رئیس‌جمهور با بیان اینکه برقراری و تحکیم روابط با کشورهای قاره آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، ‌اظهارداشت: در دوره جدید، روند توسعه همه‌جانبه سطح همکاری با کشورهای آفریقایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و سیاسی با قوت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی دیروز در دیدار «رابرت دوسی»، وزیر امور خارجه توگو با بیان اینکه کشورهای آفریقایی از ذخایر طبیعی، معدنی و نیروی انسانی غنی و با استعدادی برخوردار هستند، اظهار داشت: تهران بدنبال توسعه همه جانبه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله توگو در راستای منافع مشترک ملت‌ها است.

 رئیس جمهور تصریح کرد: کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می‌کند.وزیر امور خارجه توگو نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش خواهان برقراری روابط گسترده و همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، اظهارداشت: «لومه» به رویکردهای تهران در روند توسعه روابط اعتماد و اطمینان دارد و امیدوار است سیاست توسعه همکاری‌های اقتصادی با آفریقا با شراکت متقابل تقویت شود.«رابرت دوسی» با محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورها و ملت‌های مستقل،‌ تاکید کرد: ما خواهان همکاری های مشترک با ایران برای فعال کردن ظرفیت‌هایمان در راستای منافع متقابل است.

ایران به دنبال گسترش تعامل با کشورهای همسایه و مسلمان است

رئیس‌جمهور همچنین در مراسم اعطای استوارنامه «اسماعیل عبدالمناپ» سفیر جدید پادشاهی برونئی دارالسلام گفت: امیدواریم همکاری‌ها و تعاملات دوستانه دوجانبه ایران و برونئی، بیش از پیش به عرصه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور گسترش یابد.رئیسی با اشاره به روابط فرهنگی دو ملت افزود: روابط دو کشور برآمده از رابطه قلبی دو ملت مسلمان است و ضروری است روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور نیز بر مبنای این روابط گسترش یابد.

«اسماعیل عبدالمناپ»، سفیر جدید برونئی دارالسلام نیز در این مراسم گفت: به عنوان سفیر برونئی تمام تلاش خود را برای گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های دو ملت مسلمان برادر و دوست به کار خواهم گرفت.

از روحیه مقاومت مردم الجزایر حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «علی عروج»، سفیر جدید جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با الجزایر اهمیت زیادی قائل است، خطاب به سفیر جدید این کشور گفت: از ابراز علاقه الجزایر برای گسترش روابط با ایران قدردانی می‌کنم.

رئیسی با اشاره به اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی دو کشور هم‌تراز روابط سیاسی ممتاز تهران و الجزیره نیست، افزود: امیدوارم در دوره جدید با تکیه بر روابط قبلی و قلبی دو کشور همه تلاش‌ها برای ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی طرفین به کار گرفته شود.

سفیر جدید جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر نیز در این مراسم گفت: باور داریم که سطح فعلی روابط اقتصادی دو کشور هم‌تراز روابط ممتاز سیاسی نیست و همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های چشمگیر موجود در دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری کشورم با ایران را به عنوان یک شریک اقتصادی مهم ارتقا بخشم.

«علی عروج» اظهار داشت: می‌خواهم این اطمینان را به شما بدهم مواضع و سیاست‌های اصولی الجزایر از جمله در زمینه حمایت از آرمان فلسطین که برای آن هزینه‌های گزاف نیز پرداخته‌ایم، با قوت ادامه خواهد یافت.