سخنگوی دولت گفت: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید از سوی تحریم‌کنندگان درک شود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریمگرها داد.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی دیروز در نشست خبری هفتگی که به صورت مکتوب برگزار شد، اظهار کرد: سال‌های اخیر را باید سال‌های گذار و سال‌های حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییر دولت و انتقال قدرت  در کشور گفت: مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم کنیم.

 دولت تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها به سرانجام رسانده است

ربیعی گفت: دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افتتاح خط لوله جدید (گوره-جاسک)انتقال نفت چه اهمیت و تاثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بردارد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار کرد: در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد. حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی‌ بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

 ۱۰۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کرده‌ایم

ربیعی عنوان کرد: زمانی که ارگان‌های جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است. ما طی سال‌ها حدود ۱۰۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف‌ کرده‌ایم.

 سخنگوی دولت درباره اینکه دولت چه توجیهی برای غفلت از توصیه‌های رهبری نسبت به خوزستان و بروز اوضاع فعلی دارد، اظهار کرد: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان‌های دیگر، بیشتر بوده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلاب‌ها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، ‌به طور ویژه در کنار طرح های دیگر دنبال شده است.

 دولت در خوزستان کوتاهی نداشته است

وی ادامه داد: ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته،‌ قرار شد با فاینانس کشورهای خارجی، ‌این طرح‌ها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم. لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تامین شود. در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن‌ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد نفت به خوزستان اختصاص می‌یابد که در مراحل تصمیم گیری نهایی است. بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم ، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.

نتایج سیاه‌نمایی در جامعه به دولت محدود نخواهد شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره ادعای برخی کارشناسان مبنی بر اینکه تصمیمات دولت روحانی مشکلاتی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد، گفت: ما سال‌هاست که به سیاه‌نمایی‌ها عادت کرده‌ایم اما امروز در پایانی دولت قرار داریم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت‌زدایی و ناکارآمد جلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی‌ماند. با این سیاه‌نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی‌کند.

ربیعی گفت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم اما کارنامه سیاه‌نمایی توسط رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.