در چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین در حالی که درگیری‌ها بین نیروهای دو کشور در نقاط مختلف در جریان است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش ویژه قرار داده که بالاترین سطح هشدار برای این نیروها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه  اظهار کرد، غرب تنها گام‌های خصمانه اقتصادی را لحاظ نمی‌کند بلکه مسؤولان ناتو اظهارات خصمانه علیه روسیه مطرح می‌کنند.

رئیس جمهوری روسیه دیروز با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش این کشور ملاقات کرد.

پوتین اظهار کرد: به وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش دستور دادم نیروهای بازدارندگی ارتش در وضعیت آماده‌باش جنگی قرار بگیرند.

واکنش دبیرکل ناتو به وضعیت آماده باش نیروهای بازدارنده هسته ای روسیه

دبیرکل ناتو اذعان کرد: آوردن روسیه به وضعیت ویژه نیروهای بازدارنده بر اهمیت اتحاد ناتو تأکید می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،  در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، برای انتقال نیروهای بازدارنده در ارتش روسیه به حالت ویژه رزمی در پاسخ به اظهارات تهاجمی در غرب، بر اهمیت وحدت ناتو و همچنین آمریکای شمالی و اروپا تأکید می کند.

دبیرکل ناتو افزود: در اظهارات جدید رئیس جمهور پوتین به لفاظی های تهاجمی که در ماه های اخیر و به ویژه در هفته های اخیر از روسیه می شنویم افزوده است؛ این امر اهمیت اتحاد متحدان ناتو، آمریکای شمالی و اروپا را برجسته می کند.

استولتنبرگ خاطرنشان کرد: مایلم از رهبری ایالات متحده و اعزام نیروهای اضافی به اروپا تمجید کنم.

وی افزود: ناتو در حال افزایش تحویل سیستم‌ها و مهمات ضد تانک و ضد هوایی به اوکراین است. ما در حال افزایش [کمک] با سامانه های دفاع هوایی، سامانه های ضد تانک، مهمات بیشتر هستیم و این کار را انجام می‌دهیم تا به اوکراین کمک کنیم تا از حق خود برای دفاع از خود دفاع کند.

دبیرکل ناتو، پیش از مذاکرات برنامه ریزی شده بین اوکراین و روسیه در منطقه گومل در بلاروس گفت که ناتو همیشه از راه حل سیاسی درگیری اوکراین حمایت کرده است.

استولتنبرگ گفت: من به رئیس جمهور زلنسکی و قضاوت او در مورد اینکه آیا نشستن و تلاش برای یافتن راه حل سیاسی درست است، اطمینان کامل دارم. ناتو از راه حل سیاسی در همه حال حمایت کرده است.

وی خاطرنشان کرد که باید دید آیا روسیه مایل به ادامه گفتگو با اوکراین در مورد تمامیت ارضی خود است یا خیر.

استولتنبرگ گفت: ما تهدیدی قریب‌الوقوع [برای ناتو] نمی‌بینیم، اما روسیه بسیار تهاجمی‌تری را می‌بینیم که ارزش‌های اصلی امنیت ما را در هنگام استفاده از زور علیه اوکراین به چالش می‌کشد، اما تعادل را نیز تهدید می‌کند.

او همچنین خاطرنشان کرد که ناتو همچنان از آرزوی اوکراین برای عضویت حمایت می کند، اما این تصمیم تنها با اجماع تمام ۳۰ کشور می تواند اتخاذ شود. وی همچنین تاکید کرد که روسیه باید در نظر داشته باشد که این به اوکراین بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا می خواهد به این بلوک بپیوندد یا نه.