محبوبه ولی

پس از آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری، حالا آرای باطله در انتخابات شورای شهر خبرساز شده است. روز دوشنبه با اعلام نتایج نهایی انتخابات شورای شهر در شهرهای همدان، اراک و کرج مشخص شد که آرای باطله در انتخابات شورای شهر این شهرها حائز رتبه اول شده است!

جالب آنکه در کرج و اراک آرای باطله دو برابر آرای نفر اول انتخابات بودند! میزان این آرا در کرج 38 هزار و 888 هزار و در اراک 28 هزار 565 رأی بوده است.

درباره پایتخت اما فرمانداری تهران دیروز بالاخره نتیجه انتخابات شورای شهر را اعلام کرد و مشخص شد که در تهران نیز آرای باطله ترکتازی کرده و رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

اصولگرایان بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شورای شهر به وحدت نرسیدند؛ از این رو دو لیست شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان را به طور جداگانه برای انتخابات شورای شهر ارائه کردند.

لیست شورای وحدت با حضور افرادی مانند مرتضی طلایی، حسن بیادی، مرتضی زریبافان و ابوالفضل قناعتی آرای کافی را به دست نیاوردند و از راهیابی به بهشت بازماندند. ائتلاف اصولگرایان با سرلیستی مهدی چمران، با کسب بیشترین رأی مستاجران تازه بهشت هستند اما نگاهی به تعداد آرایی که اعضای این لیست کسب کرده‌اند حاکی از این است که این پیروزی بی‌شباهت به شکست نیست.

پیروزی با آرای پایین، شکست با آرای بالاتر!

بالاترین رأی این لیست متعلق به مهدی چمران است که پیش از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر، 12 سال تکیه بر کرسی ریاست شورای شهر تهران زده بود.

در تهران بزرگی که پایتخت کشور است تنها یک میلیون 151 هزار و 450 نفر در انتخابات شورای شهر شرکت کرده‌اند. از این میان 413 هزار و 920 رأی باطله بوده است.

مهدی چمران با اختلاف نه چندان زیاد نسبت به این آرای باطله، 486 هزار و 282 رأی آورده و نفر آخر این لیست 255 هزار و 854 رأی کسب کرده است.

فارغ از این مشارکت حداقلی و میزان بالای آرای باطله، نکته قابل توجه دیگر مقایسه آرای اعضای شورای شهر فعلی با منتخبان تازه است؛ به نحوی که در انتخابات شورای شهر پنجم محسن هاشمی به عنوان سرلیست پیروز انتخابات دوره قبل، یک میلیون و هفتصد و پنجاه و شش هزار و 86 رأی آورده بود؛ یعنی بیش از سه برابر آرای مهدی چمران در این دوره از انتخابات.

نفر آخر پیروز در انتخابات دور قبل، یعنی بشیر نظری نیز یک میلیون و 66 هزار و 813 رأی کسب کرده بود که آرای او نیز دو برابر آرای مهدی چمران در انتخابات ششم شورای شهر است. از نفر نهم این لیست، آرا به زیر 300 هزار می‌رسد. جالب‌تر از هر دوی اینها آرای خود مهدی چمران در دوره قبلی انتخابات شورای شهر است. او آن زمان بیش از 650 هزار رأی آورده بود.

شائبه شمارش «اسکناسی» آرا

سیاسی‌کاری‌ها و عملکرد اصلاح‌طلبان در شورای شهر پنجم اقبال عمومی نسبت به آنها را بسیار کاهش داد به طوری که طرفدارانشان برای تمدید حضور آنها در شورای شهر پای صندوق رأی نرفتند اما از سوی دیگر نتایج انتخابات نشان می‌دهد که پایگاه رأی اصولگرایان نیز ریزش جدی کرده و آنها با سبدهایی حتی زیر نیم میلیون رأی و به عبارت دیگر بدون سرمایه و پشتوانه اجتماعی جدی وارد پارلمان شهری می‌شوند.

سیاسی‌کاری‌ها و عملکرد اصلاح‌طلبان در شورای شهر پنجم اقبال عمومی نسبت به آنها را بسیار کاهش داد به طوری که طرفدارانشان برای تمدید حضور آنها در شورای شهر پای صندوق رأی نرفتند اما از سوی دیگر نتایج انتخابات نشان می‌دهد که پایگاه رأی اصولگرایان نیز ریزش جدی کرده

علاوه بر نبود این سرمایه اجتماعی، نحوه ورود آنها نیز با اما و اگرهای جدی از سوی طیف نزدیک به خودشان مواجه شده است.

حسن بیادی که سال‌ها خود عضو شورای شهر بوده و در این دوره نیز با لیست شورای وحدت کاندیدای نمایندگی در شورای ششم شده بود، اعتراضات جدی به نحوه شماره آرا وارد کرده و آن را «اسکناسی» خوانده است.

او توضیح داده که در شمارش «اسکناسی» به محض دیدن اسم یکی از اعضای لیست ائتلاف، مثلا آقای چمران، از شمردن مابقی اسامی که به صورت ترکیب چند لیست از سوی مردم نوشته شده، خودداری کرده و همه را جزء رأی لیست ائتلاف محاسبه کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان هم مدعی همین تخلف هستند. محمد سالاری، عضو فعلی شورای شهر در توئیتی نوشته است: «شیوع پدیده مذموم شمارش دسته‌ای آرا که با دیدن سرلیست و چند نفر دیگر، تمام 21 رأی به نفع لیست ائتلاف اصولگرایان محاسبه می‌شود، بی‌توجهی به حق‌الناس و خیانت در امانت است.»

او ادامه داده که «به همراه همکارانم در لیست جمهور، اعتراض خود را نسبت به این بدعت خطرناک به مراجع قانونی اعلام کردیم.»

در انتخابات شورای شهر پنجم محسن هاشمی به عنوان سرلیست پیروز انتخابات دوره قبل، یک میلیون و 756 هزار و 86 رأی آورده بود؛ یعنی بیش از سه برابر آرای مهدی چمران در این دوره از انتخابات

بازگشت قالیبافی‌ها

بدین ترتیب شورای شهر ششم در حالی تشکیل می‌شود که میزان مشارکت در انتخاب آن، بدون احتساب آرای باطله تنها 26 درصد بوده و شائبه شمارش اسکناسی آرا نیز در مورد آن وجود دارد.

گذشته از این دو مورد، موضوع سوابق این لیست نیز داغ است. لیست ائتلاف بیش از هر چیز نزدیک به محمدباقر قالیباف است؛ او که همزمان با ریاست مهدی چمران در شورای شهر، شهردار تهران بود و هر بار از شورای شهر مطلوب خود رأی موافق برای شهردار شدن می‌گرفت و با چشم غیرمسلح پیدا بود که شورای شهر، شورای شهرداری بود و نه شهر.

اکنون اعضای تازه شورای شهر نیز همان یاران دیروز قالیباف هستند. احمد صادقی، رئیس سابق سازمان مدیریت بحران بوده است. ناصر امانی، معاون سابق منابع انسانی، جعفر تشکری‎هاشمی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک، مهدی عباسی، شهردار سابق منطقه 17، مهدی بابایی، رئیس سابق بسیج شهرداری، نرگس معدنی‌پور، شهردار سابق منطقه 13، مهدی پیرهادی، معاون سابق شهرداری منطقه 3، علی‌اصغر غائمی، مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و به همین ترتیب سایر اعضای لیست از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف و از مسئولان زمان مدیریت او بر تهران هستند.

خاطره پرونده عیسی شریفی، املاک نجومی، تخریب باغات تهران، فروش بی حد و حصر تراکم و مواردی از این دست که در دوران قالیباف و اصولگرایان نزدیک به او در تهران رقم خورد، موجب نگرانی‌ها از بازگشت دوباره آنها به مدیریت شهری تهران شده است.

در این میان از محسن پیرهادی که نامش با پرونده املاک نجومی گره خورده نیز به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران یاد می‌شود. برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که با پیروزی لیست ائتلاف اصولگرایان، محسن پیرهادی، رستم قاسمی، هابیل درویشی و مازیار حسینی، جدی‌ترین گزینه‌های تصدی پست شهرداری تهران به شمار می‌روند.

بدین ترتیب اصلاح‌طلبان به زودی از کرسی‌های شورای شهر بلند خواهند شد و اصولگرایان اداره شهر را در دست خواهند گرفت اما با توجه به میزان مشارکت تهرانی‌ها در این انتخابات، به نظر می‌رسد آنها نسبت به اینکه کدام جناح و گروه در شهر حاکم باشد و در نهایت آیا شهرداری مانند محسن پیرهادی داشته باشند یا نه، بی‌تفاوت شده‌اند.