وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ طی بیانیه‌ای مشترک، ادعای دست داشتن ایران در حادثه کشتی مرسر-استریت را تکرار کردند.

به گزارش تسنیم، وزرای خارجه کشورهای موسوم به گروه 7 (آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن) و نماینده عالی اتحادیه اروپا روز جمعه طی بیانیه‌ای مشترک، ایران را به دست داشتن در حادثه کشتی مرسر-استریت متهم کردند.

وزرای خارجه گروه 7 و نماینده عالی  اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کردند: «ما حمله غیرقانونی به یک کشتی تجاری در آب‌های اطراف سواحل عمان در روز 29 ژوئیه [7 مرداد] که یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی طی آن کشته شدند را محکوم می‌کنیم.»

آنها در ادامه بدون ارائه کوچکترین شواهدی تصریح کردند: «این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. همه شواهد قابل دسترس به وضوح به ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

وزرای خارجه گروه 7 و نماینده عالی  اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه افزودند: «باید به کشتی‌ها اجازه داده شود که مطابق قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما همچنان همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا از کشتیرانی [آزاد] که اقتصاد جهانی به آن وابسته است، حفاظت کنیم تا [کشتیرانی] بتواند آزادانه و بدون اقدامات خشونت‌آمیز و غیرمسئولانه فعالیت کند.»

انگلیس:  حمله به کشتی اسرائیلی را در شورای امنیت به بحث می‌گذاریم

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد بامداد جمعه رسماً اعلام کرد حمله به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان را در شورای امنیت به بحث خواهد گذاشت.

باربارا وودوارد: حمله به کشتی‌های تجاری مصداق تهدید علیه ایمنی و صلح بین‌المللی است.

ساعاتی قبل‌تر دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شدند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی و مقام‌های کشورهای غربی با بیان ادعاهای اثبات‌نشده حمله به نفتکش مرسر استریت را به ایران نسبت داده‌اند خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده نوشته انتظار نمی‌رود نشست این شورا به اقدامی

علیه ایران منجر شود. انگلیس در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داد که به کشته شدن دو نفر از خدمه آن منجر شد.

همزمان شبکه خبری الجزیره هم گزارش داده لندن، واشنگتن و پاریس قصد دارند موضوع حمله به کشتی مرسر استریت را در شورای امنیت مطرح کنند.

ایران: باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل باز است

پیش از آن نیز وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که ایران با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید این کشور بر سر دو راهی قرار دارد. یک مسیر ادامه اقداماتی نظیر «حمله به کشتیرانی در خاورمیانه»، «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده از طریق نیروهای نیابتی» و «عدول از تعهدات برجامی» است که به گفته او برای تهران هزینه‌بر خواهد بود. مسیر دوم دریچه نیمه‌بازی است که راب ادعا کرد انگلیس (پس از خروج آمریکا از برجام) طی دو سال گذشته در حوزه دیپلماسی نشان داد و مسیر بهتری به سمت جلو است.

این دیپلمات انگلیسی با تکرار اتهام نقش ایران در حمله به یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان و کشته شدن یک شهروند انگلیسی در این حادثه ادعا کرد که جمهوری اسلامی را پاسخگو خواهد کرد.

در عین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی درقبال ایران نیمه‌باز است، تصریح کرد که این باب، بر اساس احترام متقابل تعریف می‌شود.

در پیام توئیتری سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده است: ایران احترام را با حرف و در عمل پاسخ می‌دهد، اما شان ایرانیان به هر قیمتی حفظ می‌شود. سفارت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی مشتری و نوکر هیچ بازیگری در جهان نیست خاطرنشان کرد که باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.