میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که تهران به زودی غنی سازی 60 درصد اورانیوم را متوقف می‌کند.

وی در مصاحبه با ایستگاه رادیویی «اکو مسکو» گفت فکر می‌کند که این اتفاق خیلی زود در جریان مذاکرات وین اتفاق می‌افتد.

اولیانوف در پاسخ به اینکه آیا برنامه جامع اقدام مشترک برجام همچنان به عنوان یک ابزار کنترل واقعی باقی مانده است، با بیان اینکه هیچ چیز بهتر از این توافق برای کشورهای منطقه وجود ندارد، اظهار کرد: این معامله اطمینان بالایی را نسبت به اینکه ایران سلاح هسته‌ای ندارد و نخواهد داشت را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران، در چارچوب این توافق‌نامه، به کشوری که بیشترین بازرسی از آن انجام شده است، در جهان تبدیل شده است.

مذاکرات وین احتمالا تا 10 روز دیگر تکمیل می‌شود

همچنین خبرگزاری روسی تاس به نقل از اولیانوف نوشت: مذاکرات وین برای از سرگیری اجرای برجام در شرایط کنونی ممکن است در روزهای نخستین ماه ژوئن کامل شود.

بنا بر این گزارش، اولیانوف که سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات برجامی وین هست، با بیان اینکه مذاکرات در مسیر درست خود پیش می‌رود، اظهار کرد: مذاکرات برجامی وین احتمالا اوایل ژوئن (حدودا ۱۰ روز آینده) تکمیل می‌شود.  وی افزود: البته زمانی که چنین کار و امور پیچیده و دشواری درمیان است، ممکن نیست که بتوانید به قطعیت آن را پیش‌بینی کنید، با این وجود احساس می‌کنم که مرحله نهایی (مذاکرات وین) می‌تواند هفته آینده باشد و امیدوارم که اینگونه باشد.

تاس تاکید کرد که با وجود مشکلات پیش رو، اولیانوف گفت که مذاکرات در مسیر درست خود قرار داشته و به پیش می‌رود.

در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی‌های مختلف میان هیأت‌ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیأت‌های همه کشورهای عضو برجام در یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش‌نویس را برای ملاحظه روسای هیأت‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند. در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش‌های هیأت‌های کارشناسی طرف‌های درگیر در گفتگوها، پیش‌نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است. هیأت‌ها در پایان این دور از گفتگوها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر گفتگوها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.