در اولین تماس‌های خارجی حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین شدند.

بورل در این تماس، اعزام نماینده از سوی اتحادیه اروپا به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را «نشان دهنده عزم اتحادیه» برای گسترش همکاری با ایران عنوان کرد و گفت که اتحادیه اروپا «امیدوار» است تهران «هرچه زودتر» تاریخ مورد نظر برای نشست بعدی وین را تعیین کند.

بورل با ابراز نگرانی از اقدامات اخیر هسته‌ای و مسیر کلی برنامه هسته‌ای ایران، بر اهمیت همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در این تماس گفته است مذاکره‌ای که «نتایج ملموس و عملی داشته باشد» مورد قبول است و افزوده «قانون مصوب مجلس در خصوص مسائل هسته ای را برای دولت ایران لازم الاجرا» است و «در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود».

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در تماس تلفنی با عبداللهیان گفت «روسیه علاقه‌مند است مذاکرات هسته‌ای در چارچوب وین دوباره از سر گرفته شود.» وزارت خارجه روسیه می‌گوید ایران این دعوت را «با جدیت» دریافت کرده است.