دور هفتم مذاکرات احیای برجام در حالی متوقف شد که از یک سوعلی باقری‌کنی معاون وزارت خارجه ایران می گوید: ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده و از سوی دیگر، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: به تصمیم باقری‌کنی، برای بازگشت به تهران احترام می‌گذاریم.

درهمین زمینه به گزارش ایلنا، علی باقری معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با المیادین گفت: پس از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده، گروه ۱+۴ با پیشنهادی که ایران هنگام ارائه پیش‌نویس اسناد خود ارائه کرده بود، موافقت کرد. در حال حاضر، دو پیش‌نویس جدید وجود دارد. یکی در مورد رفع تحریم‌ها و دیگری در مورد اقدامات هسته‌ای.این دو پیش‌نویس ارائه شده از سوی ایران مبنای دور جدید مذاکرات خواهد بود. برای دور هشتم مذاکرات، ما کارهای زیادی باید انجام دهیم و مسئولیت بسیار پیچیده‌ای داریم.وی گفت: ایران درخواست توقف مذاکرات در این مرحله را نداد بلکه از همان ابتدا توافق کرده بودیم که بعد از رسیدن به پیش نویس توافق به استراحت عادی برویم.

باقری در گفت‌وگو با شبکه الجزیره نیز گفت: تمام شرکت کنندگان در مذاکرات وین دو پیش نویسی که ایران در ابتدای این دور مذاکرات تقدیم کرد را پذیرفتند. دلیل تاخیر در رسیدن به توافق مواضع طرف های اروپایی در خصوص مسائل مربوط به هسته ای است.هم چنین به گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در در بیانیه‌ای اعلام کردند:  پیشرفت‌های به دست آمده ما را به آنجایی که در ماه ژوئیه قرار داشتیم، بازمی‌گرداند. ما به تصمیم باقری‌کنی، برای بازگشت به تهران جهت رایزنی و مشورت  احترام می‌گذاریم. در ادامه این بیانیه آمده است: البته این موضوع در مذاکرات وقفه ایجاد می‌کند. ما به همراه نمایندگان چینی، روسی و آمریکایی‌مان آماده ادامه مذاکرات بودیم. امیدواریم که ایران مذاکرات را سریع ادامه دهد. ما در حال نزدیک شدن به پایان راه مذاکرات هستیم. اکنون برنامه هسته‌ای ایران از همیشه پیشرفته‌تر است و این مهم است که ایران از اقدامات تنش‌زا خودداری کند.

توضیح انریکه مورا  درباره دور هفتم مذاکرات وین

از سوی دیگر هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در یک رشته پیام توییتری توضیحاتی درباره محورهای اصلی دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و وقفه ایجاد شده در جلسات آن ارائه کرد.به گزارش ایسنا، انریکه مورا، در صفحه توییترش با ارائه توضیحاتی در باره دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت: دور هفتم منطق و هدف مخصوص به خود را در سه مرحله داشت: 1. وارد کردن هیات جدید مذاکره کننده ایران در مذاکراتی ادامه دار و نسبتا کامل از نظر رویه امور؛ 2. مذاکره درباره ایده‌های جدید بالقوه دولت جدید[ایران]؛ 3. بررسی این که آیا هر یک از هیات‌های مذاکره کننده دیگر مایلند این ایده‌ها در متن اصلی، مبنای پذیرفته شده برای نتیجه نهایی مذاکرات وین بگنجانند یا نه. مورا ادامه داد: دور ۷.۵ (اشاره به وقفه ایجاد شده در جلسات کمیسیون مشترک برجام در این دور از مذاکرات) درباره وظیفه سوم، سخت‌ترین مورد از وظایف یاد شده بود. این مقام اتحادیه اروپا افزود: دور هفتم در غیر این صورت، ناقص می ماند. حالا ما مبنایی مشترک داریم که فصل لغو تحریم‌های آن در منطق درونی‌اش کمی متفاوت است اما با این حال، مشکل خاصی نیست.