زرناز غلامی

عصر روز پنجشنبه برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در صداوسیما برای لحظاتی هک شدند. خبرگزاری صداوسیما در توضیح این اتفاق اعلام کرد که «افراد یا گروهی ناشناس تلاش کردند تا چند شبکه صداوسیما را هک کنند و تصویر شبکه یک سیما برای لحظاتی هک شد. به این ترتیب در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت 10 ثانیه، تصاویری از سران منافقین و صوت یکی از سخنرانی‌های مسعود رجوی روی آنتن شبکه یک دیده و شنیده شد.»

متعاقب این 10 ثانیة شوک‌‌آور؛‌ مسئولان فنی سازمان صدا و سیما اعلام کردند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته و اتفاقاتی مشابه در شبکه قرآن، رادیو پیام  و  جوان و  رادیو آوا هم رخ داده است.

در همین راستا،‌ معاون فنی صداوسیما روی آنتن شبکه خبر توضیحاتی درباره از دسترس خارج شدن شبکه‌ها ارائه کرد.

رضا علیدادی  بیان کرد: همکاران ما درگیر کار هستند و دارند ابعاد موضوع را بررسی می‌کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌آید اتفاق یک کار ساده نیست و فوق‌العاده پیچیده است.

وی احتمال داد که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساخت‌های موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند و البته تاکید کرد که هنوز هیچ کدام از احتمالات قطعی نیست و مسئولان امر در حال بررسی موضوع هستند.

به دنبال این هک یا نفوذ نیز، پخش زنده آنلاین این شبکه از فضای مجازی حذف شد، اما توضیحات مربوط به آن از طریق زیرنویس، در شبکه خبر به تناوب اعلام می‌شد؛ همزمان، کانال خبرگزاری صداوسیما از داغ شدن «هشتگ مرگ بر منافق» در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

احتمال نفوذ انسانی در ماجرا

خبر حمله سایبری به شبکه یک سیما و چند شبکه دیگر، بلافاصله در خبرگزاری‌های ایران و رسانه‌های خارج از کشور و نیز در فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای یافت؛ برخی رسانه‌های اصولگرا ضمن رد حمله سایبری از نفوذ و خرابکاری در صداوسیما خبر دادند. خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: «با توجه به اینکه پخش شبکه‌ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی است، لذا باید در کنار سایر احتمالات، مساله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در ماجرای امروز{عصر پنجشنبه} تصویری از سرکرده یکی از جنایتکارترین و منفورترین گروه‌های تاریخ ایران پخش شد با این حال به نظر می‌رسد خود این گروه هم در چنین ماجراهایی بیش از هرچیزی صرفاً نقش و سطح پادویی را برعهده دارد و پشت صحنه ماجرا را باید در جایی مانند امریکا و محتمل‌تر از آن رژیم صهیونیستی جستجو کرد. به هر صورت وجود احتمال کمک عنصر نفوذی انسانی به اتفاق، این ضرورت را برای مدیریت صداوسیما ایجاد می‌کند که در مساله نیروی انسانی و موضوعاتی مانند حراست و ... واکاوی‌های متناسبی صورت بگیرد.»

همچنین خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی درپی حمله سایبری به چند شبکه صداوسیما در مطلبی نوشت:

«با توجه به بسته بودن سیستم‌های رایانه‌ای پخش، احتمال حمله هکری بسیار پایین است، چرا که این سیستم‌ها امکان دسترسی از طریق اینترنت را ندارند. در این خرابکاری، هیچکدام از برنامه‌های زنده صدا و سیما مختل نشده است، اما منافقین توانسته‌اند در هنگام پخش آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های ضبط شده، برای لحظاتی خودنمایی کنند.»مهر از قول یک «کارشناس مطلع» افزود: «احتمال می‌رود کدهای مخرب از طریق عامل انسانی به این سیستم‌ها وارد شده باشند».

هک نبود، به صداوسیما نفوذ کردند!

قطع تصاویر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در سازمان عریض و طویل صداوسیما با بودجه ٥ هزار میلیاردی و برخورداری از سیستم‌های امنیتی؛ از لحظات نخست، در توئیتر نیز بازتاب و واکنش‌های بسیاری درپی داشت.

عبدالله عبدی، صاحب عبدی‌مدیا در توئیتی نوشت: «به‌عنوان یک تهیه‌کننده که با پخش تلویزیون کار کردم، احتمال هک رو بسیار پایین می‌دونم؛ به نظرم نفوذ انسانی بوده است.»

این خبرنگار در توضیح نفوذ ادامه داد: «پیام بازرگانی به‌صورت باکس آماده ارسال می‌شود. یا ناظر کوتاهی کرده یا در یک فاصله زمانی کسی فایل رجوی‌ها رو با فایل بازرگانی جابه‌جا کرده. ناظر پخش به‌موقع تصویر را از آنتن گرفت.»

10 ثانیه پارازیت در میان کارنامه موفق دولت هیچ است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنشی متفاوت؛ با اشاره به کارنامه موفق دولت در چند ماه اخیر تاکید کرد: 10 ثانیه پارازیت در میان اتفاقات خوشایند این روزها هیچ است.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «وسط سفرهای استانی، قرارداد ترکمنستان، پیگیری لغو تحریم‌ها در وین، سفر روسیه و چین، مصوبات تسهیل کسب و کار و افزایش حقوق سربازان، حذف ضامن وام‌های خرد، قرارهای خدمت تهران، تحولات خوب قضایی، اعتراف به شکست فشار حداکثری و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال؛ 10 ثانیه پارازیت هیچ است.»

منافقین آواره عددی نیستند

دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به قطع تصاویر تلویزیون و پخش تصاویر تعجب‌برانگیز سرکردگان منافقین، گفت: منافقین عددی نیستند و صرفا ابزار دست بیگانگان هستند و از سوی آنان تأمین مالی می‌شوند.

اسماعیل کوثری در گفتگو با مهر، افزود: معاندین نظام و منافقین تصور می‌کنند با این اقدامات خود می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و یا آنکه باعث خوشحالی طرفداران خود شوند اما باید بدانند که با این اقدامات، نزد ملت ایران روز به روز منفورتر می‌شوند.کوثری ادامه داد: منافقین هر از چند گاهی با یکسری اقدامات خرابکارانه به دنبال آن هستند که بگویند ما هنوز زنده هستیم و وجود داریم، در حالی که با این اقدامات، نمی‌توانند ابراز وجود کنند. استکبار جهانی هم به منافقین کمک می‌کنند تا مطرح شوند، اما منافقین و اربابان شان باید به این مسئله واقف باشند که روز به روز نفرت ملت ایران از آنان بیشتر می‌شود.وی گفت: منافقین آنقدر بدبخت هستند که همیشه از شهری به شهر و از کشوری به کشور دیگر می‌روند و همیشه آواره هستند. آنان باید بدانند که بابت اقدام اخیر خود، به موقع پاسخ قاطع و ضربه محکمی از ایران دریافت می‌کنند و کاری خواهیم کرد که از کرده خود پشیمان شوند.

حملات پرتکرار و تقویت یک ظن

گرچه ابعاد و ماهیت رویداد عصر پنجشنبه در سازمان صداوسیما هنوز مشخص نیست؛ این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که حملات سایبری به مراکز دولتی و زیرساخت‌های مهم و حساس کشور طی سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است که از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان امسال اشاره کرد که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز دچار مشکل شد. آذرماه  امسال نیز خبرگزاری تسنیم از حمله هکرها به سایت نمایندگی ولی فقیه در خراسان رضوی و پایگاه اطلاع‌رسانی علم‌الهدی خبر داد.

پیشتر نیز بیلبوردهای دیجیتال شهری با حمله هکری هک شده بودند. هک وب‌سایت و سیستم دست‌کم دو فرودگاه مشهد و تبریز نیز نمونه‌هایی دیگر از این دست است.

به هر حال هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و این گروهک در خبری که در سایت خود منتشر کرده است، تنها اشاره کرده که برخی کانال‌های رادیویی نیز از جمله رادیو تهران، رادیو اقتصاد و رادیو تلاوت هدف حمله قرار گرفته‌اند.

شاهین قبادی، سخنگوی منافقین، مستقر در پاریس، در واکنش به این  اتفاق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما نیز مانند شما الان از این موضوع مطلع شدیم».او بدون این‌که مستقیماً مسئولیت این هک را متوجه تشکیلات خود کند، مدعی شد: «به نظر می‌رسد که این کار توسط حامیان مجاهدین خلق(منافقین) و واحدهای مقاومت در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی رژیم انجام شده است.»

به نوشته آسوشیتدپرس او هیچ مدرکی برای تأیید ادعای خود ارائه نکرد.