الهه ابراهیمی

 اعتراضات کشاورزان اصفهانی همچنان ادامه دارد، روز گذشته کشاورزان در کنار مردم نگران از بحران کم آبی تجمع کردند هرچند شکل و شیوه این تجمع و نحوه برخورد با آن در مقایسه با تجمعات گذشته تفاوت داشت و اعتراضات مسالمت‌آمیز به درگیری رسید. درست زمانی که این اعتراضات با این شیوه ادامه داشت، خطیبان نماز جمعه اصفهان و مشهد از مردم خواستند که دست از اعتراض و تجمع بردارند زیرا که بیش از تجمع و اعتراض، اقامه نماز می‌تواند کمک‌کننده مردم باشد و تداوم این رویه نیز ایجاد فرصت برای منافقان و ضدانقلاب است.

«وقتی نزولات آسمانی کم است مشکل با تجمع درست نمی‌شود، در مقابل خدا تجمع فایده ندارد؛ بلکه تجمع باید در نماز باران انجام شود.» این جملات اظهارات حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی از تریبون خطبه‌های نماز جمعه مشهد است که صراحتاً از کشاورزان معترض به کم‌آبی می‌خواهد که به‌جای اینکه تجمع و اعتراض کنند، نماز باران بخوانند. این بار تریبون نماز جمعه مردم را به آرامش دعوت می‌کنند زیرا مصلحت دولت در این است در همان سال نخست شروع به کار، با چالش جدی اعتراضات مواجه نشود. این همان تریبون است که در سال 1396 در مواجهه با اعتراضات مردمی رویکرد دیگری داشت. سید احمد علم الهدی در آن مقطع در تریبون نماز جمعه با اشاره به مشکلات اقتصادی‌ و معیشتی‌ای که مردم با آن گرفتار هستند، گفت: «مردم حق ‌دارند حل شدن مشکلات معیشتی خود را مطالبه کنند و باید مسئولان نیز برای حل مشکلات آن‌ها از قبیل مسکن و گرانی کار کنند.» این اظهارات موجب شد تا اخباری مبنی بر نقش او در آغاز این اعتراضات سراسری منتشر شود اعتراضاتی که از مشهد آغاز شد و شعله آن به تمام استان‌ها کشیده شد. هرچند علم‌الهدی با نگارش نامه‌ای به  شورای عالی امنیت ملی این نقش را به‌طور کامل رد کرد. تریبون نماز جمعه از همان ابتدای انقلاب اسلامی محلی برای بیان سیاسی‌ترین نکات درباره امور داخلی و خارجی بوده است. همواره وضعیت بسیاری از امور و مسائل سیاسی و اقتصادی با سخنرانی‌های مقامات ارشد به‌خصوص مقام رهبری تعیین تکلیف شده است ازاین‌رو نمی‌توان اهمیت و جایگاه این تریبون را نادیده گرفت. خطبه‌های نماز جمعه از آن نظر اهمیت دارد که تمام رسانه‌های خارجی با استناد به برخی از کلمات و جملات خطیب‌ نماز جمعه تفاسیری را بیان می‌کنند که این تفاسیر در سرنوشت ایران در حوزه دیپلماسی و بین‌المللی اثرگذار است. برای همین است که محمد اشرفی اصفهانی از خطیبان نماز جمعه خواسته است که به‌گونه‌ای در آن صحبت کنند که شکافی بین مردم ایجاد نشود. بااین‌حال خطیبان نماز در تریبون نماز جمعه این هفته مواردی را بیان کردند که گواه از این دارد که بیش از آنکه خود را در کنار مردم بدانند و رابط و پلی بی‌طرف میان ملت و حاکمیت باشند، به سمت حاکمیت رفته‌اند. آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان نیز با بیان اینکه عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند، گفت: «اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست». او حتی در دفاع از دولت کنونی برخاسته و گفته است: «مشکل آب به‌گونه‌ای نیست که یک‌روزه حل شود، بعضی می‌گویند ۱۰۰ روز از دولت گذشت و کاری نشد، اولا که این دولت وعده ۱۰۰ روزه نداده بود، ثانیا چه کسی گفته کاری انجام نشد، سوءمدیریت‌های قبل یک‌دفعه جمع نمی‌شود.»

علم‌الهدی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد، درباره موضوع کم‌آبی و اعتراضات موارد متعددی ازجمله تغییر در روش‌های سنتی آبیاری و کاهش نزولات آسمانی در کشور و تعمیم آن به مسئله اقلیمی جهان مواردی را بیان کرده است اما هیچ اشاره‌ای به مسئولیت دولت در مواجهه با مشکلات کشاورزان نداشته است.

 

 علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه مشهد، درباره موضوع کم‌آبی و اعتراضات موارد متعددی ازجمله تغییر در روش‌های سنتی آبیاری و کاهش نزولات آسمانی در کشور و تعمیم آن به مسئله اقلیمی جهان بیان کرد، اما هیچ اشاره‌ای به مسئولیت دولت در مواجهه با مشکلات کشاورزان نداشت

 

کشورهای اروپایی قدردان باشند

اما روز گذشته خطیب نماز جمعه تهران به موضوع مذاکرات وین که در هفته پیش رو انجام خواهد شد، پرداخت. سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران در آغاز سخن خود با توجه به آغاز مذاکرات ۱+۴ با جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی توصیه کرد که منافع ملت‌های خود را قربانی منافع نامشروع حاکمان آمریکایی و رژیم صهیونیستی نکنند زیرا منافع ملت‌های اروپایی با منافع ملت‌های آسیایی خصوصاً جنوب غرب آسیا گره ‌خورده است و اگر ظرفیت و اقتدار سیاسی و علمی و توانایی محور مقاومت نبود اروپا در معرض ناامنی‌های سخت قرار داشت و این اقتدار محور مقاومت بود که داعش را سرکوب کرد. پس قدرشناس باشیم و منافع ملت‌های خود را ببینیم.

با تأمل به این اظهارات می‌توان به این نتیجه رسید که حاکمیت به دنبال توافق در نشست وین است و از کشورهای اروپایی خواسته‌شده که در این نشست مدافع حقوق ایران باشند. نکته مهم دراین‌باره نیز عدم پرداختن به این موضوع در تریبون نمازجمعه شهرهای دیگر است تا آثار این اظهارات در بخش بین‌المللی این نشست را تحت‌تأثیر قرار ندهد. هرچند سفر چند روز اخیر رافائل گروسی، رئیس آژانس انرژی اتمی به ایران و گزارش او به شورای حکام از بی‌نتیجه بودن مذاکرات با ایران درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی مؤید این است که کار برای ایران در این نشست کمی سخت خواهد بود.

نکته مهم دیگری که خطیب نماز جمعه تهران به آن اشاره کرد رخدادهای حوزه خودروسازی و عزل یک مدیر در شرکت‌های خودروسازی است. او خطاب به وزیر صنعت، معدن، و تجارت گفت: وزیر صنعت، با عزل یک مدیر هیچ مشکلی در شرکت‌های خودروسازی حل نمی‌شود. زیرا این ساختار آلوده و فسادآفرین است و این ساختار مدیریتی پاسخگوی نیازهای کشور نیست و ما باید برای حل این مشکل در مسیر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی قدم برداریم و بر اعمال و رفتارهای آن‌ها نظارت کنیم.این اظهارات از خطیب نماز جمعه این هفته تهران نیز می‌تواند قدری امیدوارکننده باشد که شاید مبارزه با فساد در ساختار دولتی و غیردولتی آغاز شده است و می‌تواند منشأ خیر باشد. هرچند عزل یک مدیر به دلیل انتشار به فیش حق مأموریت 52 میلیون تومان مدیرعامل امداد خودرو سایپا کار شایسته‌ای است اما باید منتظر ماند و دید آیا سیاست مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی با جدیت بیش از گذشته پیگیری خواهد شد یا نه؟

او در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه رسالت رئیس‌جمهور و دستگاه‌های کلیدی اجرایی و قضایی این است که راه را برای ورود فناوری‌های جدید به عرصه مدیریتی کشور هموار کنند تا با یک تحول عظیم روبرو شویم، گفت: شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله‌ها تقریباً بیگانه هستند. از دیگر محورهای مورد توجه در نماز جمعه این هفته، جایگاه بسیج بود.