وزیر خارجه آمریکا گفت که اقدام ایران در حمله به کشتی مرسر استریت با «پاسخ جمعی» مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن روز دوشنبه در ادامه ادعای اخیرش مبنی بر حمله ایران به کشتی تجاری اسرائیلی، گفت: در ماه‌های اخیر شاهد یک سری اقدامات از سوی ایران از جمله علیه کشتیرانی بوده‌ایم. بنابراین، مطمئن نیستم که این اقدام به خصوص چیز جدیدی باشد یا به نوعی چیزی را برای دولت جدید[ایران] پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد اما چیزی که این واقعه به ما می‌گوید این است که ایران در چنین نمونه‌ای به تهدید علیه دریانوردی، علیه تجارت، علیه ملوانانی بی‌گناه که فقط مشغول حمل و نقل تجاری در آب‌های بین‌المللی هستند، همچنان با بی‌مسئولیتی فاحشی رفتار می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این راستا افزود: ما ارتباطی نزدیک با انگلیس، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها داریم و پاسخی جمعی در کار خواهد بود. او تاکید کرد: ما یک بررسی کامل انجام داده‌ایم و مطمئن هستیم که ایران این حمله را انجام داده است.

بیانیه ناتو علیه ایران

در همین ارتباط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به جمع دولت‌های آمریکا، انگلیس، رومانی و رژیم صهیونیستی در اتهام‌زنی به ایران در خصوص حادثه کشتی تجاری اسرائیلی در دریای عمان پیوست و با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت آزادی کشتی‌رانی در تمام آب‌های آزاد جهان، گفت: «از تهران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.»

این سازمان ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه چند روز پیش برای کشتی تجاری صهیونیستی در غرب آسیا، ادعا کرد: «ما نگران اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه هستیم.»

کانادا هم به جمع آمریکا، انگلیس، رومانی و اسرائیل پیوست

همزمان وزارت خارجه کانادا نیز با صدور بیانیه‌ای از کمپین اتهام زنی به ایران در خصوص حادثه کشتی مرسر استریت حمایت کرد. در این بیانیه که در صفحه رسمی توئیتری وزارت خارجه کانادا منتشر شده، آمده است: «کانادا حمله به نفتکش مرسر استریت را که طبق اطلاعات بین‌المللی توسط ایران انجام شده است، محکوم می‌کند.» بیانیه مذکور می‌افزاید: «کانادا از تلاش جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی ایران به این اقدام غیرمسئولانه حمایت می‌کند.»

کاخ سفید: اسرائیل برای پاسخ به ایران آزاد است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حادثه اخیر برای نفتکش اسرائیلی و تاثیرش بر مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم تاکید کرد که این اتفاقات تاثیری بر مذاکرات وین ندارد. وی در نشست خبری روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان گفت: تل آویو یک دولت مستقل است و در تصمیم‌گیری برای پاسخ مناسب خود به این واقعه آزاد است. جن ساکی در ادامه اظهارات خود درباره تاثیر این حوادث بر مذاکرات وین گفت: محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با بازگشت به توافق(برجام)، توانایی ما را در رفع نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران افزایش خواهد داد. وی در ادامه مدعی شد، با برنامه هسته‌ای بدون محدودیت ایران، تهدیدهایی که از طرف ایران مواجه هستیم جدی‌تر خواهد شد.