معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به ادعاهای برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره افزایش قیمت بنزین در آبان 98 تاکید کرد که «سه تا سرقوه، افزایش قیمت بنزین را امضا کردند.

اسحاق جهانگیری دیروز در حاشیه جلسه دولت با اشاره به جلسه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین در سال 98 که منجر به حوادث آبان ماه شد از وجود تنش در آن جلسه خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات برخی نامزدهای انتخابات درباره طرح بنزینی گفت: درباره مسئله بنزین، یک دوره طولانی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوا بحث شد. در سال ۹۷ این بحث آغاز شد و سپس به دلایلی متوقف شد، در سال ۹۸ مجددا آغاز شد و حتی در یک جلسه‌ای یک مقدار تنش و حرف‌های تندی زده شد. بعد از آن حضور من در بحث‌های مربوط به بنزین کمتر شد و نهایتا یک تصمیمی گرفته شد.

جهانگیری افزود: رهبری بعد از تصمیم‌گیری سران سه قوه فرمودند من راجع به مسائل فنی این طرح نظری ندارم و اگر سران سه قوه قبول دارند، من موافقت می‌کنم. در آن جلسه نیز سران قوا امضا کردند و سپس رهبری برای اجرای این مصوبه موافقت کردند. اما مسئولیت اجرای این طرح، با دولت بود.

در مناظره انتخاباتی سوم ابراهیم رئیسی، حسن روحانی را مسئول حوادث پس از گرانی قیمت بنزین دانست. او گفت: «در اجرای افزایش قیمت بنزین بسیار بی‌تدبیری شد؛ در مورد اینکه مقصر و مسئول کیست، گزارش دبیرخانه شورا و گزارش عالیرتبه قضایی در این خصوص وجود دارد و در نهایت اولین پاسخگو در این قضیه باید آقای روحانی باشد.»

شورای نگهبان ظلم کرده است

جهانگیری در حاشیه جلسه هیأت دولت به موضوع انتخابات و عملکرد شورای نگهبان نیز پرداخت. وی با بیان اینکه عدم احراز صلاحتیم اتفاق عجیبی بود، گفت: شورای نگهبان پاسخی در مورد مطالبه من مبنی بر ارائه دلایل رد صلاحیت، ندارد و طبق همان تعبیر رهبری ظلم شده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: بعید می‌دانم در این 4 سال اتفاقی افتاده باشد که به دلیل آن من را رد کنند.  وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت شورای نگهبان به نحوی عمل کند که از انتخابات پیش رو یک رقابت حداکثری به وجود آورد متاسفانه چنین نشد و به نقطه‎ای رسید که رهبری در عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداها گفتند، ظلم و جفا شده که باید جبران می‌کردند که تاکنون جبرانی صورت نگرفته است.

با این حال جهانگیری بر حضور پای صندوق‌های رأی تاکید کرد و گفت: با گلایه‌هایی از سوی مردم و افراد روبه رو هستیم اما باید گلایه‌ها را کنار گذاشت و به ایران فکر کرد و برای صیانت از جمهوریت نظام و دفاع از صندوق رای، پای صندوق‌ها حاضر شویم.