طهمورث حسینی

فایل منتشر شده از مهدی طائب، برادر رئیس اطلاعات سپاه و رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار نشان داد که زخم کهنه انتخابات سال 84 دوباره سرباز کرده است. هرچند مهدی طائب پس از حواشی ناشی از افشای فایل سعی کرد  همه چیز را تکذیب و کتمان کند؛ اما در همان سخنان اصلاحی‌اش هم می‌توان رگه‌های شکافی را که انتخابات آن سال بین حامیان احمدی‌نژاد و قالیباف به وجود آورد را باز هم مشاهده کرد.  هشت سال دولت حسن روحانی، در کنار بازتعریفی که احمدی‌نژاد از نقشش در کنشگری سیاسی تعریف و خود را از شمول نیروهای انقلابی جدا کرد، تاحدودی موجب وحدت استراتژیکی میان این دو جریان اصولگرا و انقلابی شده بود.

پروژه حاکمیت یکدست و تقسیم قوا میان نیروهای انقلابی با دو انتخابات کم شور و کمتر از 50 درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری هم رقم خورد تا محمدباقر قالیباف بر مسند یک قوه بنشیند و ابراهیم رئیسی با انبوهی از یاران و حامیانش از جبهه پایداری و نزدیکان احمدی‌نژاد و جلیلی بر قوه دیگر تکیه بزند. هشت ماه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر قوه مجریه کافی بود تا طراحان پروژه حاکمیت یکدست متوجه شوند، راهی که با حذف مردم از صحنه سیاسی آغاز کرده‌اند آنها را هم رستگار نمی‌کند و اختلافات درون جریانی اصولگرایان در کنار نگاه تردیدآمیز مردم به کارآمدی آنها یکی از اصلی‌ترین پاشنه آشیل‌های انقلابیون خواهد بود حتی اگر طائب در اصلاحیه حرف‌هایش بگوید: «ما در طول زمان انقلاب هیچ گاه مثل الان نداشتیم که سران سه قوه از مشکلات موجود درک داشته باشند و نسبت به راه‌حل‌ها با هم به تفاهم برسند و یکدیگر را در جهت حل مشکلات یاری کنند.»

تخریب رئیسی

 به نام دفاع از قالیباف

همیشه باید حرف‌های غیرعلنی و غیررسمی را در سیاست ایران جدی تلقی کرد وگرنه عرصه رسانه مملو از تکذیب و اصلاح‌های متفاوت مردان سیاست است.  بنا بر فایل صوتی که از سخنان  طائب در جلسه‌ای خصوصی بیان و در رسانه‌های خارج کشور منتشر شده وی درباره‌ سفرهای شخص قالیباف به ترکیه توضیح‌ می‌دهد که این سفرها برای همکاری با سردار سلیمانی و پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.برخی فعالان سیاسی بر این باورند که انتشار این فایل کاملا هدفمند و در راستای تاثیرگذاری بر فضای سیاسی و داخلی کشور صورت گرفته است.طائب با بیان اینکه در افشای ماجرای سیسمونی نوه‌ی قالیباف «نمی‌دانیم‌ وزارت اطلاعات نقشی داشته یا نه» می‌گوید: «با شناختی که از قالیباف دارم او آدمی نیست که زن و بچه‌اش را برای خرید سیسمونی به خارج بفرستد.» وی با اشاره به حمایت‌های رهبری انقلاب از قالیباف مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ علیرضا زاکانی در مورد انتخاب رئیس مجلس یازدهم از محمدباقر قالیباف حمایت کرده است. البته طائب در اصلاحیه حرف‌های خود می‌گوید رهبری نظر قطعی بر روی اشخاص ندارند و تنها از توانایی‌های قالیباف دفاع کرده است: «بحثی هم که ما در آن جلسه می‌خواستیم بگوییم همین بود اما اینکه آقا امضا کرده باشد یا ریاست ایشان به دستور آقا باشد. اگر چنین برداشتی از صحبت‌های من شده است، کاملاً غلط است و من اینجا عرض می‌کنم که چنین موضوعی نیست.»

دفاعی در آستانه انتخابات

هیات رئیسه مجلس

ماجرای سیسمونی گیت بیش از هر زمانی موقعیت محمدباقر قالیباف را در مجلس شورای اسلامی تضعیف کرده است. عملکرد دوساله قالیباف در اداره مجلس منتقدان او را بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر برای تغییرات در هیات رئیسه متحد کرده بود اما افشای ماجرای سفر همسر و فرزند قالیباف به ترکیه وضعیت او را در صحن مجلس و میان نمایندگان مردد وخیم‌تر کرده است. طائب در نوار صوتی خود در دفاع از قالیباف دو محور کلیدی دارد. همراهی و همکاری با شهید سلیمانی که هنوز برخی با نام او در جریان اصولگرایی برای خود امتیازاتی می‌خرند و دیگری حمایت مستقیم رهبری از ریاست مجلس قالیباف. چند روز قبل بیژن نوباوه از نمایندگان جریان جبهه پایداری و مخالفان قالیباف ضمن متهم کردن قالیباف به جعل نامه میثاق با رهبری نمایندگان، خواستار «انتخابی جدید در هیئت رئیسه» و «خونی تازه» در مجلس شد. او نوشت: «مجلس به کجا می‌رود! وقتی رئیس دستگاه قانونگذاری برای بازگشت حیثیت مخدوش خود متن نامه میثاق با رهبری از سوی نمایندگان را به نفع خود جعل می‌کند.»

هشت ماه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بر قوه مجریه کافی بود تا طراحان پروژه حاکمیت یکدست متوجه شوند، راهی که با حذف مردم از صحنه سیاسی آغاز کرده‌اند آنها را هم رستگار نمی‌کند و اختلافات درون جریانی اصولگرایان درکنار نگاه تردیدآمیز مردم به کارآمدی آنها یکی از اصلی‌ترین پاشنه آشیل‌های انقلابیون خواهد بود

بسیاری بر این باورند که مطرح کردن نام رهبری در دفاع از قالیباف از سوی یک چهره امنیتی اصولگرا برای خنثی سازی فضاسازی‌های صورت گرفته در روزهای گذشته مانند اظهاراتی که بیژن نوباوه انجام داده، بوده است.

حمله به اتاق فکر رئیسی

میثم نیلی، برادر داماد رئیس‌جمهور یکی از اصلی‌ترین یاران حلقه تصمیم‌سازی ابراهیم رئیسی است. مقداد برادر او نیز به همراه جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی نقش کلیدی در تصمیم‌گیر‌ی‌های خاص دارند. چندی قبل برخی نمایندگان مجلس به موضوع نقش نزدیکان رئیسی در انتصابات و اداره کشور اشاره داشتند و حتی از لفظ مقدادیسم برای تاثیرگذاری داماد رئیس‌جمهور بر تحولات دولت اشاره کرده بودند. طائب هم در اظهاراتی بی سابقه تخریب قالیباف را به یکی از حواریون ابراهیم رئیسی نسبت داده و در حقیقت از جنگ نزدیکان روسای دو قوه پرده برداشته است. او از نقش میثم نیلی، در افشای سفر ترکیه خانواده رئیس مجلس می‌گوید و مدعی است که نیلی «سرخط» افشای این ماجراست و جبهه پایداری، عدالتخواهان، احمدی‌نژاد و جبهه‌ اصلاحات نمی‌خواهند قالیباف رئیس مجلس بماند.

البته این ادعا با واکنش میثم نیلی مواجه شده و در اتفاقی کم سابقه از یک چهره امنیتی شکایت شده است. وکیل میثم نیلی اعلام کرد: «شکایت موکل بنده از حجت‌الاسلام مهدی طائب در دادسرای ویژه روحانیت تهران تحویل ثبت شد. علیرغم توهین‌ها و افتراهای متعدد علیه موکل بنده در رسانه‌ها، از آن جهت که این مورد به طور جدی تکمیل‌کننده نقشه القای اختلاف میان سران قوا بوده و پس از گذشت دو روز هیچ اقدام اصلاحی از سوی حجت‌الاسلام طائب مشاهده نکردیم، در نهایت مجبور به ثبت شکایت شدیم. ادعای آقای طائب کذب محض است و آقای نیلی در ماجرای حواشی اخیر مربوط به رئیس مجلس علیرغم انتقادات جدی، دوستان رسانه‌ای را از تکمیل نقشه دشمن بر حذر می‌داشت.»عبارت «علیرغم انتقادات جدی» نشان‌دهنده عمق اختلاف حلقه اول یاران ابراهیم رئیسی با محمد باقر قالیباف است.البته پس از اعلام شکایت میثم نیلی، ساعتی بعد طائب در مصاحبه‌ای تقریبا سعی کرد هرآنچه در جلسه خصوصی گفته بود را تغییر دهد و برای اظهاراتش توضیحاتی بیاورد که با صوت منتشر شده کاملا مغایر است.

 طائب در نوار صوتی خود در دفاع از قالیباف دو محور کلیدی دارد. همراهی و همکاری با شهید سلیمانی و دیگری حمایت مستقیم رهبری از ریاست مجلس قالیباف. البته او در مصاحبه‌ای حرف‌هایش را تکذیب و اصلاح کرد؛ اما کیست که نداند سیاست در ایران یعنی همان حرف‌های در گوشی و پنهانی

طائب از میثم نیلی هم عذرخواهی کرد و «ساحت حضرت او» را مبرا دانست: «بنده می‌خواهم اینجا عرض کنم که ساحت حضرت آقای نیلی از این حرف‌ها مبرا است و اعتقاد من راجع به ایشان این نیست و اصلا ایشان در این فضا نیست.»

آقای قالیباف شفاف‌سازی کنید

ازسوی‌دیگر، احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس مجلس از او خواسته که درباره سفر خانواده خود به ترکیه شفاف‌سازی کند. توکلی که همیشه از یاران و حامیان قالیباف بوده و در جریان املاک نجومی و پرونده‌های مفاسد در شهرداری همیشه متهم به سکوت به نفع قالیباف شده حالا با نامه انتقادی‌اش موضع مخالفان رئیس مجلس را تقویت می‌کند. توکلی با انتقاد از مواضع افرادی که سعی در کوچک جلوه دادن ماجرای سفر به ترکیه دارند، می‌نویسد: «این که کسی بگوید واردات چمدانی از ترکیه پنهانی‌ترین وجه زندگی مسئولان است و نباید سرک بکشیم از بی‌اطلاعی گوینده است یا اگر گفته شود تنها حکومت می‌تواند به فرد متهم به فساد حمله کند و همین کار حکومت را هم مشروط به پرهیز از جار و جنجال، سرک نکشیدن و به کار گرفتن شنود و کنترل، پس چه توجیهی برای کار علی دارد که به مالک می‌فرماید برای کنترل کارگزارانت جاسوس بگمار؛ و اگر اطلاعاتی که جاسوسان از یک کارگزار می‌دهند با هم سازگار بود منتظر شاهد نمان؟ بله امام علی این پنهان کاری را راجع به عیوب مردم لازم می‌دانست، اما راجع به مسئولین خیر!»

توکلی که در نامه سعی کرده باز هم جانب احتیاط را در مواجهه با قالیباف رعایت کند در نهایت از او می‌خواهد به درستی در این مورد شفاف‌سازی کند: «این وظیفه دکتر قالیباف است که با شفاف‌سازی ابهامات را از رئیس مجلس بزداید. این کافی نیست که وی قبل از سفر مخالفت کرده باشد، زیرا او که شخص با تجربه‌ایست و می‌دانست که چنین اتفاقاتی ممکن است رخ دهد او باید مانع سفر می‌شد. در این باره نکات دیگری هم هست که به فرصت دیگری موکول می‌کنیم.»

کاین هنوز از نتایج سحر است

دعوای نزدیکان دو رئیس قوه که حامیان فراوانی در بین نیروهای سیاسی و امنیتی دارند می‌تواند منشا اختلافات و تحولات سیاسی خاصی در کشور شود. شاید خوش‌بین‌ترین نیروی اصولگرا هم گمان نمی‌کرد پروژه حاکمیت یکدست به زودی دچار شکاف و اختلاف شود اما فشار افکار عمومی در خصوص مشکلات معیشتی و حکمرانی، اختلافات را افزایش داده و هرجریانی به دنبال مقصر جلوه دادن دیگری است.

البته عذرخواهی طائب نشان داد که در پروژه حاکمیت یکدست فعلا رئیسی دست بالاتر را دارد. بسیاری بر این باورند که این دعوا تازه آغاز راه پرازسنگلاخ مدیریت انقلابی بر کشور است.