وزیر امورخارجه ایران می‌گوید برجام یک تعهد بین‌المللی برای ایران است و این دولت علیرغم برخی انتقادات به مفاد برجام نگفته که آن را قبول ندارد.

به گزارش ایسنا حسین امیرعبداللهیان در سخنانی در هم‌اندیشی سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: چند ماه قبل وقتی در مونیخ بودم، مقامات ارشد آمریکا که در انجا حضور داشتند علاقه مند بودند گفتگویی را با وزیر خارجه ایران داشته باشند و هدفشان این بود که فضای مذاکرات را جلو ببرند. برای اینکه پاسخی به آنها دهیم اولین نکته این بود که انها باید در عمل نشان دهند که می خواهند فضا را باز کنند و در عمل نشان دهند نمی خواهند بنایی که دولت ترامپ گذاشته است را ادامه دهند. ما باید چشم‌اندازی از تفاوت رویکرد و عملکرد بین بایدن و ترامپ ببینیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: از وزیر خارجه ای که پیگیر مذاکره بود خواستم این مطلب را به مقامات ارشد آمریکا خانم هریس و آقای بیلینکن که هر دو در مونیخ هم بودند انتقال دهد که چرا در مذاکرات مکرر تکرار می کنید انچه با شما توافق می‌کنیم را تعهد نمی دهیم که دولت بعدی آن را اجرا کند! من به آن وزیر خارجه گفتم به آنها بگویید اگر قرار است بعد از شما یک گروه شورشی در کاخ سفید حاکم شود به ما بگویید که حتی اگر اینچنین هم باشد ان گروه شورشی هم باید به تعهدات بین المللی پایبند باشد. این جمله قابل قبول نیست که دولت مستقری به توافقی برگردد ولی قبل از بازگشت بگوید تعهدی برای دولت بعد ندارم.وی‌ گفت: دولت قبلی ایران تعهد برجام را پذیرفت و در حالی که دولت جدید ایران با وجود اینکه منتقدین جدی نسبت به برخی از مفاد برجام دارد اما هیچ کجا نگفتیم برجام را قبول نداریم یا آن را بگذاریم کنار. از این رو همه گفتگوهای ما در بهترین حالت به برجام برمی‌گردد و این هم از نکاتی است که برخی منتقدان ما ایراد می گیرند که چرا دارید به برجام باز می گردید. بالاخره تعهد بین المللی بوده که ایران تا اخرین لحظه پای ان است و وقتی مجلس دولت را ملزم کرد اتفاقات جدید افتاد.