رئیس سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر گفت: تا تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه انتقال داده شد و از ۱۰ مهر برای اورهال و تعویض سوخت رفته و ان‌شاءالله پیش‌بینی‌شده دهم دی‌ماه کار خود را آغاز کند.

به گزارش ایلنارئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران تأکید کرد که روابط ایران با آژانس باید بر اساس اساس‌نامه، قوانین و پادمان و ان پی تی باشد.

محمد اسلامی درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع کرج اظهار کرد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان است، اگر که برجام یک معاهده بوده، طرفین تعهداتی داشتند وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند، دلیلی ندارد که برای اجزای تعهدات برجامی بر ما فشار بیاورند، ما در چارچوب پادمان و ان پی تی اقدام می‌کنیم و هیچ‌چیزی غیرازآن را قبول نمی‌کنیم.

وی گفت: امیدوارم در مذاکرات یک منطقی حاکم باشد که به اصول و ضوابطی پایبند باشند و اگر قرار است به برجام عمل کنیم، آن‌ها هم به برجام عمل کنند و اگر نیست ما در چارچوب پادمان کار می‌کنیم. باقی نیز فقط فشار سیاسی است. اسلامی درباره روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر هم گفت: ما از زمان‌بندی عقب هستیم و در شرایطی که در حال رایزنی هستیم امیدواریم بتوانیم منابع مالی را تأمین کنیم و به آن سرعت بدهیم. وی درباره توافق با آژانس در خصوص مجتمع کرج اظهار داشت: موضوع کرج در یک بسته است و موارد ادعایی و کرج به هم پیوند خورده و باید هم‌زمان حل‌وفصل شود.  

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات با آژانس و اینکه آیا توافقی که قبلاً گفته بودید حاصل‌شده‌ است، گفت: گفت‌وگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال گفت‌وگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط. امیدوارم کشور هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

هم‌چنین محمد اسلامی در خصوص حاشیه‌سازی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ادعای غنی‌سازی ۹۰ درصد در ایران در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: این مورد کذب است و این اتهامات نخ‌نما شده‌ای است که به ویژه دشمنان و جریان صهیونیستی این‌ها را به کشور ما نسبت می‌دهند. وی ادامه داد: ایران با ضابطه آژانس کار می‌کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر کلیه فرآیند‌های ما مطابق قوانین و مقررات نظارت دارد و به هیچ‌وجه ما خارج از چارچوب اقدامی نکرده و صورت نخواهیم داد.