علیرضا محجوب گفت: توانایی، حاصل قدرت و نفوذی است که در اثر کار تشکیلاتی فراهم خواهد شد. ما باید به سمتی برویم که این دایره‌ی نفوذ را افزایش دهیم. در واقع ما باید قدرت تشکیلاتی خود را بالا ببریم و کاری انجام دهیم که باقی از فعالیت ما بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردهمایی همیاران انتخاباتی خانه کارگر بعد از ظهر پنجشنبه 20 خرداد با حضور علیرضا محجوب، دبیر کل خانه‌ کارگر، و حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در دفتر مرکزی خانه‌ی کارگر واقع در خیابان ابوریحان برگزار شد.

دبیرکل خانه‌ کارگر در ابتدای این جلسه گفت: فعالیت تبلیغاتی نیازمند رعایت اخلاق و اصول است و من معتقد هستم که اگر ما خود از دایره‌ی اخلاق خارج شویم آنچه بر ما می‌رود و هر عمل غیر اخلاقی که بر ما روا می‌دارند نیز توجیه پیدا خواهد کرد. خصوصا آنکه شمار و قدرت دیگران از ما به مراتب بیشتر است.

علیرضا محجوب ادامه داد: زمانی که ما در مجلس بودیم، افرادی چون شما از ما حمایت می‌کردند و ما توانسته بودیم فراکسیونی به نام فراکسیون کارگری تشکیل دهیم. درواقع تفاوت فراکسیون و کمیسیون در مجلس این است که کمیسیون یک موقعیت رسمی برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است اما فراکسیون جمعی خودانگیخته است که اعضا در آن موضوعاتی را اعلام و پیگیری می‌کنند. بنابراین ما باید به دنبال احیای همان فراکسیون کارگری قدرتمند در مجلس باشیم.

محجوب بیان کرد: بحثی که در مورد انتخابات باید به آن توجه کرد، اعمال نفوذ از این مجرای قانونی است. امروز در حوزه‌ی سیاست و اجتماع نفوذ مهم‌تر از حضور است. در این مرحله از انتخابات من همیشه گفته‌ام که خانه‌ی کارگر باید تبلیغ شود و نه شخص من.  وی گفت: خانه‌ کارگر اساس فعالیت تبلیغاتی ماست. اگر خانه‌ کارگر بزرگ شود ما معنی پیدا می‌کنیم. و حوزه‌ی نفوذ این پرچم مهم است و تحت نفوذ این پرچم است که ما می‌توانیم حرف خود را بزنیم و خواسته‌ی خود را طلب کنیم.  

دبیرکل خانه‌ کارگر ادامه داد: کارگران با وحدت و همراهی خود حوزه‌ی نفوذ قدرتمندی را می‌توانند ایجاد کنند و این مهم است. شما و ما مجموعه‌ی تشکیلاتی هستیم و می‌توانیم کنار هم جمع شویم و این حوزه را تعریف کنیم و اگر روزی هم نبودیم حوزه‌ی نفوذ و قدرت ما باقی خواهد ماند. نفوذ برای همه است و اعمال همه آن نفوذ را می‌سازد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که در اندازه‌ی خود نفوذ ندارد. البته منظور من این نیست که ما قدرت نداریم بلکه معتقدم به اندازه‌ی اعضای خود از نفوذی که باید برخوردار نیستیم.  محجوب بیان کرد: ما همیشه معتقد هستیم تهدید به اعتصاب باید ما را به نتیجه‌ای برساند که از اعتصاب حاصل خواهد شد. یعنی باید به قدری قدرت و نفوذ داشته باشیم که حتی با تهدید هم حرف خود را پیش ببریم.  وی با اشاره به پیشبرد بحث متناسب‌سازی گفت: وقتی شما توانستید به کمک اتحادیه‌ی پیشکسوتان و آقای صادقی به نتیجه‌ای هر چند حداقلی در بحث متناسب‌سازی حقوق برسید، این یعنی حوزه‌ی نفوذی را ایجاد کردید و با اقداماتی که انجام دادید توانستید مسائل را حل کنید و امیدوارم مسائل دیگر را هم به تدریج حل کنید.

دبیرکل خانه‌ کارگر تاکید کرد: وقتی ما در مورد انتخابات و مجلس حرف می‌زنیم، درواقع می‌گوییم دایره‌ی قدرت کارگران باید افزایش پیدا کند. بحث ما صرفا این نیست که کسی را وارد مجلس کنید ما می‌گوییم دایره‌ی قدرت خود را افزایش دهید. ما همیشه می‌گوییم چرا در حدی نیستیم که افراد بیشتری را به مجلس بفرستیم؟ چرا باید همواره نگران این موضوع باشیم که اگر یک نماینده در مجلس نداشته باشیم عده‌ای به ما و به قانون کار حمله کنند؟

محجوب گفت: چندین بار پیش آمده که ما به دستاوردی رسیدیم و طرح‌هایی را تصویب کردیم اما عده‌ای بعد از مدتی خواهان متوقف کردن طرح‌های ما بودند، بنابراین ما باید همه جانبه حواسمان به این موضوعات باشد.

وی در پایان گفت: توانایی، حاصل قدرت و نفوذی است که در اثر کار تشکیلاتی فراهم خواهد شد. ما باید به سمتی برویم که این دایره‌ی نفوذ را افزایش دهیم. در واقع ما باید قدرت تشکیلاتی خود را بالا ببریم و کاری انجام دهیم که باقی از فعالیت ما بهره‌مند شوند. بنابراین باید قدرت و کار تشکیلاتی خود را توسعه دهیم که با تحرک و اخمِ ما مسائل حل شود، نه با طوفان و دعوا و این از این جمعیت بزرگ کارگران و بازنشستگان ساخته است.

برای رسیدن به مطالباتمان  هزینه کمتری بپردازیم

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در ادامه‌ی این جلسه گفت: با توجه به انتخابات میان دوره‌ای مجلس من تاکید موکد دارم که اگر بخواهیم مطالبات خود را با کمترین هزینه به بهترین وجه ممکن به منصه‌ی ظهور برسانیم در قدم اول باید زمان‌شناس باشیم و براساس آن تحرکات لازم را انجام دهیم و امروز زمان گرانبهایی است.

حسن صادقی با بیان اینکه حضور در خیابان برای رسیدن به مطالبات هزینه دارد، ادامه داد: عقل سلیم حکم می‌کند ما مسیری را طی کنیم که برای رسیدن به مطالباتمان هزینه کمتری بپردازیم و این مسیر، انتخابات است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با ورود آقای محجوب به مجلس جریان فکری در مجلس شکل می‌گیرد و که این جریان فراکسیونی شکل می‌دهد که به دلیل مرجعیت آقای محجوب هم از راست و هم از چپ گرد آن جمع می‌شوند و همین فراکسیون در نهایت می‌تواند اقداماتی موثر انجام دهد.

وی گفت: در حال حاضر چهار طرح اساسی و مهم در حوزه کارگران شاغل و بازنشسته در حال بررسی است که موسسه‌ی نذر و اشتغال امام حسین(ع)، محور سه تا از آن‌هاست. آن‌ها زیر چتر مذهب می‌خواهند با منطقه‌ای کردن و توافقی کردن مزد بر کارگران و دستمزد آن‌ها حمله کنند. در واقع می‌خواهند به نام مذهب و دین بر حقوق کارگران حمله کنند. بی‌انگیزگی ما باعث می‌شود آن‌ها روز به روز قدرت بگیرند و ما ضعیف‌تر شویم و نتوانیم نسبت به جمعیت خود احقاق حق کنیم و کرسی‌های قدرت را در دست بگیریم. امروز ما در مجلس حتی یک کرسی خود را هم از دست داده‌ایم.

صادقی گفت: من هشدار می‌دهم که اگر صدای جامعه‌ی کارگری را در مجلس نداشته باشیم هر آنچه در طی سال‌ها رشتیم پنبه خواهد شد.