طهمورث حسینی

داستان‌های محمدباقر قالیباف و هلدینگ یاس و شهرداری تهران تمامی ندارد. حالا با انتشار گسترده فایل صوتی گفت‌وگوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از معاونانش؛ بار دیگر نگاه‌ها به سمت رئیس مجلس چرخیده است.

هرچند مشاوران و نزدیکان قالیباف می‌گویند که این فایل جدید نیست و دادگاه همه موارد را رسیدگی و برائت قالیباف را تایید کرده است.

درخواست بررسی مجدد پرونده هلدینگ یاس از قوه قضاییه

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا در یکی از اولین واکنش‌ها در این مورد نوشت: «جناب آقای قالیباف؛ مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مسئولانند وگرنه از آدم‌های یک لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود را در پرونده هلدینگ یاس تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد. اگر حرف‌های این روزها درست باشد به بقیه چیزها برسید.»محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای قالیباف نیز در پاسخ نوشت: «در پرونده هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها هیچ ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد.»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در خصوص فایل منتشر شده میان دو نفر از شخصیت‌های سپاه و مطرح شدن اسامی برخی مسئولان در آن گفت: «درباره انتشار این فایل صوتی که گفته می‌شود دو سال پیش هم منتشر شده است که البته فکر می‌کنم تا این حد دیده نشد، باید گفت تا همین لحظه اطرافیان این افرادی که اسم‌شان در این فایل صوتی بوده است، هیچ کدام صحت و اصالت این فایل صوتی را زیر سوال نبرده‌اند و در واقع همه به نوعی تایید می‌کنند این فایل صوتی اصالت دارد.»

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه گفته می‌شود در گذشته به ادعاهای مطرح شده در فایل مذکور رسیدگی شده است، عنوان کرد: «من واقعا نمی‌دانم، اگر در قوه قضائیه به مطالبی که در این فایل  مطرح می‌شود که به اعتقاد من مطالب روشنی نیز است و یکسری فرماندهان ارشد نظامی که همگی دست‌اندرکار بودند و عالی‌ترین فرمانده نظامی کشور آقای عزیزجعفری و معاون اقتصادی‌شان صحبت‌هایی کرده‌اند واقعا نمی‌شود به سادگی از آنها گذشت و دستگاه قضایی نه فقط می‌تواند به این مسئله ورود کند بلکه وظیفه و تکلیفش است که به این مسئله ورود کنند.»وی افزود: «من اگر جای دادستان تهران بودم همین فردا صبح آقایانی که در فایل صحبت می‌کنند را به عنوان مطلع می‌خواستم تا کسانی که از وقوع یک جرمی لااقل در حدی که در فایل صحبت می‌کنند، مطلع هستند در مورد این مساله توضیح دهند.»

مجتهدزاده تاکید کرد: «اگر واقعا به ادعاهای مطرح شده در فایل منتشر شده در خصوص پرونده هلدینگ یاس رسیدگی شده است باید به روشنی بیان شود.»

داستان‌های محمدباقر قالیباف و هلدینگ یاس و شهرداری تهران تمامی ندارد. حالا با انتشار گسترده فایل صوتی گفت‌وگوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از معاونانش؛ بار دیگر نگاه‌ها به سمت رئیس مجلس چرخیده است

این وکیل دادگستری با بیان اینکه رسیدگی به مسائل مطرح شده در فایل صوتی منتسب به شخصیت‌های نظامی کشور یک آزمون برای رییس قوه قضائیه است، عنوان کرد: «آقای اژه‌ای که بسیار اهتمام ویژه‌ای به تغییر در قوه قضائیه دارند و سعی در برگرداندن اعتبار و اعتماد مردم به قوه را دارد، باید بدانند با پرونده‌های سبک و کوچک اعتماد مردم باز نخواهد گشت. البته که این اقدامات خوب است اما شما زمانی می‌توانید اعتماد را به مردم بازگردانید که با چنین پرونده‌هایی برخورد کنید.»

وی تاکید کرد: «رئیس قوه قضائیه باید بدانند ایشان زمانی می‌تواند اعتبار یک قوه را بازگرداند که بیایید بدون تعارف رأی پرونده هلدینگ یاس را کامل منتشر کند.»وی ادامه داد: «به عنوان حقوقدان اعتقاد دارم که فساد سیستماتیک به آن شکلی که گفته می‌شود، واقعا وجود ندارد. نقص و ایراد داریم. اشکالات عمده و اساسی داریم اما فساد سیستماتیک به نظر من وجود ندارد. صحبت‌هایی که در فایل از جانب افراد شناخته شده گفته می‌شود، این‌طور نیست که بگوییم مدیرکل یک وزارتخانه با معاون وزیر در جمع خصوصی خودشان مطرح می‌کنند. عالی‌ترین مقامات نظامی کشور نشسته‌اند و در این مورد صحبت می‌کنند و این پرونده‌ای است که برای قوه قضاییه می‌تواند مهم باشد.»مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده مجلس یازدهم نیز از اولین افرادی بود که به این فایل صوتی واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را سه مرتبه تا مرحله صحن علنی در مجلس دهم پیش بردم. اما با لابی قالیباف- لاریجانی به نتیجه نرسید.حال با افشای فایل صوتی فرمانده سابق سپاه با معاونش انتظار از جناب آقای محسنی اژه‌ای این است به پرونده املاک نجومی رسیدگی و اعتماد عمومی را احیا نمایند.«

عیسی شریفی- قالیباف؛ رابطه‌ای پراز ابهام

 جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و از فعالان اصلاح‌طلب اما انگشت اشاره‌ را به سمت رابطه قالیباف و با قائم مقامش یعنی عیسی شریفی نشانه گرفته است: «درباره این اتفاقی که افتاده است از قبل هم صحبت‌هایی درباره پرونده فسادی که در شهرداری بوده است، مطرح می‌شد که مسئولش معاون آقای قالیباف، عیسی شریفی بوده و این چیزی نیست که پنهان مانده باشد اما ابعاد موضوع هیچ زمانی باز نشد و ارتباط آقای شریفی و این پرونده با آقای قالیباف جزء مواردی بود که باید شفاف‌سازی می‌شد و این هم بر عهده دستگاه قضایی است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب یادآور شد: «این پرونده در شورای پنجم مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و علیرغم تحقیق و تفحصی که در شورا مطرح و گزارشش تهیه و در صحن علنی شورا هم قرائت شد، عملاً دستگاه قضایی هیچ واکنش رسمی نسبت به این قضیه نشان نداد. معتقدم امروز این خواسته افکار عمومی است که دادستان کل کشور و همچنین مدعی‌العموم باید در خصوص این فایل صوتی و صحت و سقمش، ابعادش، متهمانش و صحبت‌های وارد شده ورود پیدا کنند و نگذارند این اتهام نسبت به افراد باقی بماند؛ چراکه اینجا موضوع، موضوع شخص نیست. قطعا حیثیت دستگاه‌های نظام اهمیت‌شان بالاتر از حیثیت اشخاص است و مدعی‌العموم باید به این قضیه وارد شود و برای این فایل صوتی پاسخ قانع‌کننده به افکار عمومی بدهد.»

البته احدیان مشاور سیاسی و رسانه‌ای قالیباف نظر دیگری دارد:           «پیشنهاد می‌کنم گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر اصلاح‌طلب را مطالعه فرمایید. با اینکه گزارش مخدوش بود اما همان گزارش نتوانست حتی یک اتهام اختلاس به یکی از مدیران شهرداری بزند.»جواد امام اما این پرونده را آزمون رئیس جدید قوه قضاییه می‌داند:«در دوره آقای رئیسی در قوه قضائیه این مساله مطرح بود اما هیچ عکس‌العمل مشخصی در این قوه برای پاسخ به افکار عمومی نسبت به این فساد ندیدیم. امروز صحبت‌هایی از آقای اژه‌ای می‌شنویم که امیدوارکننده است انشاالله در عمل شاهد باشیم که این اتفاق بیفتد.»

اتفاق خاصی نیست و دشمنان نباید قند در دلشان آب شود

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به فایل صوتی منتشر شده میان دو چهره نظامی گفت: «به نظر من انتشار این فایل اتفاق خاصی نیست و دشمنان نباید خیلی قند در دلشان آب شود که کار بزرگی کرده‌اند.»

عباس‌زاده گفت: «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است. اگر ما مشغول فروعات بشویم،  انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا با خسارت فیزیکی و نرم صورت گیرد، برای منحرف کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند. متاسفانه نفوذ هیچگاه با تابلو نمی‌آید بلکه با نگاه و چهره قابل اعتماد وارد می‌شود. تشخیص نفوذ و نفاق هم سخت است اما شدنی است.»

 محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به فایل صوتی منتشر شده میان دو چهره نظامی گفت: «به نظر من انتشار این فایل اتفاق خاصی نیست و دشمنان نباید خیلی قند در دلشان آب شود که کار بزرگی کرده‌اند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.»

راه علاج فساد؛ رسانه‌های آزاد

وحید اشتری، فعال عدالتخواه با اشاره به قدیمی بودن فایل منتشر شده نوشت: «اگر فضا در کشور قدری بازتر بود این صوت دست اول از فساد، دو سال پیش می‌توانست سوژه خیلی از رسانه‌های داخلی برای بازکردن ابعاد پرونده هولدینگ یاس و پیگیری وضعیت متهما و دست اندرکارانش باشد ولی حیف که این رانت انحصای سالهاست که در اختیار رسانه‌های فارسی زبان خارج است.»

عباس عبدی، کارشناس و روزنامه‌نگار نیز معتقد است که «سرچشمه همه فسادها با فاصله زیاد از هر فساد چندهزار میلیاردی، ‌ناکارآمدی و انسداد رسانه‌ای کشور است. مبارزه با فساد فقط نیازمند یک قانون یک ماده‌ای است. ماده واحده مبارزه با فساد؛ آزادی و لغو انحصار رسانه‌ای است.»

این همان انحصار فسادآوری است که کاربران فضای مجازی را به یاد اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین انداخت و بار دیگر زمینه بازنشر فیلم این سخنان را فراهم آورد: « اگر شما اطلاعات و سایت و تفنگ و تبلیغات و پول و سرمایه ‌را جمع کردی در یک نهاد؛ حتما فساد درست می‌شود. ابوذر هم باشد فاسد می‌شود. سلمان هم باشد، فاسد می‌شود.»