سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد: ایران آماده همکاری و همراهی صد درصدی با کشورهایی است که قصد دارند اتباع خودشان را از ایران بازگردانند.

به گزارش ایسنا، سید  عباس موسوی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اتباع آذربایجانی که در ایران هستند در پی  شروع ویروس کرونا اعلام کردند که قصد بازگشت به کشورشان را دارند و آیا ایران  در زمینه صدور مجوز پرواز به هواپیماهای آذربایجان برای بازگشت اتباع آذربایجانی  اقداماتی را انجام داده است، اظهار کرد: همانطور که ما انتظار داریم مجوز پروازها از سوی کشورها به ما داده شود تا اتباع ایرانی به کشور بازگردانده شوند، همان اندازه آمادگی داریم تا اتباعی که از کشورهای همسایه و غیر همسایه در ایران هستند و مایل به بازگشت به کشورشان هستند را به صورت فوری و آنی مجوز دهیم  تا این اتباع به کشور خود بازگردند .

رایزنی با روسیه و ترکیه درباره سوریه ادامه دارد

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر رفت و آمدها بین ترکیه و روسیه در مورد موضوع ادلب و این‌که به نظر می‌رسد این دو کشور فرآیند آستانه را کنار گذاشته‌اند و به صورت دوجانبه مشغول رایزنی در ارتباط با موضوع ادلب هستند و نظر ایران در مورد این‌که فرآیند نشست آستانه به اتمام رسیده است، گفت: ما قطعا چنین برداشتی نداریم تماس‌های نزدیکی بین ایران و مقامات روسیه و ترکیه وجود دارد و در این تماس‌ها بر اهمیت اجرای روند آستانه تاکید داشته‌ایم و معتقدیم که روند آستانه هنوز بهترین، موفق‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار برای حل و فصل اختلافات است.

موسوی خاطرنشان کرد: در سطوح مختلف از جمله سفرا و نمایندگان ویژه سه کشور در امور سوریه رایزنی‌هایی بین ایران و ترکیه و روسیه در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر زمینه برای برگزاری نشست سران آستانه فراهم شود.

ایران فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر خودداری ایران از اجازه دسترسی این سازمان به دو مکان در ایران که این آژانس مدعی است تهران در آن فعالیت هسته‌ای اعلام نشده داشته است، تصریح کرد: این یک بحث فنی و حقوقی است ادعایی که کردند سایت نبوده سایت تعریف خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه ایران فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، تصریح کرد: بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌مبنا و پایه توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد. آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعای پوچی که هر رژیم و فردی مطرح می‌کند نباید مبنای سوال آژانس باشد. ما مبنای این اقدام آژانس را درست نمی‌دانیم این امر حقوقی نیست و ادعاهایی که مطرح می‌شود باید پایه و اساسی داشته باشد، بنابراین آژانس نباید بر اساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها ادعاهایی را مطرح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به این سوال به تماس تلفنی چند روز پیش وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در این تماس گزارش اخیر آژانس و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شد و ما از هر فرصتی که به دست بیاید برای تبیین نظرات خود استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد بیانیه شب گذشته اتحادیه اروپا، اظهار کرد: این بیانیه را نیز در راستای بیانیه‌های قبلی اتحادیه اروپا و یا به نوعی بیانیه‌درمانی می‌دانیم اگر اروپایی‌ها آمادگی دارند بسم‌الله، آنها باید به تعهدات‌شان در برجام عمل کنند به نحوی که منافع اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی تامین شوند.