یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در ایران تک‌صدایی شدن امکان پذیر نیست، گفت: طبیعت سیاست و اداره کشور این است که تک قطبی شدن امکانپذیر نیست و دوره‌های تک‌صدایی بیش از دو سال قابل دوام نیست. بنابراین تا وقتی سیاست و مطالبات مردم وجود دارد، همیشه اصلاحات لازمه کار است.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص ترکیب احتمالی کابینه دولت سیزدهم و بایدها و نبایدها در چینش کابینه آینده، اظهار کرد: آقای رئیسی در زمان انتخابات اعلام کردند که من مستقل هستم ضمن اینکه بنده ارزیابی مثبتی از این مستقل بودن ندارم و قبلاً هم در مورد آقای روحانی و احمدی‌نژاد نقد کردم که چرا می‌گویید مستقل؟ در اداره کشورها با پیچیدگی، تنوع، مسائل فنی و علمی این دوره معنا ندارد که کسی بگوید من مستقل هستم. ممکن است فردی بگوید ما با نظر و مشورت کارشناسان عمل می‌کنیم و در مسیر مصلحت کلی ملت و منافع ملی، برآیند علمی و عقلی را در نظر می‌گیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: متاسفانه واژه مستقل به نوعی تلقی می‌شود که یک سازمان یا یک تیم فعالی را به رسمیت نمی‌شناسیم اما عملاً اینگونه نیست. مگر می‌شود که یک رییس دولت بدون تیم کاری باشد؟

وی بیان کرد: ما در کشور دو جناح بیشتر نداریم. بالاخره یک تیم از بین این دو جناح انتخاب می‌شود. اینها نکاتی است که حائز اهمیت است.  طبق گفته آقای رئیسی، ایشان فراجناحی عمل خواهد کرد و امیدواریم به این صورت باشد و اگر بحث شایسته‌سالاری مطرح باشد، انسان‌های خوش‌نام، صالح، پاکدست و باتجربه در هر حوزه به کابینه دعوت شوند. ما منتظر خواهیم بود تا ببینیم ایشان در عمل چه خواهند کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طبق زمزمه‌‌ها ظاهراً افرادی از تیم آقای احمدی‌نژاد برای دولت سیزدهم دعوت خواهند شد اما طبیعی است که این کار تا مدت طولانی از دیده‌ها پنهان نماند و در روزهای آینده کم کم اینها باید نظر و حرف و اظهاراتشان روشن شود که به چه سمت و سویی خواهند رفت. میرلوحی اظهار کرد: من به عنوان یک شهروند ایرانی این حق را دارم که عرض کنم، کشور امروز با چالش‌های متنوع و متعددی روبروست و پیام این انتخابات نیز همین بود. تحریم و کرونا به شدت به زندگی مردم فشار آورده است و دامنه فقر به شدت گسترده شده است و طبقه متوسط در حال انتقال به طبقه آسیب‌پذیر هستند. وی تأکید کرد: باید تیم اقتصادی دولت سیزدهم تیمی باشد که بتواند این تورم را مهار کند و این تلاطم‌های ارزی و بانکی را حل و فصل کند تا به دوره آقای احمدی‌نژاد بازنگردیم. این عضو جبهه اصلاحات ایران اظهار کرد: جریان اصولگرایی همه تقصیرها را به گردن دولت آقای روحانی انداخت، امروز اصولگرایان هم با این مشکلات مواجه هستند. امیدواریم در سیاست‌ خارجی به گونه‌ای عمل کنند که تنش‌ها افزایش پیدا نکند و برجام به نتیجه برسد. به نظر می‌رسد جامعه بیش از این طاقت و تاب‌آوری ندارد و جریان اصولگرایی نیز به این شرایط دامن زد. چون بتوانند دولت را در اختیار بگیرند، هر نوع ابزاری به کار گرفتند.  وی یادآور شد: امیدواریم آقای رئیسی تیم مذاکرات را تیمی خوش نام و توانمند انتخاب کند تا به عقب بازنگردیم؛ همچنین به زمان آقای جلیلی و بیانیه خواندن بازنگردیم.  وی به حمایت از تولید اشاره کرد و افزود: مسأله کاهش هزینه تولید هنوز حل نشده و برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی باید راهکاری اندیشیده شود تا بخش تولید بیش از این دچار اختلال نشود.

میرلوحی گفت: امروز نزدیک به نصف بودجه کسری دارد بنابراین امیدواریم آقای رئیسی با استفاده از نیروهای باتجربه، پاکدست و دانشمند و شایسته بتواند این چالش‌ها را حل و فصل کند چرا که به مردم قول حل این معضلات را دادند.

این کنشگر سیاسی اصلاخ طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لازمه ادامه حیات اصلاح‌طلبی چیست؟ بیان کرد: شورای نگهبان تنوع دیدگاه در کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. طبیعتاً اصلاح‌طلبان نیز یک جریان با دیدگاه‌های متفاوت با اصولگرایان هستند. مشکل ما امروز با نظارت‌ها است. اصلاحلات گفته است که فلسفه وجودی من این است که من به وضع موجود قانع نیستم. جالب این است که خود اصولگرایان نیز در این دوره با استفاده از همین مدل اصلاحات موفق شدند که دولت را در اختیار بگیرند. در مناظرات هر پنج نفر خطاب به آقای همتی و آقای مهرعلیزاده می‌گفتند که شما از دولت موجود دفاع می‌کنید، ما خواستار تغییر هستیم.

وی اضافه کرد: اصلاحات معتقد است که ما به قوه قضاییه و دخالت‌های سپاه در اقتصاد و نظارت استصوابی نقد دارم و به دلیل همین دیدگاه‌ها نیروهای اصلاحات رد صلاحیت شدند و بخش قابل توجهی از نیروها حاضر نیستند در عرصه سیاسی کاندیدا شوند. امروز هم شاهد هستیم که نظارت استصوابی به شورای شهر هم سرایت کرده است. میرلوحی با بیان اینکه در ایران تک‌صدایی شدن امکان‌پذیر نیست، گفت: در همه کشورهای دنیا حداقل دو حزب فعال هستند. طبیعت سیاست و اداره کشور این است که تک قطبی شدن امکانپذیر نیست و دوره‌های تک‌صدایی بیش از دو سال قابل دوام نیست. بنابراین تا وقتی سیاست و مطالبات مردم است، همیشه اصلاحات لازمه کار است.

این عضو جبهه اصلاحات ایران تأکید کرد: اصلاحات چیزی نیست که پایان بپذیرد. سیاست همیشه هست و اصلاحات هم نظریه‌ای است که معتقد است دولت موجود باید نقد شود و اصلاحات به شخص نیست اگر این اشخاص نیز نتوانند، دیگران این کار را سازماندهی خواهند کرد.

وی اظهار کرد: بعد از رد صلاحیت‌ها و سخنرانی رهبری در ۱۴ خرداد بسیاری فکر می‌کردند که سایر نامزدها به عرصه انتخاباتی بازخواهند گشت و فضا انتخاباتی شد. آرا باطله نشان می‌دهد که اشخاصی که به آقای روحانی رای دادند، در این دوره در عرصه حاضر نشدند که باید اینها را بازگردانیم.