رهبر انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیت‌الله آسید محمدعلی علوی‌گرگانی را تسلیت گفتند.

متن پیام به این شرح است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی قم و به همه‌ی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیت الله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض می‌کنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است ان‌شاءالله.

از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت می‌کنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.»

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

آیت‌الله گرگانی در میدان دفاع

 از آرمان‌های انقلاب  تلاشی مجدانه داشت

رئیس جمهور نیز در پیامی با تسلیت رحلت آیت‌الله علوی گرگانی تاکید کرد: این فقیه پارسا و وارسته در کنار هدایت و ارشاد مردم و پرورش شاگردان علوم دینی و نیز انجام امور خیر و عام‌المنفعه در میدان دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، تلاشی مجدانه داشت.

 سید ابراهیم رئیسی در این پیام افزود: رحلت مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی موجب تألم و ثأثر فراوان شد.رئیسی اظهار داشت: این عالم برجسته که از دانش‌آموختگان ممتاز اساتید بزرگ حوزه‌های علمیه من‌جمله آیات عظام بروجردی، گلپایگانی و به ویژه حضرت امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت، سال‌ها با تدریس فقه و اصول، ترویج معارف اهل بیت (ع) و تألیف آثار ارزنده فقهی به زبان‌های فارسی، اردو و عربی به گسترش مرزهای فرهنگی شیعه پرداخت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این فقیه پارسا و وارسته در کنار هدایت و ارشاد مردم و پرورش شاگردان علوم دینی و نیز انجام امور خیر و عام‌المنفعه، در میدان دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی، تلاشی مجدانه داشت که بی‌شک توشه شایسته‌ای برای آن عالم ربانی در سرای آخرت خواهد بود.

رئیسی در این پیام تاکید کرد: اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم و مردم شریف استان گلستان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منّان برای ایشان رحمت واسعه الهی و همجواری با جدّ بزرگوارشان و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، مرجع بزرگ جهان تشیع عصر دیروز بر اثر بیماری و پس از گذراندن چند روز در بیمارستان، دار فانی را وداع گفت.دفتر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در این راستا، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون

دقایقی قبل ( ١۵/۴٠ ) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سر شار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیت‌الله الاعظم (عجلالله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر معظم له، متعاقبا اعلام خواهد گردید.»

اعلام زمان و مکان

تشییع پیکر آیت‌الله علوی گرگانی

دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی در اطلاعیه‌ای دیگر زمان و مکان تشییع پیکر ایشان را اعلام کرده است. متن این اطلاعیه  به شرح زیر است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

در پی ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

 (قدس سره الشریف)

مراسم تشییع (اول - استان گلستان، شهر گرگان) روز چهارشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۵ ساعت ١٠ صبح، از میدان شهرداری به سمت امامزاده عبدالله

مراسم تشییع و تدفین ( دوم - استان قم ) روز پنجشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۶ ساعت ١٠ صبح از مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) »

 آیت‌الله‌العظمی سید محمدعلی علوی حسینی گرگانی، زاده ۱۳۱۸ در نجف، مرجع تقلید شیعه بود که در درس خارج فقه و اصول سید محسن حکیم، سید محمود حسینی شاهروی و سید ابوالقاسم خویی شرکت کرده و سال‌ها به ولایتمداری، اخلاق و تکاپوی عالمانه در فقه مشهور بود.

این مرجع تقلید از شاگردان آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی است. علوی گرگانی دارای تألیفات مختلفی است که توسط مرکز کامپیوتری علوم اسلامی، گردآوری و منتشر شده است.

ساخت مسجد و درمانگاه در گرگان و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه در تهران از جمله اقدامات عمرانی وی است.

این مرجع تقلید سی‌ام بهمن‌ماه به علت کسالت در بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران بستری و پس از چند روز مرخص شد؛ اما مجددا 20 اسفندماه به دلیل تب بالا در بیمارستانی در قم بستری شد و عصر دیروز جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.