خبرگزاری رویترز و بلومبرگ گزارش کرده‌اند که کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور را به سازمان ملل پرداخت کرده تا حق رای ایران در سازمان ملل برگردانده شود.

بر اساس این خبر، وزارت دارایی کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرده که این پرداخت روز جمعه با همکاری آمریکا و سازمان ملل صورت گرفته است.پول‌های ایران در کره‌جنوبی که بیشتر از محل فروش نفت بوده به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده است.

وزارت دارایی کره جنوبی گفته است که ایران اوایل ماه جاری میلادی از این کشور خواسته بود حق عضویت ایران را هر چه سریع‌تر از محل پول‌های بلوکه شده پرداخت کند.

پیش‌تر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و عدم پرداخت حق عضویت، حق رای ایران در این نهاد به حال تعلیق درآمده بود. با این حال، مقامات سئول اکنون می‌گویند این پول را از محل دارایی‌های بلوکه شده تهران پرداخت کرده‌اند.

گفتنی است بیش از هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران هم اکنون در کره جنوبی بلوکه شده است و این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا حاضر به پرداخت پول ایران نیست.

در همین راستا، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز از بازگشت حق رای ایران در این نهاد بین‌المللی خبر داد.

به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی پیش از این، در 24 دی ماه اعلام کرده بود رایزنی‌ها را با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رای ایران و واریز حق عضویت در این نهاد بین‌المللی شروع کرده‌ایم و امیدواریم این کار در اسرع وقت به نتیجه برسد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان ملل همیشه متعهد بوده است حق عضویت خود را به موقع پرداخت کند و ما در عمل نیز این موضوع را ثابت کرده‌ایم.

 نماینده ایران در سازمان ملل گفت: اما متاسفانه برای دومین سال پیاپی با مشکل پرداخت حق عضویت خود مواجه شدیم که دلیل آن به اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران برمی‌گردد.وی تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نه تنها در زمینه‌های مختلف از جمله دارو، تهیه اقلام انسانی، تجهیزات پزشکی و غیره تاثیر داشته بلکه در کار سازمان ملل نیز وقفه ایجاد کرده است.او گفت که به محض وصول این مبلغ در نیویورک، حق رای ایران باید طبیعتا در آغاز هفته میلادی (دوشنبه) بازگردد.بنابراین گزارش،‌ جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر دو بار حق رای خود را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در سازمان ملل از دست داده بود.

آخرین مورد آن دو هفته پیش بود که آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که هشت کشور از جمله ایران به دلیل بدهی‌های پرداخت نکرده‌شان حق رای خود را در سازمان ملل از دست داده‌اند.پس از آن سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت های کشورمان با مشکل مواجه شده است.سعید خطیب‌زاده افزود که به رغم مضایق متعدد ایجاد شده ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده است.