پری شاکرین

از آغاز به کار دولت سیزدهم سه چهار ماهی گذشته، اما سهم‌خواهی اصولگرایان از دولت هنوز گویا ادامه دارد و خبر می‌رسد که مجلس‌نشینان حتی برای انتخاب استاندار و ...هم می‌خواهند ‌نظر خود را اعمال کنند.

این داستانی دنباله‌دار است که از آغاز به کار دولت شروع‌شده و هنوز ادامه دارد؛ و اگرچه از سطح وزیران و معاونین به رده‌های پایین‌تر رسیده هم چنان ادامه دارد. شاهد آن هم اتفاقی بود که چند روز قبل در جلسه معارفه یازدهمین فرماندار شهرستان رباط‌کریم رخ داد و موجب درگیری شدید استاندار تهران با یک نماینده بر سر انتصاب آقای فرماندار شد.

مراسم معرفی یازدهمین فرماندار شهرستان رباط‌کریم در حالی برگزار شد که حسن نوروزی، نماینده مجلس نسبت به عدم انتخاب گزینه مطرح‌شده از سوی خود در حین جلسه به محسن منصوری، استاندار تهران اعتراض کرد و این‌گونه بود که استاندار تهران بعد از شنیدن این اعتراض و در توضیح به حضار گفت: گزینه‌هایی که به عنوان فرماندار بومی معرفی‌شده بودند هر کدام به‌نوعی شرایط احراز صلاحیت برای این پست را نداشتند. منصوری همچنین خطاب به نماینده رباط‌کریم تأکید کرد که شما نباید به جای استاندار، فرماندار منصوب کنید.

اما حواشی و واکنش‌های مربوط به این برخورد و اتفاق چنان زیاد بود که روز گذشته نماینده رباط‌کریم در خصوص حواشی اخیر مربوط به انتصاب فرماندار این شهرستان و اختلافش با استاندار تهران، توضیح داد و گفت که: «ما مثل همه مسائل که مشورت خواسته می‌شود در این موضوع عمل کردیم، از ما خواستند که گزینه معرفی کنیم و خود آقای استاندار به ما گفتند که ما در این دوره به بومی‌ها توجه خواهیم کرد. ما هم به شخص ایشان و هم به معاون سیاسی‌شان چندین نفر را معرفی کرده و سوابق آن‌ها را گفتیم.»

نکته مهم اما در گفته‌های نوروزی که اصولاً جزو نمایندگان حاشیه‌ساز بوده است معرفی افرادی بود که به عنوان فرماندار پیشنهاد داده بوده است، افرادی مثل یک سرهنگ سپاه یا معاون حراست آموزش و پرورش منطقه در دوره احمدی‌نژاد و ...که اغلب سابقه نظامی داشتند.این نماینده مجلس اما در ادامه دلخوری‌اش از این مسئله را به ناراحتی مردم وصل کرده و گفته در جلسه معارفه یک عزیز آزاده به نام آقای کریمی به این موضوع اعتراض کرد و همین طور خواهر دو شهید خانم سعادتمندی هم نسبت به این مسئله معترض شدند. من هم اعتراض کردم و گفتم قرار بود بومی‌ها فرماندار بشوند حالا نشد.به گفته نوروزی او وقتی استدلال استاندار را مبنی بر این که «این‌هایی که آقای نوروزی معرفی کرد، هیچ‌کدام امتیازهای مدنظر ما را نداشتند» می‌گوید: «آیا آقای دکتر سید جواد امینی که داماد این منطقه است و به‌نوعی بومی محسوب می‌شود، همچنین سرهنگ سپاه هم است و در دانشگاه ملی دفاع ملی معاون سردار وحیدی بوده، نمی‌توانست فرماندار بشود؟ و امتیازات لازم را نداشت؟»

نماینده رباط‌کریم هم‌چنین توضیح داد: «باید از کسانی که ستاد آقای رئیسی را مدیریت کردند، شب و روز نخوابیدند، زحمت کشیدند و تلاش کردند و در دولت تدبیر و امید هم در حاشیه بودند اکنون استفاده شود و این نیروها الآن بتوانند در خدمت مردم باشند که نشد.»

سهم‌خواهی سابقه‌دار

اما این سهمی‌خواهی‌ها سابقه دارد چه همین چندی قبل بود که محمدجواد محمدی نوری؛ دبیر کل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی گفت: «امروز می‌شنویم که برخی از نمایندگان مجلس با فشار بر دولت در تلاش برای انتصاب استانداران همسو با خودشان هستند آن‌هم بدون توجه به نظر مردم که این امر از سر سهم‌خواهی است نه خیرخواهی.» او هم‌چنین اشاره‌کرد: «در راه خدمت نباید شاهد رفیق‌بازی برخی در امور باشیم که سال‌هاست به ضرر نظام شده است»

در همین راستا اما محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت هم از نمایندگان ادوار گلایه کرده بود توپ را به زمین آن‌ها انداخته و گفته بود که برخی از نمایندگان ادوار با مراجعه به نمایندگان فعلی مجلس یک سری مطالباتی دارند. ما از این بابت خیلی تحت فشار هستیم. در حوزه انتخابیه بنده برخی از افراد که سابقه مدیریتی داشتند و در حال حاضر مشغول نیستند صرفاً سهم خواهی می‌کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از این افراد برای گرفتن پست و مقام حتی تهدید هم می‌کنند، افزود: بین این افراد از نماینده ادوار گرفته تا سیاست‌مدار پیشین، وجود دارد.

کار سهم‌خواهی نمایندگان اما، صدای ائمه جمعه را هم درآورد و این‌طور بود که امام جمعه ورامین با تأکید بر حفظ سلامت سیاسی و مالی نمایندگان مجلس گفت: سهم‌خواهی برخی نمایندگان مجلس از دولت برای انتصابات صحیح نیست.

کاظم فتاح دماوندی گفت که سهم‌خواهی نمایندگان مجلس از دولت در تعیین مسئولین و فشار به برخی از وزرای و رئیس‌جمهور محترم در انتصاب استانداران و فرمانداران خلاف نظر رهبری است.

بعدازآن آیت‌الله سید حسن عامل، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: نمایندگان مجلس حق دخالت در عزل و نصب‌های مدیران به ویژه در حوزه آموزش و پرورش را ندارند.

وی اظهار کرد: بهتر است نمایندگان مجلس به‌دور از دخالت در عزل و نصب‌ها در تصویب قوانین و نظارت بر آن دقت کنند و در حساس‌ترین شرایط اقتصادی کشور طرحی تحول‌آفرین به تصویب برسانند.

پس‌ازآن نماینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم صدا به اعتراض بلند کرد و گفت: وظیفه نماینده مجلس عزل و نصب مدیران نیست و من هم از گوشه‌ و کنار خبرهایی مبنی بر سهم‌خواهی و دخالت برخی نمایندگان در انتصاب‌ها را شنیده‌ام که در صورت صحت اشتباه و خلاف است و نباید این روال وجود داشته باشد.

وی هم‌چنین افزود: روی مصداق و اینکه چه فردی مدیر شود ورود نمی‌کنیم ولی بر معیارهای انتصاب مدیران ازجمله اینکه مدیران دولت باید کارآمد، مردمی، انقلابی و پاک دست و در راستای گام دوم انقلاب باشند، تأکید می‌شود.اما آش سهم‌خواهی نمایندگان تا جایی شور شد که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس نسبت به دخالت برخی نمایندگان در انتصابات محلی واکنش نشان داده و فرمودند: «نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران، فرمانداران و مسائل اجرایی دخالت نکنند.»

با این حال اما به نظر می‌رسد به رغم توصیه شفاف ایشان این داستان هنوز ادامه دارد و باید هم چنان منتظر دیدن چنین سریال‌هایی بود؛ در شرایطی که بسیاری از چهره‌های قابل و ارزشمند با توجه به شرایط حساس کشور از حضور در دولت و کابینه محروم مانده‌اند توصیه و سفارش نمایندگان به عزل و نصب‌هایی که حتی همفکران خودشان هم قائل به آن‌ها نیستند نکته مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. شاید همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند بهتر است «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، فعال شود».