحب نظران است. آمارهای غلطی در جامعه مطرح می‌شود که باید اصلاح شود از جمله آماری که می گویند تعداد زنان ما بیشتر از مردان هستند این آمار غلط است اتفاقاً به تعداد دختران مجرد آماده ازدواج و پسران مجرد آماده به ازدواج طبق سرشماری سال ۹۵ هم‌تراز هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اظهارت منتشر شده خود گفت: در آن سخنرانی در مورد یک گروه سنی تذکر دادند و گفتم گروه سنی بانوان بالاتر از ۳۰ سال، طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و چهارصد هزار نفر دختر مجرد بالای ۳۰ سال داریم و ۷۰۰هزار خانمی که همسر خود را از دست دادند و یا جدا شده اند جمعا دو میلیون و صد هزار نفر هستند در سخنرانی گفتم چنانچه اینها بخواهند طبق عرف ازدواج با پسرهای۴ و ۵ سال بزرگتر از خودشان ازدواج کنند برای دو سوم این بانوان همسری نیست.

او در ادامه عنوان کرد: من به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه‌های غلط عذرخواهی می‌کنم ولی معتقدم صورت مسئله ها را نباید پاک کنیم.