نفیسه زارع کهن

«کالای اساسی در دسترس مردم است و نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی نیست؛ بلکه سبد کالا نیز با همت وزیر جهاد کشاورزی و با احترام در خانه تحویل مردم داده می‌شود.»

این جمله‌ای بود که دیروز سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود با اهالی رسانه بر زبان راند تا بی‌تجربگی اعضای دولت سیزدهم در این عرصه هم به نمایش گذاشته شود و چنین بود که بهادری جهرمی دیروز بیشتر از آن‌که ایجابی سخن بگوید سلبی سخن گفت، به دولت گذشته گوشه و کنایه زد و برخی اقدامات انجام‌شده از سوی دولت گذشته را به دولت سیزدهم نسبت داد.زمانی که ابراهیم رئیسی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد و البته پس‌ازآن مهم‌ترین وعده‌ای که داد فراجناحی بودن کابینه بود؛ و اگرچه بعد از تحلیف با برخی چهره‌های سیاسی و اجتماعی جلساتی گذاشته و نظرات آن‌ها دریافت شد ولی در عمل اتفاقی که افتاد حضور چهره‌هایی یکدست و همراه با دولت اصولگرا بود.

از طرفی جای خالی زنان و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در کابینه انتخابی ابراهیم رئیسی و نقش پررنگ نظامیان در کابینه‌اش هم از نقاط ضعف کابینه وی بود.

این اما یک وجه ماجرا بود؛ وجه دیگر آن معرفی افرادی برای کابینه‌اش بود که در بسیاری از حوزه‌ها بی‌تجربه و حتی گاه نوع گرایش آن‌ها به موضوع وزارتخانه موردنظر بی‌ربط بود و این بی‌تجربگی حتی صدای مجلس‌نشینان اصولگرا و برخی رسانه‌های هم‌سو را هم بلند کرد.

چنین بود که روزنامه کیهان هم که لحظه‌ای همراهی دولت رئیسی را رها نکرده است نوشت با این‌که اعضای کابینه انقلابی هستند، اما بی‌تجربه‌اند؛ و مجلس اصولگرا هم با رد کردن دوباره کاندیداهای مطرح‌شده در حوزه آموزش و پرورش کار به علت بی‌تجربگی افراد مطرح‌شده کار را به دقیقه نود رساند و این‌گونه بود که همین چند روز قبل بالأخره با معرفی سومین وزیر رأی آورد.

در همین راستا هم بود که سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی هم با تأخیر قابل‌توجه بعد از دو ماه و اندی معرفی شد و دیروز بالأخره با گذشت بیش از 90 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم آن هم دولتی که با شعار خدمت و مردمی بودن روی کار آمده است، نخستین جلسه خود را برگزار کرد.علی بهادری جهرمی که در رزومه کاری‌اش کمترین ارتباطی را با رسانه‌ها دارد، فنی خوانده است و دارای دکترای حقوق است و همین بی‌ارتباطی با رسانه بود که دیروز کار دست وی داد و تکه‌های بریده سخنانش با طعنه و کنایه مورداستفاده کاربران توییتر و اینستاگرام قرار گرفت.

این‌گونه بود که دیروز سخنگوی جوان کابینه سیزدهم با تعریض به دولت حسن روحانی و درحالی که اقدامات دولت دوازدهم در روزهای پایانی بود که زمینه واردات واکسن را فراهم کرد آنچه رخ‌داده بود را به دولت رئیسی نسبت داد و با بیان اینکه اولویت دولت حفظ کرامت مردم است، گفت: در سه ماه نخست دولت سیزدهم ۱۰۰ میلیون دز واکسن جدید تزریق شد که نسبت به سه ماه قبل از آغاز این دولت افزایش ۴۰ برابری داشته است. امروز در کشور کسی استرس دسترسی به واکسن را ندارد و واکسن در نزدیک‌ترین زمان و محل ممکن در دسترس است. با دستور رئیس‌جمهوری دیگر ترددهای شبانه ممنوع نیست و آمار تلخ تلفات به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یافت و ۷ برابر بیشتر می‌توانیم به حفظ جان شهروندان امید داشته باشیم.وی به تصریح گفت: «15 اسفند ۹۹ اولین محموله واکسن وارد کشور شد و از آن تاریخ تا شهریور ۵ میلیون دز واکسن وارد کشور کرده بودیم. ۱۰۰ میلیون دُز واکسن جدید در این سه ماه تزریق شد که سرعت تزریق واکسن کرونا در این مدت ۴۰ برابر تزریق واکسن در سه ماه قبل از دولت سیزدهم بود. »

دیروز در شرایطی نخستین نشست خبری سخنگوی دولت به پایان رسید که جهرمی با نقل‌قول از رئیسی خود را وکیل مدافع افکار عمومی و سخنگوی مردم خواند؛ از درخواستش برای فعال شدن حیاط دولت گفت و تقریباً بیش از دوسوم سخنانش را به کنایه از دولت قبل گذراند

او که می‌خواست گزارش عملکرد صدروزه دولت را به اهالی رسانه بازگو کند اضافه کرد: «هرچند دولت برنامه و تعهدی برای ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نداشت، اما لزوم پاسخگویی و شفافیت دولت به مردم و با توجه به مطالبه رسانه‌ها دولت بر خود واجب می‌داند گزارش را اعلام کند و برخی وزارتخانه‌ها از این هفته شروع به ارائه گزارش می‌کنند.»

سخنگوی بی‌تجربه اما در ادامه باز هم به دولت گذشته تاخت و گفت: «امروز مردم در مقایسه با گذشته به راحتی در مراسم‌ و مهمانی‌های خانوادگی شرکت می‌کنند، در کنار این کادر درمان از بودن زیر فشار جدی درآمد و مقداری بیشتر می‌تواند نفس بکشد. دیگر مشکل مطالبات معوق هم نداریم. دیگر  فرزندان ما شیرینی حضور را در مدرسه را می‌چشند. این نشان می‌دهد اولویت نخست دولت پرداختن به مسائل اساسی و ریشه‌ای است و این کار یک بخش از دولت صرفاً نیست و همکاری بخش‌های مختلف دولت انجام‌شده است.»

سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود، سخنان عجیب‌وغریبی مطرح کرد، تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و چنین نشان داد که احتمالاً تا جا افتادن در این مقام راهی طولانی در پیش دارد

مشکلات به شکل ویدئوکنفرانسی حل نمی‌شود

او با کنایه به جلسات هیئت دولت در زمان حسن روحانی اضافه کرد: «امروز اگر مردم با مشکلی مواجه می‌شوند خیالشان راحت است که مقامات عالی دولتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نه از طریق جلسه ویدئوکنفرانسی و گزارش پشت میزی، بلکه از نزدیک و در صحنه به ارزیابی مسائل می‌پردازند، صحت‌سنجی می‌کنند و مردم مستقیم مطالبات خود را مطرح می‌کنند.»

جهرمی هم‌چنین با بیان اینکه دیوار بین مردم و دولت شکسته شد، گفت: «در ۱۰۰ روز نخست شاهد ۱۰ سفر استانی از سوی رئیس‌جمهور، بیش از ۲۰۰ سفر استانی از سوی مقامات در حد وزیر و معاون وزیر بوده‌ایم یعنی به‌طور میانگین روزانه دو سفر از سوی مقامات و هر ۱۰ روز یک سفر از سوی رئیس‌جمهوری انجام‌شده است.»

او در شرایطی درباره این سفرها سخن گفت که مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس این سفرها را «نمایشی» خوانده و مسعود پزشکیان نماینده تبریز نیز آن‌ها را «بدون پشتوانه» ارزیابی کرده بود و به اعتقاد کارشناسان مشخص نیست هزینه مصوبات دولت در این سفرها از کجا تأمین خواهد شد؟

دیگر آمارسازی رئیس‌جمهور را فریب نمی‌دهد

جهرمی که دیروز محور بیشتر سخنانش نقد دولت قبل بود در ادامه سخنان خود با اشاره به اشراف رئیس‌جمهوری به مسائل و مشکلات کشور گفت: «دیگر آمارسازی و گزارش‌سازی‌ها رئیس‌جمهور را فریب نخواهد داد چون در صحنه شاهد صحت‌سنجی آمار است. اعتماد مردم به دولت بازگشته و دیوار بلند میان دولت و مردم برداشته‌ شده است.

این حجم از کار انجام شد تا تشریفات زائد کنار گذاشته شود و دولت در این شرایط سخت اقتصادی هم خود را مکلف به کار جهادی می‌داند و هم تشریفات زائد را کنار زده است. دولت‌مردان در کنار مردم با سادگی و راحتی، حضور دارند امروز شاهد بازگشت مردم به آرمان‌های قانون اساسی در حوزه مردمی هستیم.»

به این ترتیب دیروز در شرایطی نخستین نشست خبری سخنگوی دولت به پایان رسید که جهرمی با نقل‌قول از رئیسی خود را وکیل مدافع افکار عمومی و سخنگوی مردم خواند از درخواستش برای فعال شدن حیاط دولت گفت و تقریباً بیش از دوسوم سخنانش را به کنایه از دولت قبل گذراند، سخنان عجیب‌وغریبی مطرح کرد، تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و چنین نشان داد که احتمالاً تا جا افتادن در این مقام راهی طولانی در پیش دارد.