سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری گفت: از آغاز رقابت‌های انتخاباتی تکرار کرده‌ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نهادهای بالادستی، است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی افزود: رئیس جمهور منتخب به زودی رئیس‌جمهور همه ایرانیان خواهد بود. به آقای رئیسی تبریک می‌گویم و امیدوارم دولت سیزدهم به تمامی اهداف تعیین شده دست پیدا کند.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در برخی از ادوار گذشته بود، فقدان تداوم میراث دولت‌ها بود، هر دولتی با نقاط مثبت و منفی دارای تجاربی است، دولت یازدهم و دوازدهم تجربیات خود را به دولت آقای رئیسی انتقال خواهد داد و ما در دو جلسه هیات دولت این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

ربیعی گفت: رئیس‌جمهور منتخب به زودی رئیس‌جمهور همه ایرانیان خواهد بود.

وی تاکید کرد: آرزو می‌کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.   

وزرا اطلاعات لازم را دراختیار رئیسی قرار می‌دهند

وی ادامه داد: همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره‌کننده برجام، صحبت‌هایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس‌جمهور منتخب داشت. روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد ظر آقای رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند.

ربیعی تاکید کرد: در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهم‌ترین مسائل و اولویت‌ها را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی برای رئیس جهور منتخب ارسال خواهد شد.

امیدواریم دولت بعدی، بی‌مهری‌ که این دولت دید را تجربه نکند

ربیعی ادامه داد: آرزو می‌کنم بعد از این هر شبکه خبری را که می بینیم، در آن از علتهای اصلی به وجودآمدن این وضعیت برای مردم گفته شود.  امیدواریم که دولت بعدی ،‌بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند. لازم می‌دانم در اینجا بخشی از تاریخ اقتصاد اخیر ایران را بیان کنم. هیچگاه بیان نشد با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند.

وی گفت: متاسفانه برخی دچار این رویکرد ناصواب هستند که به جای ریشه، به شاخه می پردازند و فقط نیمه خالی لیوان را می بینند. به همین خاطر، وقتی آن موقع که توفیق سیاستها کاملا تجلی یافته بود، کسی از آن صحبت نکرد و متاسفانه برخی زبانشان را بستند. این عده، وقتی در شرایط نامبارک تحریم و کرونا، جهش تولید در ایران رقم خورد، وقتی که بخش صنعت با رشد ۳.۸ درصدی مواجه شد، وقتی که رشد منفی خدمات هم متوقف شد؛ وقتی که در سال جهش تولید، این دولت آرزوی رهبری معظم را تحقق بخشید و جهش تولید در ایران رقم خورد؛ آنهم در حالی که اکثریت کشورهای دنیا، به خاطر پاندومی کرونا، رشد منفی تولید و خدمات داشتند؛ سکوت کردند . به همین خاطر قلبا آرزو داریم که دولت بعدی هرگز با این نوع قضاوت‌های غیرمنصفانه مواجه نشود.

در دوره رئیسی شاهد روابط خوب قوه قضائیه و مجریه بودیم

سخنگوی تاکید کرد: امیدواریم رییس قوه قضاییه و رییس قوه مجریه در آینده در درکی مشترک علاوه بر اصلاح امور در سرعت بخشیدن در اقدامات هم تاکیدکنند و با این روش به نوعی به ثبات و قوام بخشیدن  در امور به فهم مشترک برسند  و در مجموع روابط خوبی بین قوه قضاییه و قوه مجریه در دوره آقای رئیسی شاهد بودیم

سخنگوی دولت درباره این که انتخابات برگزار شد و ۱۴.۵ درصد آرا باطله بودند. این در حالی است که دولت دوازدهم با مشارکت قابل توجه سکان اجرایی کشور را در دست گرفت. نگاه شما به این آرای باطله چیست و چه تعبیری از آن دارید؟ گفت: رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزشهای خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردم،‌ آنچه در سوال شما بود، یک حرف غیرعلمی و سواستفاده سیاسی است. به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق امدند؛ چه آنها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی‌تفاوتی به «نهاد انتخابات» و بی‌تفاوتی به «نامزدها»، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.

ربیعی تاکید کرد: آرای باطله، محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها می‌تواند باشد و فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزدها و بی تفاوتی به انتخابات و عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی‌توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل های سطحی و بررسی نشده مواجه شد.

سخنگوی دولت درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس که گفته است که دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند که چهار عمل اصلی را بلد نیستند و در رسانه‌ها شبهاتی در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود گفت: شایان ذکر است، نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورت‌جلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می شود.

ربیعی یادآور شد: البته مواردی در ساعات اولیه بین ۷ تا ۹  گزارشاتی مبنی بر این که سامانه احراز هویت آفلاین می‌شود، واصل شد که با دستور وزیر کشور مشکل در اولین فرصت حل شد. در برخی شعب ۳۳ شهری هم که در انتخابات شوراها صندوق اخذ رأی الکترونیک داشتیم اگر  بدلیل ترافیک مراجعات، دچار کندی در اخذ رأی با روش الکترونیک بودیم، با هماهنگی مراجع ذیربط، شیوه اخد رای سنتی هم علاوه بر روش الکترونیکی به کار گرفته شد تا توقفی در اخذ رای  مردم پدید نیاید.

وی افزود: در مجموع در هیچ شعبه‌ای اخلال جدی و طولانی مدت در اخذ رای از مردم نداشته‌ایم و اگر سامانه الکترونیکی هم در مواردی اختلال جزئی یا مقطعی داشته،  در چارچوب مقررات و با اعمال همه نظارت‌های لازم، رأی گیری شده است. در  انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر نظارت شورای محترم نگهبان، زیر نظر مستمر هیات اجرایی مرکزی برگزار شد و اعضای هیأت، از طرف مردم در جریان دقیق امور انتخابات بوده و همچون دیگر اجزای برگزاری انتخابات، پاسدار و حافظ رای مردم هستند. سخنگوی دولت تاکید کرد: مدتها است با استفاده از ادبیات نامناسب و اظهاراتِ بدون اطلاع که با یک تلفن می‌شد آن را فهمید، حرف‌ها و اتهاماتی در تریبون‌های بزرگ زده می‌شود و ما آن وقت است که متوجه می‌شویم نمی دانستیم که دو دوتا، ۵ تا می‌شود ! ظاهرا چهار  عمل اصلی را بلد نیستم.