دیروز وزیر امور خارجه ترکیه به دعوت وزیر امور خارجه امیر عبداللهیان به تهران آمد و علاوه بر دیدار با وی با ابراهیم رئیسی نیز دیدار کرد. این سفر اما درزمانی صورت می‌پذیرد که روابط دو کشور در مقایسه با گذشته در شرایط چندان مطلوبی نیست و شاید بتوان گفت که در طول دوره حاکمیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه روابط بین دو کشور در کمترین تحرک سیاسی و اقتصادی قرارگرفته است. از نظر‌گاه سیاسی تحولات یکی دو سال اخیر در قفقاز عامل منفی مهمی در روابط بوده و از نظر اقتصادی نیز تحریم‌های سنگین ترامپ و پیامدهای آن سطح مبادلات اقتصادی دو کشور را پایین آورده که این امر می‌تواند بر روابط سیاسی هم تأثیرگذار باشد.اقداماتی دیگر هم چون کشیدن دیوار بین مرز ایران و این کشور که طبق گفته برخی مقامات ترک باهدف «جلوگیری از انواع قاچاق، مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی، تأمین امنیت مرزی و آرامش شهروندان» است.افزون بر این، احداث سد ایلیسو بر رود دجله توسط ترکیه از دیگر مسائل مؤثر در تیره شدن روابط دو کشور بوده است .

بر همین اساس هم دیروز مقامات دو کشور درخصوص بسط روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند بلکه چراغ‌های رابطه روشن شود. چنین بود که به گزارش ایسنا مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ظهر دیروز بعد از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبدالهیان در تشریح نتایج دور اول مذاکرات بین هیئت‌های ایرانی و ترکیه در تهران گفت: در این دیدار در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو کردیم. در مورد آماده سازی زمینه برای برگزاری شورای عالی همکاری‌های دو کشور گفت‌وگوهای خوبی انجام دادیم و بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی قرار شد که نقشه راه همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور را آماده سازی کنیم که در حاشیه نشست برگزاری شورای عالی همکاری‌های دو کشور امضا شود.

چاووش اوغلو ادامه داد: به خاطر موضوع کرونا همکاری‌های اقتصادی دو کشور تا حدودی کاهش پیدا کرد. گرچه در سال جاری افزایش‌هایی در این زمینه داشتیم ولی از اهداف خود در این زمینه دور هستیم و باید برای رسیدن به اهداف تجاری موردتوافق دو کشور تلاش بیشتری کنیم.وزیر خارجه ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه ما معتقدیم تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران ظالمانه است، گفت: کسانی که از برجام خارج‌شده‌اند باید به این چهارچوب برگردند و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده‌اند را بردارند. ما از اینکه مذاکرات مجدداً آغاز می‌شود خوشحال هستیم و امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد. به نتیجه رسیدن این مذاکرات نه‌تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر ایجاد هرچه بیشتر ثبات در منطقه مهم است.وی با اشاره به، شعر «خانه دوست کجاست» سهراب سپهری گفت: همواره خانه دوست را ایران می‌دانیم و امروز به خانه دوست خود سفرکرده‌ایم و از بابت این سفر خوشحال هستیم.

دیدار با رئیسی

وزیر امور خارجه ترکیه اما دیروز با رئیسی هم دیدار کرد و در صفحه توییترش نوشت: ما درباره تحولات اخیر در منطقه‌مان ازجمله روابط دوجانبه، تجارت، سرمایه‌گذاری و مبارزه علیه تروریسم صحبت کردیم؛ ما بر آمادگی دوجانبه‌مان برای توسعه بیشتر روابطمان تأکید کردیم.به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور هم در این دیدار روابط نزدیک ایران و ترکیه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد. ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه‌جانبه باشند.«چاووش اوغلو» هم با تأکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه گرا می‌داند و مصمم است سطح همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهد. وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد.