نفیسه زارع‌کهن

«حسن روحانی با رهبر انقلاب دیدار کرد». خبر کوتاه بود اما علامت‌ سؤال‌های زیادی را در اذهان برانگیخت. اگر همین شش هفت ماه پیش بود این خبر آن‌قدر که اکنون تعجب برانگیخت، پرسش‌برانگیز نبود، چراکه دیدار رئیس‌جمهور با رهبری جزو دیدارهایی است که همیشه می‌توان انتظار آن را داشت هرچند که از اهمیت آن کاسته نمی‌شود.

پس بیراه نبود که دیروز وقتی محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا توئیت زد که: «حتی اگر از محتوای دیدار اخیر یک‌ساعته حسن روحانی با رهبر معظم‌ انقلاب، هیچ خبری منتشر نشود، اصل خبر، پیام مهمی دارد برای اهالی سیاست. چه راست، چه چپ، چه دلواپس، چه...» رسانه‌ها و تحلیلگران عرصه سیاست به دنبال یافتن چرایی آن باشند.

آخر جز دو سه توئیت کوتاه و مناسبتی طی این مدت خبری از رئیس‌جمهوری سابق نبوده و حتی بر سیاق گذشته به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به این نهاد دعوت نشده است.

بر همین اساس هم بود که دیروز گمانه‌زنی‌ها دراین‌باره شروع شد هرچند که یکی دو خبر کمک به شفاف‌تر شدن آن کرد و این‌گونه بود که امیر دبیر‌ی‌مهر، پژوهشگر و مدرس علوم سیاسی که سابقه‌ی سردبیری و اجرا در صداوسیمای جمهوری اسلامی را نیز دارد از جزییات دیدار چندی قبل حسن روحانی و رهبری انقلاب نوشت و در صفحه توییتر خود توضیح داد که: «اخیراً و در پی درخواست حسن ‎روحانی رئیس‌جمهور سابق ایران برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای ‎رهبر جمهوری اسلامی ایران، این دیدار به‌طور خصوصی انجام‌شده است. در این دیدار حسن روحانی درباره عملکرد دولت خود به ویژه در ماه‌های پایانی منتهی به تحویل دولت به مقام رهبری گزارش داده ‌است.»

در همین رابطه اما، جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با ایلنا این دیدار را تایید کرد و گفت که: «آقای روحانی در گزارشی که از این دیدار به دوستانشان دادند بسیار از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است، ابراز رضایت‌مندی کرده بودند.»

وی هم‌چنین توضیح داد: «خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی که با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است.»

وی درباره تأثیرات این دیدار هم گفت: «به هر حال عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند اساساً این ارتباطات و دیدارها فراهم نشود و صورت نگیرد و این همان بحثی نفوذ است که ما مطرح می‌کنیم، معتقدم این جریان درواقع کار دشمن را کم می‌کند و سعی می‌کند هرکسی که در دایره نظام است را بجز یک گروه خاص حذف کند و به همین دلیل دایره خودی‌ها به‌شدت تنگ‌شده است.»

آخرین دیدار پرحاشیه

آخرین دیدار حسن روحانی با مقام معظم رهبری؛ همان آخرین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت دوازدهم با ایشان بود؛ دیداری که حواشی زیادی را با خود به همراه داشت و تحلیل‌های مختلفی از آن مطرح شد.

در این دیدار رهبر انقلاب انتقاداتی را به عملکرد دولت روحانی درخصوص برجام وارد کردند و گفتند: «تجربه دولت روحانی و برجام نشان می‌دهد که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد.» ایشان  با تأکید دوباره بر «بی‌اعتمادی به غرب»، افزودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.»

در همین حال بود که خبرگزاری فارس، روز جمعه، ۸ مرداد در گزارشی ضمن بررسی سخنان رهبر جمهوری اسلامی در آخرین جلسه با رئیس‌جمهور و هیئت دولت‌های پیشین نوشت که سخنان مقام رهبری نشان‌دهنده آن است که دولت تدبیر و امید «ضعیف‌ترین» و «ناکارآمدترین» دولت از نظر ایشان بوده، چراکه ایشان همیشه یکی از خصوصیت‌های مثبت دولت‌های پیشین را الگویی برای سایر دولت‌ها عنوان می‌کرده‌اند، درحالی‌که اعتماد این دولت به غرب را تجربه یا به عبارتی «عبرت آیندگان» از این دولت قلمداد کرده‌اند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، روحانی در این دیدار درباره گلایه‌های دولت رئیسی از دولت خود سخن گفته و تأکید کرده است که ماجرای خزانه خالی درست نیست، بلکه دولت دوازدهم خزانه را پر و دلاری تحویل داده است. او از رهبری درخواست کرده در مورد برداشت دولت سیزدهم از خزانه توضیح بخواهند

این اما همه ماجرا نبود که خبر رسید دیر رسیدن حسن روحانی به جلسه دیدار موجبات ناراحتی را فراهم کرده است و مهر تأیید آن هم نگرفتن عکس دسته‌جمعی با رهبر معظم انقلاب بود. چراکه طبق روال دولت‌های قبل نه عکس دسته‌جمعی گرفته شد و نه قرانی که به امضای رهبر انقلاب ممهور باشد به هیئت دولت داده شد. این‌گونه بود که حواشی کم‌کم پروبال گرفت و چنین بود که معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی حسن روحانی، اخبار منتشرشده درباره حواشی آخرین دیدار هیئت دولت با رهبر انقلاب را «شایعه» خواند و تفاوت این جلسه با موارد مشابه پیشین را توجه به «ملاحظات کرونایی» عنوان کرد.

علیرضا معزی با بیان اینکه دیدارهای اخیر رهبر انقلاب همه با رعایت ملاحظات و دستورالعمل‌های کرونایی انجام می‌شود،‌ دیدار اخیر معظم له با اعضای هیئت دولت را غیرقابل مقایسه با دیدارهای مشابه پیش از کرونا یا دیدارهای پایانی دولت‌های دیگر با ایشان دانست و خاطرنشان کرد:‌ طبیعی است که در زمان شیوع کرونا، همه جلسات رسمی چه از لحاظ سقف زمانی و چه از لحاظ فواصل فیزیکی تابع قواعد مشخصی است و نمی‌توان انتظار داشت این دیدارها آن‌چنان که درگذشته مرسوم بوده انجام شود.

وی با اشاره این شایعه که مقام معظم رهبری برخلاف دولت‌های پیشین به اعضای این دولت در پایان دوره مسئولیت قرآن اهدا نکرده، اذعان داشت: این شایعه نیز درست نیست، باز به همان دلیل دستورالعمل‌های کرونایی، قرآن اهدایی رهبر انقلاب از سوی شخص ایشان به وزرا داده نشد بلکه در انتهای جلسه از سوی دست‌اندرکاران دفتر ایشان به تک‌تک وزرا تحویل داده شد.

معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری موضوع عدم ثبت عکس یادگاری با حضور رهبر انقلاب و اعضای دولت نیز توضیح داد: با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت فواصل فیزیکی مشخص در جلسات رسمی،‌ روشن است که امکان ثبت عکس یادگاری وجود نداشت..

معزی همچنین با رد آنچه در خصوص زمان حضور رئیس‌جمهوری در جلسه بیان‌شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان جلسه به دفتر رئیس‌جمهوری ساعت ۱۱ ظهر اعلام‌شده بود، دکتر روحانی ۱۵ دقیقه پیش از موعد هم به محل جلسه رفت اما وقوع برخی ناهماهنگی‌ها سبب شده بود که جلسه پیش از زمان رسمی اعلام‌شده به دفتر رئیس‌جمهوری آغاز شود لذا هرگونه تفسیر یا برداشت مبنی بر تأخیر عامدانه رئیس‌جمهوری در جلسه با رهبر انقلاب قرین به صحت نیست.

علت دیدار اخیر چه بوده است؟

به‌هرروی گرچه آخرین حضور حسن روحانی در بیت رهبری حواشی زیادی به دنبال داشت؛ اما خبر دیدارش با رهبر انقلاب باز هم حاشیه ساخت و تحلیل‌های مختلفی را دامن زد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس دولت دوازدهم در دیدار با رهبر معظم انقلاب درباره این‌که قرارداد 100 میلیون دز واکسن در زمان دولت دوازدهم بسته‌شده و اکنون همه به پای دولت جدید گذاشته ‌شده گلایه کرده است

برخی دیدار را به خواسته رهبر انقلاب برای توضیح عنوان کرده‌اند و برخی مانند دبیری مهر این دیدار را به درخواست خود حسن روحانی برای دفاع از دولت خودش عنوان کردند.

اما هر چه که بود بر اساس اخباری که به «توسعه ایرانی» رسیده است این دیدار برای دفاع روحانی از دولت خود در برابر اتهاماتی بوده است که اخیراً در تمام سخنان نماینده‌های مجلس و اعضای دولت رئیسی بر دولت وی و خودش وارد می‌شود.

چند وقتی هست که هر جا ناکامی و کمبودی مشاهده می‌شود پای دولت روحانی وسط می‌آید و همین اواخر بود که حسینی، معاون پارلمانی دولت سیزدهم اعلام کرد دولت خزانه خالی را تحویل گرفته است و گرچه محمد نوبخت در دفاع از عملکرد دولت دوازدهم درآمد، اما باز هم این مسائل ادامه پیدا کرد؛ توفیق‌های دولت قبل مثل واردات واکسن به پای دولت رئیسی نوشته شد و همه ناکامی‌ها به دولت روحانی نسبت داده ‌شده است.

همین هم هست که بنابر اخبار منتشرشده روحانی در دیدار خود با رهبر انقلاب که یکی دو هفته قبل انجام شده است از دولت خود و عملکردش دفاع کرده و بر اساس گزارشی که به دوستانش داده است از آنچه گفته احساس رضایت دارد.

یک منبع موثق به «توسعه ایرانی» گفت که روحانی در این دیدار درباره گلایه‌های دولت رئیسی از دولت خود سخن گفته و تأکید کرده است که ماجرای خزانه خالی درست نیست بلکه دولت دوازدهم خزانه را پر و دلاری تحویل داده است و حتی در کنار آن مقادیر قابل‌توجهی ریال هم به دولت جدید رسیده است.

او از رهبری درخواست کرده در مورد برداشت دولت سیزدهم از خزانه توضیح بخواهند؛ چرا که به نظر می‌رسد این درخواست وی درپی این بوده است که اخیراً برخی نمایندگان مجلس و مقامات دولت سیدابراهیم رئیسی از پیش‌خوری بودجه‌های دولتی در پنج ماه پایانی دولت روحانی به‌شدت انتقاد کرده بودند.

گفته می‌شود وی هم‌چنین از ورود واکسن  و این‌که قرارداد 100 میلیون دز در زمان دولت دوازدهم بسته‌شده و در دولت سیزدهم تحویل کشور داده شده سخن گفته و از این که همه این اقدامات به پای دولت جدید گذاشته می‌شود، گلایه کرده است.

به هر حال پس از چند ماه بی‌خبری از حسن روحانی بمب خبری دیدارش با رهبر انقلاب در شرایطی منفجر شده است که باید دید اصل خبر و آن پیام مهمی که به گفته مهاجری برای چپ و راست و دلواپس دارد چیست. کاش هرچه باشد به نفع ملت و منافع ملی باشد.