محبوبه ولی

دو سال پیش انتصاب ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه با حمایت و استقبال شماری از اصلاح‌طلبان مواجه شد. حمایت این دسته از اصلاح‌طلبان از او که اندیشه و سوابق و عملکردش در منتهی الیه جریان اصولگرایی است برای خیلی‌ها مایه حیرت و تعجب بود.

علی تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب یکی از همان‌هاست که آن زمان گفت «حمایت اصلاح‌طلبان از رئیسی را نمی‌فهمم.» احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیگر برای رمزگشایی از این کُنش طی یادداشتی آن را مربوط به نوع ورود رئیسی به کارزار انتخاباتی سال 96 تفسیر کرد و نوشت که رئیسی در آن مناظرات خود را چندان با دوز و کلک‌های سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی‌شیله‌پیله نمود و ظهور پیدا کرد و همین موضوع به صورت ناخودآگاه بر برخی چهره‌ها اثر گذاشت تا رئیسی را برای ریاست قوه قصاییه مناسب‌تر از اسلافش فرض کنند.

این دسته از اصلاح‌طلبان به همین ترتیب سعی کردند حمایت بخشی دیگر از جریان خود از جلوس رئیسی بر کرسی قاضی‌القضات را هضم کنند اما شاید فکرش را نمی‌کردند که این پدیده در انتخابات ریاست جمهوری نیز بروز کند!

ستاد انتخاباتی مهرعلیزاده هم با انتشار بیانیه‌ای مهرعلیزاده را تنها کاندیدای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده خواند و تاکید کرد که با حمایت از او می‌توان «دوم خرداد» دیگری رقم زد. در مقابل اما احزاب اصلاح‌طلب یکی یکی حمایت خود از او را تکذیب کردند

دست خالی اصلاحات

با قلع و قمع کاندیداهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب، دست جبهه اصلاحات ایران و احزاب اصلاح‌طلب کاملا برای معرفی کاندیدای مورد حمایت به مردم خالی است و بسیاری از آنها عملا اعلام کرده‌اند که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنند.

حتی عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده به عنوان دو کاندیدای نزدیک به طیف اصلاح‌طلب نیز از این حمایت‌ها بی‌نصیب هستند. کوشش آنها برای جلب حمایت جریان اصلاح‌طلب تاکنون که بی‌فایده بوده است. این وضعیت کار را برای آنها سخت کرده است. همتی دیروز در توئیتی با هشتگ «پنج به علاوه یک عادلانه نیست» تلویحا به همین موضوع اشاره کرد.

ستاد انتخاباتی مهرعلیزاده هم با انتشار بیانیه‌ای مهرعلیزاده را تنها کاندیدای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده خواند و تاکید کرد که با حمایت از او می‌توان «دوم خرداد» دیگری رقم زد. در مقابل اما احزاب اصلاح‌طلب یکی یکی حمایت خود از او را تکذیب کردند. الیاس حضرتی، دبیر کل حزب اعتماد ملی دیروز در توئیتر، حمایت این حزب از مهرعلیزاده را شایعه خواند و نوشت: «حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ کس نرفته و نامزدی ندارد.»

اردو زیر پرچم کاندیدای برنده

در این میان جمع دیگری از اصلاح‌طلبان راه خود را جدا کرده‌اند و به سرعت زیر پرچم کاندیدایی که احتمال پیروزی‌اش بالاست، اردو زده‌اند. آنها بر خلاف سایر اصلاح‌طلبان یک کاندیدای مورد حمایت در انتخابات 1400 دارند؛ اما آن کاندیدا نه همتی است و نه مهرعلیزاده، بلکه ابراهیم رئیسی است. حزب مردمی اصلاحات رسما حمایت خود از رئیسی را اعلام کرده است.

دبیرکل این حزب حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی است که خودش نیز داوطلب کاندیداتوری برای انتخابات شده بود اما تایید صلاحیت نشد. دو روز پیش او با علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی تشکیل جلسه داده و در آن جلسه مقرر شد که ستاد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حامی رئیسی به ریاست او تشکیل شود.

زارع فومنی تبلیغات خود برای رئیسی را از همان جلسه آغاز کرد و گفت: «از تمامی اصلاح‌طلبان بزرگ ایران زمین و اعتدالیون دعوت می‌شود تا در این مقطع حساس از تاریخ کشورمان با حمایت از ابراهیم رئیسی گامی بلند در جهت حل مشکلات و تعالی ایران اسلامی برداریم.»

راه‌اندازی ستاد و پویش اصلاح‌طلبان حامی رئیسی به زعم بسیاری نشانه فرصت‌طلبی و خیز عده‌ای «اصلاح‌طلب‌نما» برای رزرو صندلی در دولت آینده است! آذر منصوری با بیان اینکه این افراد هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند، آنها را در خدمت جریان رقیب دانست

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات به حضور مستقل و به گفته وی فراجناحی رئیسی در انتخابات اشاره کرد و افزود که «بر این اساس تکلیف خود می‌دانیم تا از وی به عنوان فردی «اصلاح‌گر» برای حل مشکلات کشور کمک کنیم.»

پیرو آن جلسه و آن اظهارات، دیروز اعلام شد که جمعی از اصلاح‌طلبان کشور ستاد و پویشی برای حمایت از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو راه‌اندازی کردند. خضر خلیلی، سخنگوی این کمپین هم وعده داد که به زودی بیانیه تحلیلی موسسین این کمپین منتشر می‌شود.

خیز برای رزرو صندلی  در دولت آتی

 محتوای این بیانیه تحلیلی هر چه که باشد به زعم بسیاری نشانه فرصت‌طلبی و خیز برداشتن سالوسانه عده‌ای اصلاح‌طلب‌نما برای رزرو صندلی در دولت آینده است! آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات دیروز در واکنش به همین خبر به ایسنا گفت: «متاسفانه شاهدیم افرادی عنوان و نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند، در حالی که هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند و عملا در خدمت جریان رقیب اصلاحات عمل می‌کنند. خاصه در بزنگاه‌های انتخابات در خدمت جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات و در جهت تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان هم عمل می‌کنند.»

او درباره موضع جبهه اصلاحات ایران برای چندمین بار اعلام کرد که همه نامزدهای این جبهه رد صلاحیت شده‌اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نداریم.  

موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که حزب مردمی اصلاحات، حزب چندان استخوان‌داری در جریان اصلاحات نیست و اساسا اصلاح‌طلبانی از این دست در اندیشه‌ورزی و کنشگری اصلاح‌طلبانه سخت سست هستند تا جایی که با وزش بادهای موسمی تغییر جهت می‌دهند؛ از این رو آنها را نمی‌توان جزو قاطبه جریان اصلاح‌طلبی محسوب کرد و به دنبال آن این حمایت را نیز نمی‌توان به پای اصلاح‌طلبان گذاشت.

از نگاه دیگر اقدام صورت گرفته تحت عنوان «پویش اصلاح‌طلبان برای حمایت از رئیسی» نشانگر تلاش ستاد انتخاباتی رئیسی برای گسترده‌تر کردن طیف رأی‌دهندگان به اوست تا جایی که بتواند جمعی از به اصطلاح اصلاح‌طلبان را هم شامل شود؛ تلاشی که احتمال رأی‌آوری او را افزایش می‌دهد.