ابراهیم رئیسی که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رقابت انتخاباتی را به حسن روحانی باخت، دیروز به عنوان پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، کلید پاستور را در شرایط خاصی از حسن روحانی تحویل گرفت. مراسم تنفیذ او و آغاز کارش به عنوان رئیس دولت سیزدهم در شرایطی برگزار شد که طی روزهای اخیر بازار بار دیگر با شوک قیمت طلا و ارز مواجه شد و در صحنه سیاست خارجی نیز موضوع حمله به نفتکش اسرائیلی که اتهاماتی که اسرائیل و متحدانش در این ارتباط به ایران وارد می‌کنند، تبدیل به تنشی تازه شده است.

در این شرایط مراسم تنفیذ رئیسی دیروز در حسینیه امام خمینی برگزار شد. او پس از پایان این مراسم به همراه حسن روحانی در نهاد ریاست جمهوری حضور یافت و دفتر کار رئیس جمهوری را تحویل گرفت.

مراسم تنفیذ او مانند مراسم تنفیذ روسای جمهور سابق و به روال همیشگی انجام شد. حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رؤسای قوا و تعداد دیگری از مسئولان کشوری و لشکری در آن حضور داشتند، متن حکم را قرائت کرد که در بخشی از آن بر رفع موانع تولید، موانع تقویت پول ملّی و توانمندسازی قشرهای متوسّط و پایین جامعه تاکید شده بود.: «امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»

به دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود، اما ...

ابراهیم رئیسی در این مراسم با بیان اینکه پیام مردم در ۲۸ خرداد «تغییر وضعیت موجود» بود، گفت: با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر، وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم چه به دلیل دشمنی دشمنان و چه به دلیل کاستی‌های داخلی.

وی اظهار کرد: کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، مدیریت کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسایل مهمی است که حل آنها فوریت دارد.

رئیس دولت سیزدهم درباره برجام و تحریم‌ها نیز تصریح کرد: به دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود اما سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد؛ سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد.

رئیسی گفت: من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای زیادی همچنان پیش پای دولت است و ما یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه مدت برای مواجه با مسائل پیش‌رو مشخص کردیم و به سرعت با این موارد مواجه می‌شویم.

بازتاب مراسم تنفیذ رئیسی  در رسانه‌های جهان

رسانه‌های مختلف جهان مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران را که دیروز سه شنبه برگزار شد، به صورت گسترده مورد پوشش قرار دادند.

بر اساس گزارش مهر، شبکه المنار لبنان با پخش زنده بخش‌هایی از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران در این مراسم اقدام به ایراد سخنرانی کرده و بر مأموریت‌های مهم و پیش روی دولت آتی ایران تأکید کردند.

رئیس دولت سیزدهم درباره برجام و تحریم‌ها تصریح کرد: به دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود اما سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد؛ سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد

از سوی دیگر، شبکه لبنانی المیادین نیز ضمن پخش مستقیم مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران به نقل از رهبر انقلاب اسلامی، اعلام کرد: تشکیل دولت جدید نباید به تأخیر بیفتد. توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاستگذاری دشمنان جمهوری اسلامی طراحی شده بود.

در همین حال، شبکه روسیا الیوم نیز بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب را منتشر کرد: جابجایی قدرت امیدآفرین است. دولت‌هایی که پی در پی آمدند و قدرت را دست به دست کردند دارای گرایش‌های سیاسی بودند که نشان دهنده تنوع است و این تنوع نشان دهنده آزادی و سلامت انتخابات است.

روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست با تیتری که به تائید ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» از سوی «آیت الله سید علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی اشاره داشت؛ نوشت: رئیس جمهور جدید ایران بر اتخاذ اقداماتی که به رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران منجر شود؛ تاکید کرد.

این روزنامه همچنین بر اظهارات رئیسی مبنی بر ارائه طرحی جامع برای رهایی ایران اسلامی از بحران در هر دو حوزه اقتصادی و سلامت که ناشی از شیوع ویروس کرونا است؛ تمرکز کرد.

خبرگزاری بی بی سی هم با تیترهایی چون «آیت‌الله خامنه‌ای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی را تنفیذ کرد» و «ابراهیم رئیسی: اعتماد مردم آسیب دیده است»؛ به پوشش خبرهای مربوط به تنفیذ رئیس جمهور جدید ایران پرداخت.

بی بی سی بر بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی تمرکز کرد که در آنها از ابراهیم رئیسی به عنوان «شخصیتی مردمی»، «با سابقه مدیریت جهادی و درخشان» و «عالم فرزانه» یاد کرد. وبسایت سی جی تی ان تلویزیون جهانی چین نیز در خبری کوتاه به مراسم تنفیذ سید ابراهیم رئیسی پرداخت و به عزم وی برای رفع تحریم های آمریکا اشاره کرد.

حاشیه «دست‌بوسی»

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم، بیان کرد: به دلیل رعایت پروتکل‌ها این توفیق از من سلب شد.

این بخش از گفته‌های وی با واکنش‌هایی مواجه شد.  مطهری در واکنش به آن نوشت: «جناب آقای رئیسی در ابتدای نطق خود در مراسم تنفیذ فرمودند: «شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می بوسیدم»از ایشان می‌پرسم این شرط را از کجا آورده‌اند درحالی که دست‌بوسی شائبه تملق و چاپلوسی دارد و حریت و استقلال رأی افراد را مخدوش می‌کند.»

گفته رئیسی مبنی بر اینکه شرط ادب این بود که دست رهبر انقلاب را می‌بوسیدم، با واکنش‌هایی مواجه شد. علی مطهری در واکنش به آن نوشت: از ایشان می‌پرسم این شرط را از کجا آورده‌اند، درحالی که دست‌بوسی شائبه تملق و چاپلوسی دارد

غیبت دو رئیس قوه سابق

از حواشی دیگر مراسم تنفیذ دیروز غیبت روسای قوه سابق در این مراسم بود. ابتدا خبرها حاکی از این بود که در تصاویر منتشر شده، نشانی از علی لاریجانی، محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمود احمدی‌نژاد دیده نمی‌شود و گمانه‌زنی‌ها بر این قرار گرفت که این چهار تن در مراسم تنفیذ غایب بودند.

ساعاتی بعد اما تصویری از علی لاریجانی منتشر شد که او را در مراسم تنفیذ نشان می‌داد. غیبت او و محمد خاتمی تکذیب شد. از ناطق نوری و احمدی‌نژاد اما همچنان اثری در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور جدید نبود.

علی‌رغم این حواشی کوچک، مراسم انتقال قدرت از روحانی به رئیسی به آرامی برگزار شد و او به زودی کابینه خود را تشکیل خواهد داد. حال باید دید در این آشفته‌بازار اقتصاد و سیاست خارجی، دوران ریاست جمهوری او نیز مانند مراسم تنفیذش روی آرامش و ثبات را به خود خواهد دید یا اینکه این روزهای توفانی تداوم خواهند یافت؛ چه بسا با تکانه‌های شدیدتر!