ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می‌شود، آماده می‌شوند.

به گزارش ایرنا، شبکه زویوزدا روسیه با بیان این مطلب اعلام کرد که یکی از مواد اصلی موافقت‌نامه جدید بین ایران و مسکو، همکاری‌های نظامی و فنی-نظامی است. رسانه روسی در تشریح جایگاه و موقعیت جهانی نیروهای مسلح ایران گفت: نیروهای مسلح ایران شامل ۹۰۰ هزار نفر است و یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود.

 لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در این رابطه به این رسانه رسمی گفت: محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان ملل به پایان رسید. وی افزود: فدراسیون روسیه در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود در عرصه کنترل تسلیحات و عدم انتشار (تسلیحات کشتار جمعی) برای همکاری نظامی کامل با ایران آمادگی دارد.

در ادامه گزارش رسانه روسی گفته شد: ایران حق دارد تا توانمندی‌های دفاعی خود را تقویت کند. زیرا آمریکا به تعدادی از کشورهای خاورمیانه سلاح می‌فروشد و چندین پایگاه نظامی هم در منطقه دارد. در گزارش تلویزیونی گفته شد: بسیاری در کشورهای عربی خلیج‌فارس از ایران حمایت می‌کنند و این پشتیبانی از تهران در حال افزایش است. سفیر روسیه در تهران به رسانه روسی گفت: اخیراً مشاور نخست‌وزیر امارات به تهران سفرکرده بود و به‌طور هم‌زمان وزیر خارجه سوریه هم از ایران دیدار می‌کرد. روند بهبودی روابط ایران با شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس جریان دارد.وی افزود: در بغداد پایتخت عراق هم چند دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی برای بهبودی روابط برگزار شد. در ادامه فیلم مستند گفته شد که ایران و روسیه از ظرفیت‌های بسیار گسترده برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری‌های پیشرفته برخوردارند.

رسانه روسی گفت: روسیه قدرت بزرگ و پیشرو علمی در سطح جهانی است و ایران نیز از امکانات گسترده‌ای در این زمینه برخوردار است. کارشناسان و دانشمندان ایرانی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستاورد علمی و تحقیقاتی و کشفیات داشتند و تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ایران در این دوره از ۲۰ دانشگاه به بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسید. در فیلم شبکه زویوزدا گفته شد: ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، نخستین کشوری بود که برنامه فضایی ایجاد کرد. گفتنی است قرار است در سفر آتی سید ابراهیم رئیسی به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود.