پری شاکرین

با گذشت سه ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم به نظر می‌رسد ماه‌عسل دولت اصولگرا بسیار زودتر از آنچه گمان می‌رفت به پایان رسیده است. و سوت پایان این ماه‌عسل را زودتر از رقبا و منتقدان، خود مجلسیان زدند.

بر اساس مشاهدات و اخبار اوضاع بورس نابسامان شده است، تورم و افزایش قیمت‌ها متوقف که نشده روبه فزونی است، روند مذاکرات هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام است، وزیران اظهارنظراتی شاذی دارند، بسیاری از انتصابات فارغ از اصل شایسته‌سالاری صورت گرفته و انتقادات به برخی از آن‌ها قوت گرفته است.

این در حالی است که شاهد یکدست شدن بدنه اجرایی کشور هستیم و همین مسئله را پیچیده‌تر کرده است؛ صدای اصولگرایان درآمده و هشدار می‌دهند و اصلاح‌طلبان منتقد نگران از تکرار وقایعی هم چون آبان 98 و حوادث سال 96 هستند و سبک مدیریتی ابراهیم رئیسی و گروه همراهش را برای حل مشکلات کشور مناسب ارزیابی نمی‌کنند.لابد در همین راستا بود که چند روز قبل سعید حجاریان در گفت‌وگو با انصاف نیوز با اشاره به احتمال متشنج شدن جامعه گفت: ترکیب استانداران را ببینید! بیشتر نظامی‌اند؛ گویی برای درگیری آماده می‌شوند، برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه. منتظرند خبری بشود.

او با اشاره به این‌که اگر اعتراضی رخ بدهد جنسی شبیه به بعد از ماجرای بنزین؛ یعنی اعتراضات سال 98 خواهد داشت. توضیح دادکه: این‌ها می‌خواهند یارانه‌های پنهان را کم کنند یا بردارند. از طرفی، امسال به‌اندازه‌ خود بودجه، کسری بودجه داریم. و این یعنی، تورم بیشتر خواهد شد. اگر یارانه‌های حامل‌های انرژی را بردارند، یارانه‌های خورد و خوراک و آب را حذف کنند، خواهید دید که چقدر تورم بالا خواهد رفت؛ مردم چگونه باید زندگی کنند؟!

در این حال اما طرف مقابل در برابر انتقاداتی اینچنین؛ به گزارشی که هفته قبل از سوی وب‌سایت گالوپ اعلام شد استناد می‌کنند که طبق نتایج آخرین نظرسنجی‌اش، ۷۲ درصد از مردم ایران از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی رضایت دارند و آن را تأیید می‌کنند؛ اما به قول شاعر خال مهرویان کجا و دانه فلفل کجا؟!

آن چه گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد از نتایج معتبرترین وب‌سایت نظرسنجی دنیا متفاوت است و حکایت از رشد نارضایتی‌ها در سطح جامعه و کاهش امید اجتماعی دارد.

مشکل مردم حل نشود، امکان هر اتفاقی هست

در همین راستا هم بود که دیروز مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس یازدهم با بیان دوباره هشدارها و این‌که احتمال رخداد حوادث آبان 98 و سال 96 می‌رود به رویداد 24 گفت که مردم مهم‌تر از نگاه و حرف ما هستند، کار‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مشکل مردم حل شود. دولتمردان اگر مدعی هستند که تلاش‌هایشان در راستای گره‌گشایی از مردم است، نشان دهند آن وقت ما هم با تمام توان در ادامه مسیر کمکشان می‌کنیم.

به گفته پزشکیان تا زمانی که رابطه ایران با دیگر کشور‌های دنیا اصلاح نشود، امیدی به بهبود شرایط کشور نیست. نمی‌توان در کشور برجام را در بلاتکلیفی گذاشت، FATF را امضا نکرد و گفت‌وگو با دنیا نداشت و بعد دنبال رونق اقتصادی رفت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرده: بسیاری از دولتمردان و حامیان آن‌ها می‌گویند ما می‌توانیم با همین مشکلات، شرایط را بهبود دهیم، خب بسم‌الله؛ اصلاً بروید برجام را پاره و FATF را هم دور بیندازید، فقط مشکل اقتصادی مردم را حل و سفره‌هایشان را رنگی‌تر کنید. اما با این رویکرد این کار شدنی نیست.این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: با این سبک مدیریت که به نظر من غلط است، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد مگر اینکه مسیر تغییر پیدا کند.

وی یادآور شد: هر آدم عاقلی هر مسیری را که می‌رود مرتب بررسی می‌کند که در جهت رسیدن به هدف هست یا نه؟ ازاین‌رو از دولتمردان می‌خواهم که همین جا تأملی بکنند و ببینند در راستای رسیدن به هدف، درست گام برداشتند یا نه؟ اگر «نه» بروند و گیر را رفع کنند نه اینکه این راه را ادامه دهندنماینده تبریز گفت: این دولت حتی اگر هم پول داشته باشد بعید به نظر می‌رسد چشم‌انداز خوبی پیشرو داشته باشد، چون آینده بهتر در گروه رابطه با دنیاست. وقتی ارتباط و تعاملی با دنیا نیست، نه می‌توان به راحتی جنسی را وارد و یا صادر کرد و اگر هم بخواهیم کالایی را وارد کنیم باید روی به تهاتر بیاوریم که آن هم نیازمند پشتوانه بانکی است که اکنون وجود ندارد و ازاین‌رو کشور طرف مقابل می‌تواند سرمایه ما را بخورد و برود و با این محدودیت‌ها خیلی امکان پیگیری حق هم نیست.

پزشکیان در پاسخ به اینکه ادامه وضع موجود می‌تواند خاطرات تلخ دی ۹۶ و آبان ۹۸ را مجدداً تکرار کند؟ گفت: وقتی مشکل مردم حل نشود و ادامه پیدا کند، امکان هر اتفاقی است.

خط و نشان‌های نمایندگان  برای استیضاح

این اما رویکرد یک نماینده اصلاح‌طلب بود، ولی گویا نگرانی از واکنش‌های جامعه تا جایی است که اصولگرایان بیش‌ازاندازه نگران‌اند که دیروز یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس از احتمال استیضاح وزیران دولت سیزدهم خبر داد. سید غنی نظری در گفتگو با نامه نیوز درباره مشکلات معیشتی وزیر دولت رئیسی گفت: اصلاً کار خوبی نبود که وزیر بگوید «مشکل معیشتی دارم»، وقتی وزیر چنین حرفی بزند، کارگر امیدش را از دست می‌دهد. ما باید اقداماتی در جهت تسهیل امور معیشتی مردم انجام دهیم، نه آنکه بگوییم ما هم مثل سایر مردم در خرید مواد غذایی و تأمین امکانات مشکل‌داریم.

اکنون در شرایطی هستیم که باید دید در آستانه صدروزگی دولت آیا نحسی عدد 13 دامن رئیسی را هم خواهد گرفت؟ یا خود و دولت را از این تنگنا نجات می‌دهد. آنچه مسلم است این‌که به راحتی می‌توان از این نحسی رها شد اگر گوش شنوایی باشد و از کارشناسان فارغ از هر جناحی برای بهبود اوضاع کمک خواست

وی با بیان اینکه ما باید امیددهنده به مردم باشیم، افزود: اگر وزیر بگوید «مشکل‌داریم» پس چه کسی باید مشکل را حل کند. بیان این حرف جلوی دوربین رسانه ملی اصلاً مثبت نبود.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره آغاز زمزمه استیضاح برخی وزرا بین نمایندگان بیان کرد: با هیچ‌کسی عقد اخوت نداریم، من جزء نمایندگانی بودم که از آیت‌الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات دعوت کردم. 28 سخنرانی برای ایشان انجام دادم و شدیداً نیز درباره اینکه دولت سیزدهم با گفتمان انقلابی رویکرد تحول‌خواهی داشته باشد، همراه هستم. ما هیچ چک سفید امضایی به کسی ندادیم. الآن اقداماتی که برخی وزرا در حوزه انتصابات انجام می‌دهند، فامیل بازی می‌کنند یا با ناهماهنگی کارهایی را صورت می‌دهند یا ضعف‌هایی که دارند، ضربه به جریان انقلابی است. حتماً استیضاح می‌شوند باید پاسخگو باشند و هیچ تعارفی باکسی نداریم.

اما نماینده خلخال در این اظهارنظر تنها نبوده که علیرضا بیگی نماینده تبریز هم با بیان این‌که ترکیب اقتصادی دولت آقای رئیسی برای اقتصاد ایران جواب نمی‌دهد و ما نیازمند یک جراحی اقتصادی فوری هستیم، گفت: «افراد انتخاب‌شده، این‌کاره نیستند و باید افراد قدرتمند در این گروه قرار بگیرند. ما نیازمند افراد صاحب اراده و مستحکم هستیم که بتوانند سینه سپر کنند و پاسخگوی تصمیمات خود باشند. اکنون دولت مثل یک پزشک می‌خواهد عمل کند که بیماران به حاذق بودن و کارآمد بودن آن پزشک ایمان ندارند و ازاین‌رو مردم در بحث اقتصاد نمی‌خواهند خود را به این تیغ جراحی بسپارند.»

و به این ترتیب در شرایطی که دولت به صدمین روز از عمر خود نزدیک می‌شود با انتقادات، هشدارها و نگرانی‌های بسیاری روبروست که البته راه‌حل دارند.همین چند روز قبل احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در سرمقاله روزنامه آرمان با پیش‌بینی دوره خطرناک یک سال پیش رو در حوزه عملکرد دولت به صورت تلویحی از کارشناسان، مطبوعات و جامعه مدنی خواست تا انتقاداتشان را بی‌محابا بگویند تا اصلاح صورت بگیرد.

 و اکنون در شرایطی هستیم که باید دید در آستانه صدروزگی دولت آیا نحسی عدد 13 دامن رئیسی را هم خواهد گرفت؟ یا خود، دولت و کشور را از این تنگنا نجات می‌دهد. آنچه مسلم است این‌که به راحتی می‌توان از این نحسی رها شد، اگر گوش شنوایی باشد و از کارشناسان فارغ از هر جناحی برای بهبود اوضاع صادقانه کمک خواست.