حسین امیر عبد اللهیان در جریان  سفر به بیروت  دیدار با سید دبیرکل حزب‌الله لبنان، بر مواضع ثابت ایران درخصوص لبنان و ایستادگی و حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه العهد، سیدحسن نصرالله نیز در این دیدار از ایستادگی و حمایت دولت و ملت ایران از لبنان در دهه‌های گذشته تقدیر و تشکر کرد.

وی تاکید کرد: ایران ثابت کرد که هم پیمانی صادق و دوستی وفادار است که هرچقدر شرایط سخت باشد دوستانش را ناامید نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت که ان شاءالله با همکاری همه امیدهای زیادی برای خروج لبنان از بحران وجود دارد.

حسینیان، مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای  وزارت امور خارجه درخصوص این دیدار به خبرنگار ایسنا گفت:‌ در این دیدار دو طرف در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت و رایزنی  کردند و امیرعبداللهیان نیز توضیحاتی از رایزنی‌های اخیر خود در نیویورک و روسیه به  سیدحسن نصرالله ارائه کرد.  این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد:  همچنین در این دیدار آقای سید حسن نصرالله با تشکر از  ایران در ارتباط با موضوع کمک به مردم لبنان با ارسال سوخت  اعلام کرد که سوخت‌‌‌های ارسالی از سوی ایران  به لبنان در بین اقشار مختلف این کشور توزیع شده و این موضوع حمایت مردمی لبنان را  به همراه داشته است.

آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در بیروت گفت‌وگوهای خوبی با مقامات عالی این کشور داشتم.

امیرعبدالهیان ظهر روز جمعه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با بیان اینکه گفت و گوهای بسیار مهمی با مقامات لبنان از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور داشتم، گفت: بخشی از این گفت و گوها به مسائل دو جانبه و وضعیت اقتصادی این کشور معطوف بود. ما در این گفت و گوها اعلام کردیم که با احترام به استقلال و حاکمیت اصلی این کشور در چارچوب روابط تهران- بیروت آماده هستیم که با لبنان برای عبور از بحران  اقتصادی همه گونه همکاری داشته باشیم. وی همچنین با بیان اینکه ما آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم گفت: همچنین در جریان ملاقات با مقامات لبنان اعلام کردیم که ایران آمادگی دارد که با مشارکت دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دو نیروگاه هزار مگاواتی در این کشور ایجاد کند. تا به رفع مشکل انرژی در این کشور کمک کنند.

وی همچنین با بیان اینکه کشورهای منطقه اجازه نمی دهند جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای منطقه به نتیجه برسد گفت: ما می توانیم از مسیر همکاریهای منطقه ای بر مشکلات فائق آیم. وزیر امور خارجه همچنین در مورد گفت و گوهای ایران  و عربستان سعودی نیز گفت: گفت و گوهای ایران و سعودی در مسیر درست خود قرار دارد ما نیازمند همکاری و رایزنی‌‌‌های بیشتر هستیم تا نسبت به اجرای توافقاتی که تا این مرحله رسیده ایم اقدام کنیم و نسبت به اجرای این توافقات در زمان درست خود دو طرف اطلاع رسانی می کند.

وی با بیان اینکه از استمرار این گفت و گوها و به نتیجه رسیدن آنها که به نفع دو طرف و منطقه است استقبال می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحرکات صهیونیستها در منطقه قفقاز و مرزهای آذربایجان ادامه داد: اجازه نمی دهیم که صهونیستها در همسایگی ما عامل ناامنی منطقه شوند. در آینده نه چندان دور نتیجه اقدامات ما رابرای صلح در منطقه خواهید دید.

وی گفت: ما در تعامل منطقه ای خود و تعامل با همسایگانمان اجازه هیچ گونه تحرک اطلاعاتی به اسرائیل نمی‌دهیم.

امیر عبدالهیان در ادامه به بخشی از رایزنی‌‌‌های خود با مقامات لبنان اشاره کرد و گفت: ما در این گفت و گوها اعلام کردیم که عراق و افغانستان از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مستنثی شده اند و معتقدیم لبنان نیز می تواند جزو این کشورهای استثنا قرار بگیرد. چنانکه بتواند تعامل تجاری‌اش را با تجار و بازرگانان ایرانی گسترش و ارتقا دهد. ما گفت و گوهای مهمی با مقامات رسمی لبنان داشتیم و منتظر نتایج بررسی‌‌‌های این گفت و گوها و مطالب مطرح شده می مانیم.

وی گفت: تجار ایرانی و لبنانی می‌تواند در زمینه‌‌‌های مختلفی با هم همکاری کنند. وی همچنین بر اهمیت گسترش توریست و رفت و آمد دو ملت بعد از مهار کرونا تاکید کرد و گفت: یکی از محورهای ما در رایزنی با مقامات لبنان همین موضوع توریست بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر تصریح کرد: ما همواره اعلام کرده‌‌ایم که در گفت و گوها در ارتباط با لبنان باید نمایندگان مردم لبنان و دولت لبنان حضور داشته باشند.

 وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌‌‌های منطقه ای و بین‌‌المللی همواره از استقلال، امنیت و تمامیت ارضی لبنان حمایت کرده و این موضوع را با صدای بلند اعلام می کنیم.

ایران امنیت لبنان را  امنیت خود می‌داند

وی افزود: ایران، امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دخالت‌های آمریکا در امور لبنان و تعامل این کشور با کشورهای دیگر افزود: آمریکایی‌‌‌ها در جایگاهی نیستند که بخواهند به جای مردم و دولت لبنان تصمیم بگیرند و حرف بزنند  ما معتقدیم در مناسبات خارجی که هر کشوری با لبنان دارد باید حاکمیت ملی و حقوق ملت  لبنان در نظر گرفته شود ما جز خیر برای لبنان چیز دیگری نمی خواهیم و هر پیشنهادی که  از سوی ایران برای کمک به لبنان ارائه شده در راستای خیرخواهی ایران برای لبنان است. ما خوشحال هستیم که سوخت ارسالی ایران به لبنان توسط تجار لبنانی و با حمایت حزب الله لبنان باعث شده که از سوی کشورهای مختلف پیشنهاداتی خوبی به لبنان برای تامین سوخت داده شود.

استمرار پشتیبانی از لبنان در عرصه‌های مختلف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر به لبنان، با  «عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه این کشور در مورد موضوعات مورد علاقه و مشترک دو کشور گفت و گو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار تشکیل دولت جدید لبنان را به همتای خود تبریک گفت و آن را گام مهمی برای رسیدن به وحدت ملی در لبنان توصیف کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران برای استمرار پشتیبانی از لبنان در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و افزود: ظرفیت‌های بزرگ برای گسترش همه جانبه مناسبات میان دو کشور وجود دارد. در بخش اقتصادی فرصت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف برای توسعه همکاری‌ها داریم و با کنترل همه‌گیری کرونا می‌توانیم گردشگری میان دو کشور را نیز گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وزیر امور خارجه لبنان نیز در این ملاقات با یادآوری روابط تاریخی و عمیق میان دو ملت اظهار کرد: توافقات بسیاری میان دو کشور وجود دارند که باید اجرایی شوند.

عبدالله بوحبیب  در بخشی از اظهارات خود، به تاثیر مشکل بحران سوریه بر اقتصاد لبنان اشاره کرد و تصمیم دولت لبنان برای برطرف کردن مشکلات با سوریه را مورد تاکید قرار داد.

امیر عبداللهیان در این نشست از وزیر امور خارجه لبنان دعوت به عمل آورد تا به منظور استمرار مشورت‌های سیاسی موجود میان دو کشور به تهران سفر کند که این دعوت مورد پذیرش وزیر لبنانی قرار گرفت.

دیدار احزاب و گروه‌های لبنانی با وزیر امور خارجه ایران

در جریان این سفر همچنین نمایندگان تعدادی از احزاب و گروه‌های سیاسی لبنان صبح روز جمعه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی و نقطه نظرات خود در مورد تحولات لبنان و منطقه را بیان کردند.

 در  این  دیدار  که در محل سفارت ایران در لبنان برگزار شد، تعدادی از نمایندگان مجلس لبنان و وزرای سابق این کشور عربی نیز حضور داشتند.