سخنگوی شورای نگهبان گفت: از میان کسانی که برای ثبت نام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کردند، مدارک حدود 40 نفر با مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بود.

عباسعلی کدخدایی در یک برنامه تلویزیونی در مورد مدارکی که به شورای نگهبان از سوی وزارت کشور ارسال شده است، اظهار کرد: مدارکی که قبلاً بود همان دو قطعه عکس و فرم‌ثبت‌نام بود اما الان با توجه به مصوبه شورای نگهبان مدارک تحصیلی، سوابق کار و عدم سوء پیشینه مدارکی بود که در مصوبه ما داشتیم و افراد ملزم بودند که آن را به شورای نگهبان ارسال کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته بودید نماینده شورای نگهبان در وزارت کشور مدارک افرادی که طبق مصوبه این شورا نباشند را تحویل نمی‌گیرد، بیان کرد: ما اسامی را دریافت کردیم و طبیعتاً آنچه برای ما اعتبار دارد همان شرایطی است که از سوی شورای نگهبان ارسال شده است یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلا بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم.

زمان اعلام کاندیداهای نهایی و آغاز تبلیغات

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: تلاش ما این است که در همین مدت پنج روزه صلاحیت کاندیداها را بررسی کنیم اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی بیشتر باشد طبق قانون ناچار هستیم که مهلت را تمدید کنیم.

وی در مورد اینکه اگر پنج روز اول به نتیجه نهایی برسید چه زمانی اسامی را اعلام خواهید کرد، گفت: ما به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و آنها هم یکی دو روز پس از این کار موظف هستند اسامی را اعلام کنند.

در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت است. به عبارت دیگر شورا افرادی که احراز شوند به وزارت کشور اعلام می‌کند و نسبت به بقیه افراد ساکت است

کدخدایی افزود: ممکن است اعلام اسامی از تاریخ پنجم و ششم خرداد جلوتر بیفتد اما  تبلیغات از هفتم خرداد ماه به مدت ۲۰ روز انجام می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم

وی در مورد روند اعتراض به احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان توضیح داد: در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت است یعنی افراد باید شرایط را واجد باشند تا اعضای شورای نگهبان آنها را برای پست مهم ریاست‌جمهوری احراز کنند. در مورد اینکه افرادی رد صلاحیت نداشته باشند هیچ گونه اظهارنظری نمی‌شود و قانون تکلیف نکرده است یعنی به عبارت دیگر شورا افرادی که احراز شوند به وزارت کشور اعلام می‌کند و نسبت به بقیه افراد ساکت است .

این عضو شورای نگهبان ادامه داد: رد صلاحیت به مفهومی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی است اینجا نیست اصلا این واژه را ما در انتخابات ریاست جمهوری نداریم اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی هست.

وی با اشاره به اینکه در مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل بررسی مورد نظر است، تصریح کرد: البته ارزیابی مدیریت فرد هم، مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

آنچه برای ما اعتبار دارد همان شرایطی است که از سوی شورای نگهبان ارسال شده است یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلا بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم

کدخدایی گفت: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد، یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

شورا سقف مشخصی برای تایید صلاحیت‌ها ندارد

وی اظهار داشت: ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی. در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علائق سیاسی اعضای شورای نگهبان در موارد دخیل شده باشد. سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورا سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها ندارد و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، اعلام می‌کند، گفت: قانون از ما خواسته، شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم؛ ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم. وی ادامه داد: میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.کدخدایی گفت: برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رأی اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رأی یا کمتر داشته باشد، تاییدصلاحیت نمی‌شود.

اسامی منتشر شده از نامزدهای ریاست‌جمهوری کذب است

سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته همچنین با اشاره به انتشار اسامی تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اسامی منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند. وی افزود: ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تایید صلاحیت شده را اعلام خواهیم کرد، لذا از مردم و رسانه‌ها تقاضا داریم به اخبار غیر موثق و کذب استناد نکنند. کدخدایی بیان کرد: قوه قضاییه باید با کسانی که نسبت به انتشار اخبار کذب و زود هنگام مبنی بر تایید و یا عدم تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برخورد کند.