رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تامین منابع مالی عامل کند شدن روند ساخت و تکمیل نیروگاه‌های دو و سه بوشهر شده است و برای رفع این مشکل پیشنهادهایی را قرار است به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنیم و در صورت پذیرش، کار تکمیل، تسهیل خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه اکنون هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌شود و با تکمیل نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر این میزان به ۳ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: هر کدام از نیروگاه‌ها هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد، البته اکنون سه سال از زمان آغاز ساخت این دو نیروگاه می‌گذرد و برای تکمیل به ۵ سال دیگر زمان نیاز است.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: تکمیل هر کدام از نیروگاه‌ها ۸ سال به طول خواهد انجامید تا بتوانند وارد مدار شوند. اکنون تا حدودی در پرداخت اقساط خود به روس ها به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها دچار مشکل شده‌ایم و نتوانسته‌ایم به موقع مبالغ را پرداخت کنیم و این موضوع موجب کند شدن، روند تکمیل و ساخت نیروگاه‌ها شده است.

صالحی تاکید کرد: امکان دارد، نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر طی ۸ سال وعده داده شده، تکمیل نشود اما در صورت وجود گشایش اقتصادی امکان افزایش سرعت ساخت و تکمیل نیروگاه‌ها وجود دارد تا بتوان مقداری عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برای رفع مشکل مالی و تامین هزینه‌های ساخت نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر قرار است، پیشنهاداتی را به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنیم و در صورت تایید آنها، این پیشنهاد به هیأت وزیران ارسال خواهد شد.

اواخر ماه گذشته، 31 خردادماه روابط عمومی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که «به دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه به طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد. بدیهی است پس از رفع نقص فنی و ظرف چند روز آینده این نیروگاه مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست.»

همان روز، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد نیروگاه اتمی بوشهر تا پنج روز دیگر وارد مدار می‌شود. علی‌اکبر صالحی نیز روز شنبه اظهار کرد که این نیروگاه تا دو روز دیگر وارد مدار خواهد شد. به گفته او وزارت نیرو بدهی خود به سازمان انرژی اتمی را پرداخت کرده و بانک مرکزی نیز دستور داده تا حواله پرداخت سوخت جدید نیروگاه به روسیه با سرعت بیشتری  انجام شود.