رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاوردی دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود. جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در مراسم دریافت استوارنامه «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی با بیان اینکه دو کشور همواره روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی مطلوبی با یکدیگر داشته‌اند و مزیت جغرافیایی ایران می‌تواند تجارت بین مناطق آسیایی و اروپایی را پررونق و کم هزینه کند، گفت: امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم.رئیس جمهور افزود: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاوردی دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود. جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است، تصریح کرد: جنگ و درگیری در اوکراین نباید مانع از توجه کافی به بحران در افغانستان و مشکلات مردم این کشور و جمعیت بزرگ آوارگان آن شود.

«پتریس وایواراس»، سفیر آکردیته جمهوری لتونی نیز در این مراسم با اشاره به سپری شدن یکصد سال از آغاز روابط دیپلماتیک کشورش با ایران گفت: علاقمندیم روابط با جمهوری اسلامی ایران را بر پایه درک و دوستی متقابل در راستای تامین منافع دو کشور گسترش دهیم.

ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی دارند

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و استونی ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دارند، تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی باید احیا و توسعه همکاری‌های اقتصادی را پیگیری کند.رئیسی دیروز همچنین در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها بخصوص کریدور شمال - جنوب تلاش کرد.

رئیس جمهور افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود.

«آنلی کوک»، سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار داشت: استونی علاقمند است روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.