رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد نماینده مهریز و بافق از بی‌اطلاعی نمایندگان مجلس درخصوص جزئیات قرارداد‌های ایران با چین و روسیه، تاکید کرد: از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) مجلس بیان کرد: گفته می شود که بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلا در جریان جزئیات این قراردادها نیست. بر اساس قانون اساسی هر قراردادی که با سایر کشورها بسته می‌شود باید در مجلس به تصویب برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز اگر مردم از نمایندگان خود در خصوص جزئیات این قراردادها سوالی کنند ما پاسخی برای گفتن نداریم. انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه روشن‌سازی کند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان بیان کرد: از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، وگرنه مجلس در جریان آن قرار می گرفت.

قراردادهای خارجی باید شفاف‌سازی شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه شفاف‌سازی در حوزه قراردادهای خارجی امری ضروری است، تأکید کرد: براساس اصول قانون اساسی، مجلس باید در جریان محتوای هرگونه قرارداد و تعهد کشور در برابر سایر کشورها قرار گیرد.جلیل رحیمی جهان آبادی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد: همان‌طور که نمایندگان از صبح در تذکرات خود از سیاست خارجی در نگاه به شرق و کاهش فشار غربی‌ها اشاره داشتند بنده نیز با این موضوع موافقم اما براساس اصل 77 و 125 قانون اساسی مجلس باید در جریان محتوای هرگونه مقابله‌نامه، قرارداد و تعهد با سایر کشورها قرار گیرد تا بتواند از نظام و منافع کشور دفاع کند.