آیدا فراهانی

نیمه شب شنبه، صدای انفجارهای مهیب در استان‌های غربی کشور مردم را به خیابان کشاند. این صدای مهیب که بر اساس گزارش‌های مردمی همراه با لرزش شیشه‌ها بوده در شهرهای مختلف استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان موجب نگرانی شده بود. تا زمان تهیه این گزارش اطلاع دقیقی درباره علت و مکان دقیق این صداها اعلام نشده است. اما واکنش‌های متناقضی از سوی نیروهای ارتش و سپاه و همچنین وزارت کشور مطرح شد. در ساعات اولیه اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان این استان‌ها، مطرح شد؛ اما وزارت کشور هرگونه گمانه‌زنی درباره علت این صدای مهیب را رد کرد و گفت که علت صدا رعد و برق بوده است.مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بعد از ظهر یکشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که صدای شنیده شده ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

خبرگزاری رویترز اما بین صدای انفجار نیمه شب شنبه و افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در خلال مذاکرات وین ارتباط برقرار کرده و مدعی شده است سران اسرائیل مدت‌هاست که ایران را در صورت شکست دیپلماسی در وین تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.در شبکه‌های مجازی اما ویدئویی در توییتر دست به دست می‌شد که ظاهرا مربوط به انفجار است. هرچند تایید صحت زمان و مکان این ویدئو ممکن نیست، اما محتوای ویدئو نشان می‌دهد پدافند هوایی در حال شلیک به سمت شیئی در آسمان بوده است.

ارتش در واکنشی متناقض با سپاه ارتباط صدای انفجار با پدافند هوایی را تکذیب کرد و نوشت: برابراطلاع واصله از قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا کشور در شب گذشته{شنبه شب} هیچ گونه رزمایش، تمرین و اقدامات عملیاتی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور صورت نگرفته است

به گزارش سایت رویداد 24، سعید کتابی، فرماندار اسدآباد در استان همدان با تایید شنیده شدن صدای انفجار در این شهر گفت: صدایی حوالی ساعت ۲۴ شنیده شد. ابتدا با توجه به شرایط جوی گمان رفت صدای رعد و برق است، اما این امکان رد شد. البته امکان اینکه صدا از شهری دیگر رسیده باشد و یا زلزله باشد هم وجود دارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال بررسی هستند و با تمام رؤسای ادارات در تماس مستقیم هستم و اتفاقی در جایگاه‌های سوخت نیز رخ نداده است.

مهدی باب‌الحوائجی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز گفت: همه دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی بسیج شدند تا منشأ این صدا را پیدا کنند، اما احتمال دارد صدا به خاطر برخی اقدامات آموزشی باشد.

واکنش متناقض سپاه و ارتش

واکنش‌ها اما به اینجا خلاصه نشد. سایت صابرین نیوز، که گفته می‌شود نزدیک به سپاه پاسداران است، اعلام کرد: صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان، در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید است. طبق این خبر، این سامانه‌های پدافندی به تازگی تحویل یگان‌های عمل‌کننده در غرب کشور شده‌اند. این تمرین‌های ناگهانی و شبانه بخشی از راهبرد آمادگی پدافند کشور است.ارتش اما در واکنشی متناقض با سپاه ارتباط صدای دیشب به پدافند هوایی را تکذیب کرد. کانال تلگرامی ارتش نوشت: برابراطلاع واصله از قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا کشور در شب گذشته، هیچ‌گونه رزمایش، تمرین و اقدامات عملیاتی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور صورت نگرفته و کلیه گمانی‌زنی‌ها در این خصوص تکذیب می‌شود.با این حال خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نیروهای مسلح ایران گفت صداهای شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و آزمایش سامانه‌های پدافندی نداشته است. این منبع آگاه که نامش منتشر نشده نسبت دادن علت صداها به حمله خارجی و عملیات خرابکارانه را هم رد کرده و علت صدا را وقوع رعد و برق در غرب کشور خواند.

توقف پروازها هم به دلیل  شرایط جوی بوده است

از سوی دیگر از بامداد یکشنبه ۲۶ دی، چندین پرواز به مقصد شهرهای اهواز، خرم آباد و خرمشهر لغو شده است. معاون سازمان هواپیمایی ایران به خبرگزاری ایلنا گفت که توقف پروازها در آسمان غرب  ایران فقط به دلیل شرایط جوی بوده است. او درباره یکی از این پروازها، گفت که پرواز خرمشهر از تهران آماده پرواز بود که به دلیل شرایط نامساعد جوی، تشخیص داده شد که بهتر است این پرواز انجام نشود.این احتمال از سوی سعید کتابی، فرماندار اسدآباد در گفتگو با فارس رد شده بود. او با بیان اینکه صدای مهیبی حول و حوش ساعت ۲۴ دیروز شنبه شنیده شد اظهار کرد: ابتدا گمان رفت که صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد.

خبرگزاری رویترز در خبری مدعی ارتباط میان صدای انفجار نیمه‌شب شنبه و افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در خلال مذاکرات وین شده است

سرگردانی افکار عمومی

در یک سال اخیر نقش اسرائیل در برخی اقدامات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران مشخص شده است. در شبکه‌های مجازی اتفاقات شنبه‌شب با نیم نگاهی به نقش اسرائیل در این حوادث مطرح بود که مقامات احتمال خرابکاری را رد کردند.

کیومرث سرمدی، نماینده شهرستان اسدآباد استان همدان که موج انفجار را بیش از سایر نقاط احساس کرده‌اند؛ به رویداد۲۴ گفته در اسدآباد صداب انفجار شدت بیشتری داشته؛ البته شهرستان‌های هم‌جوار هم این صدا را شنیده‌اند. تا الان که ما در سطح شهرستان و منطقه بررسی کردیم، منبع این انفجار گزارش نشده است. همه زیرساخت‌های گاز و دیگر زیرساخت‌ها هم بررسی شده و خسارتی وارد نشده است.این اولین بار نیست که صدای انفجار عجیب در کشور با واکنش‌های متناقض و بعضا سکوت مسئولان مواجه شده و یا با اظهار بی‌اطلاعی؛ مسئولان افکار عمومی را دچار شبهه و تردید می‌کنند.

آذرماه امسال صدای انفجاری در نزدیکی نطنز شنیده شد. بعد از ساعت‌ها بی‌خبری و انتشار شایعات مختلف درباره حمله موشکی به سایت هسته‌ای، سخنگوی ارتش اعلام کرد صدای انفجار در نطنز به دلیل آزمایش سامانه موشکی بوده است.سایت رویداد 24 درباره رویداد مشابه در 20 تیر ماه 99 نوشته است: ساکنان غرب تهران در نیمه‌های شب صدای انفجار بلندی را شنیدند. صداوسیما چند ساعت بعد از صدای انفجار مصاحبه‌ای با ساکنان منطقه (یک بلال‌فروش و یک خریدار بلال در ساعت ۲ نیمه شب) منتشر کرد که اعلام کردند مطلقا هیچ صدایی نشنیده‌اند!

بامداد ششم تیرماه سال ۹۹ هم نور حاصل از انفجار شدیدی در آسمان نواحی بیرونی شرق تهران به هوا برخاست. دولت ساعاتی بعد از انفجار اعلام کرد که این حادثه در مخزن‌های گاز تاسیسات پارچین رخ داده و تصاویری از مخازن گاز سوخته نشان داد. اما برخی منابع و رسانه‌های غربی از وقوع یک انفجار شدید در انبار موشکی محدوده خجیر در کوه‌های شرق تهران خبر دادند.

دوازدهم تیر همان سال هم یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای ایران در نطنز در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران منفجر شد. در ساعات اولیه مقامات ایران اعلام کردند حادثه هیچ خسارتی به دنبال نداشته اما بعدها مشخص شد انفجاری که توسط یک نیروی نفوذی اسرائیل درون سازمان انرژی اتمی ایران رقم خورده برنامه هسته‌ای کشور را به شدت عقب انداخته است.آنچه در همه این اتفاقات مشترک بوده عدم اطلاع‌رسانی به موقع مسئولان و بعضا اظهارات متناقض مقامات بوده که حس بی‌اعتمادی را به افکار عمومی القا کرده است.