«خرداد پر حادثه»؛ این شاید عنوان درستی برای حوادثی باشد که برای چند فرد نظامی کشور رخ داد. ترور شهید صیاد خدایی در یکی از خیابان‌های تهران، سقوط مرگبار یک سرهنگ سپاه از پشت بام،  انتشار خبرمرگ مشکوک یک مهندس هوا-فضا در یزد. دیروز نیز وزارت دفاع و همچنین روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی از فوت دو عضو این مجموعه خبر دادند. وزرات دفاع اعلام کرده که کارمند محمد عبدوس عصر یکشنبه ٢٢ خرداد در زمان انجام ماموریت در منطقه عمومی سمنان به شهادت رسیده و سپاه «روح‌الله» نیز در اطلاعیه‌ای عنوان کرده که پاسدار «علی کمانی» از رزمندگان یگان هوافضا در شهرستان خمین بر اثر سانحه رانندگی شهید شده است. چند روز پیش نیز خبر ترور یکی از کارکنان سپاه قم منتشر شده بود که روابط عمومی سپاه علی ابن ابیطالب(ع) آن را تکذیب کرد.

اتفاقات رخ داده در خردادماه گمانه‌زنی‌ها در این مورد که پای اسرائیل در میان است را تقویت و این پرسش را مطرح می‌کند که «نفوذ»  جاسوسان این حکومت خودخوانده در مراکز نظامی کشور ما تا کجا پیش‌ رفته است؟

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش به نقل از «یک مقام اطلاعاتی» که در جریان تماس‌های اسرائیل و آمریکا قرار داشته نوشته بود که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده است که مسئولیت کشتن شهید صیاد خدایی را برعهده می‌گیرد.

اگرچه مسئولان ایرانی نیز ترجیح می‌دهند با «سیاست چراغ خاموش» به سراغ دشمن دیرینه خود بروند و دست خود را رو نکنند اما تعدد ترور و یا مرگ مشکوک در این روزها این گمان را که نفوذ اسرائیل در کشور بیش از گذشته گسترش یافته است،‌ تقویت می‌کند

«کمتر حرف‌ می‌زنیم و بیشتر عمل می‌کنیم»

شواهد و نشانه ها از این قرار است که اسراییل در انجام ترورهای خود از سیاست سکوت استفاده می‌کند و به دور از هیاهو کار خود را پیش می‌برد، این شیوه را از توییتی که حزب نزدیک به نخست وزیر اسرائیل زده نیز می‌توان فهمید. این حزب با انتشار تصاویر چند نفر از نظامیان کشته شده در چند روز اخیر نوشت: «کمتر حرف می‌زنیم، ولی بیشتر عمل می‌کنیم.»

اما در این میان واکنش مقامات ایرانی به این اتفاقات نیز حائز اهمیت است و البته از لحن و کلام آنان این چنین به نظر می‌رسد که ترجیح می‌دهند در این موارد مبهم سخن بگویند. روز گذشته، سخنگوی دولت در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره تحرکات اخیر اسراییل و طرح برخی تهدیدات، گفت: «خط قرمز جمهوری اسلامی، امنیت برای شهروندان خود است و در جهت حفظ امنیت و صیانت از امنیت عموم مردم، هر اقدامی که نیاز باشد به‌عنوان اقدام متقابل به هرگونه اقدام خارجی نسبت به اسرائیل را پیش خواهد گرفت. ذات رژیم غاصب صهیونیستی که روشن بوده و هست و تأسیس نامشروع این رژیم مبتنی بر ترور، تروریسم، ظلم و حق‌کُشی شکل گرفته و ادامه حیاتش هم مبتنی بر همین ذات تروریستی است»

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش به نقل از «یک مقام اطلاعاتی» که در جریان تماس‌های اسرائیل و آمریکا قرار داشته نوشته بود که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده است که مسئولیت کشتن شهید صیاد خدایی را برعهده می‌گیرد

علی بهادری جهرمی ادامه داد: «موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به چنین موجود و ماهیتی روشن بوده، هست و ثابت خواهد بود و طبیعتا انتظار می‌رود نهاد‌های بین‌المللی هم موضع‌گیری روشنی نسبت به چنین ماهیت‌های غیرمشروعی داشته باشند و عملکرد روشنی نسبت به اقدامات غیرقانونی و تروریستی چنین رژیمی به‌عمل بیاورند تا سایه آثار و اقدامات مخرب این رژیم منحوس را از منطقه برطرف کنند.»

سخنان سخنگوی دولت در حالی است که نخست وزیر اسراییل در چند ماه گذشته ایران را به اقدامات نظامی تهدید کرده و حتی گفته می‌شود در شمال عراق در حال پرورش تیم‌های تروریستی است. همین موارد بود که خبرنگاری روز گذشته در نشست سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله پهپادی اخیر به اربیل عراق که گفته شده در آن دو نفر از اعضای ارشد موساد در این منطقه کشته شده‌اند، پرسید اما سعید خطیب‌زاده ترجیح داد به این سوال یک پاسخ کلی بدهد: «در خصوص سوال شما، پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل در جای خودش داده می‌شود و پاسخ را در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.» او همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: «منبع تهدید هرکجا باشد در همان جا، تهدید خنثی می‌شود.»

رضایی در انتظار بهانه  برای انتقام‌گیری!

اما جذابترین واکنش به تهدیدات اسرائیل توسط محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه صورت گرفت. او که حالا در دولت سیزدهم حضور دارد در سخنانی گفت: «‌مقامات اسراییل تهدید کرده‌اند که فلان طرح که نمی‌خواهم اسمش را ببرم می‌خواهند اجرایی کنند،‌ ای کاش اسرائیل جرأت کرده و یک غلطی بکند و بهانه‌ای به دست ما بدهد تا ما او را از روی زمین محو کنیم.»

سخنان محسن رضایی با واکنش‌های زیادی مواجه شد، روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله‌ای خطاب به او نوشت: «آقای رضایی اگر به وعده‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی عمل کند، بطور طبیعی زمینه محو شدن اسرائیل فراهم خواهد شد.»

«علی احمدنیا» فعال توئیتری نیز در پاسخ به او نوشت: «‌دست داشتن در ترور سردار سلیمانی، حمله به محل اقامت نظامیان ایرانی در سوریه، ترور دانشمند هسته‌ای فخری زاده به روش عجیب در خاک ایران و.... بخشی از اقدامات عیان اسرائیل علیه ایرانه. بعد آقای رضایی میگه: ای کاش، اسرائیل جرات کرده و یک غلطی بکند تا ما او را از روی زمین محو کنیم.»

در هرحال اگرچه مسئولان ایرانی نیز ترجیح می‌دهند با «سیاست چراغ خاموش» به سراغ دشمن دیرینه خود بروند و دست خود را رو نکنند اما تعدد ترور و یا مرگ مشکوک در این روزها این گمان را که نفوذ اسرائیل در کشور بیش از گذشته گسترش یافته است،‌ تقویت می‌کند. با توجه به اینکه مذاکرات احیای برجام بهروزهای سخت و دشوار خود رسیده و احتمال به بن بست رسیدن آن وجود دارد، اسرائیل تلاش دارد دامنه نفوذ خود را درباره مساله هسته‌ای و اتفاقات سیاسی ایران بیشتر نشان دهد و همین بحث «نفوذ» را بیشتر به ما گوشزد می‌کند. هرچند وزیر اطلاعات چندی پیش گفته بود که ما آمادگی کامل برای مقابله با هر نوع تهدیدی را داریم، اما نباید سخنان علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات را نیز از یاد ببریم که در مصاحبه‌ای گفته بود: «نفوذ اسرائیل در حدی است که تمام مسئولین کشور باید نگران جان‌شان باشند.» باید منتظر ماند و دید واکنش مقامات بلند پایه سپاه به مرگ‌های مشکوک نظامیان چه خواهد بود و آیا این روند متوقف خواهد شد؟