عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسی که رأی نداد با دموکراسی و جمهوری اسلامی قهر نکرده، بلکه با ما، آقای روحانی و آقای جنتی قهر است.

به گزارش جماران، احمد توکلی در پاسخ به اینکه اگر این انتخابات رقابتی‌تر می‌شد، به نظر شما چه تأثیری روی میزان مشارکت در انتخابات داشت، اظهار کرد: هر جا قدرت انتخاب مردم را زیاد کنیم احساس دموکراسی بالا می‌رود. احساس دموکراسی برای کشور قیمت دارد و میل به مشارکت و گردن گرفتن مشکلات بعدی را افزایش می‌دهد. ولی وقتی حزب قوی نداریم تمایلی برای هیچ کدام از جناح‌ها

باقی نمانده است.  وی افزود: عمده حرف مردم این است که ما را به حساب نیاوردید و من می‌گویم تا اندازه‌ای حق دارند؛ برای اینکه شورای نگهبان توضیح نمی‌دهد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره درس‌های انتخابات 28 خرداد و میزان مشارکت مردم در آن، توضیح داد: از حوادث اجتماعی هیچ وقت نمی‌شود نتیجه یقینی گرفت و صرفا بر اساس ظنّیات، مقدمات را کنار هم می‌چینم و نتیجه می‌گیرم. لذا از شرکت نکردن مردم در انتخابات نمی‌توانیم نتیجه قطعی بگیریم. می‌دانیم که عواملی در رأی ندادن مردم تأثیر داشته است. یک عده تاکنون اصلا رأی نداده‌اند، یک عده عصبانی هستند و می‌خواهند اعتراض کنند، یک عده ناراحت هستند و حوصله درگیری هم ندارند و عده ای هم هستند که می‌خواهند رأی بدهند و برای آنها مانعی مثل سفر درست می‌شود. همه اینها هست. وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر همه مردم رأی بدهند و مثلا مشارکت بالای ۷۰ درصد باشد نمی‌توانیم بگوییم اوضاع خوب است و همه مردم راضی هستند. ولی عدم رضایت گاهی به انکار و گاهی به اعتراض منجر می‌شود. یک عده از روی محبت رأی دادند و یک عده هم از روی منفعت و اینکه از این نمد برای خودشان کلاه بدوزند. وقتی یک عده هم شرکت می‌کنند و رأی باطله می‌دهند نشان دهنده این است که ما این راه را قبول نداریم.