وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه صدام و نتانیاهو بیش از هر کس دیگری اعراب را کشته‌اند، گفت: ایران دشمن مردم منطقه نیست؛ این باور غلط را ابتدا صدام و پس از وی نتانیاهو مانند یک چوپان دروغگو تکرار می‌کند.

دومین مجمع گفتگوی تهران، توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به صورت مجازی و با حضور وزیران خارجه برخی از کشورهای منطقه از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، محمدحنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه و .. برگزار شد.

محمدجواد ظریف در این نشست، ضمن بیان مطلب فوق، بار دیگر آمادگی ایران برای گفت‌وگو با همسایگانش را اعلام کرد و افزود: ما نیازی به خارجی‌ها برای شکل دادن به سرنوشتمان نداریم. مذاکره اساس دیپلماسی است و دیپلماسی می‌تواند به نفع همه باشد؛ اگر به درستی و با احترام متقابل به کار گرفته شود.

ظریف در سخنانش بار دیگر، بر اهمیت ابتکار ایران برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای با عنوان «ابتکار صلح هرمز» تاکید کرد و گفت: اوضاع منطقه ما خوب نیست؛ خونریزی، جنگ داخلی، بی‌ثباتی و جنایت از یک سو و عقب‌ماندگی در توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر شرایط قابل رشک‌برانگیزی نیستند. مشکلات منطقه 3 ریشه اصلی دارد: مداخلات بین‌المللی، امنیتی کردن و اولویت‌بندی.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا منطقه را به چشم منطقه نظامی می‌بیند و آمریکا و متحدان غربی او تمام سخت‌افزارهای نظامی خود را در منطقه خالی می‌کنند، افزود: شش کشور همسایه ما در جنوب خلیج فارس با جمعیتی کمتر از 40 میلیون نفر یک چهارم تمام تسلیحات معامله شده در جهان را خریداری می‌کنند. یکی از آنها بیش از 60 میلیارد دلار در سال گذشته صرف خرید سلاح کرد و دیگری با تنها 1.5 میلیون نفر جمعیت 22 میلیارد دلار تسلیحات نظامی خریداری کرد.

وی گفت: امنیتی کردن، مستلزم تهدیدها و دشمنان ساختگی و همچنین دوستان مصنوعی و اتحادهای سطحی است. امنیتی کردن، اولویتبندی منطقه‌ای را از پرداختن به چالش‌های بنیادین و تهدیدهای واقعی به پرداختن به تهدیدهای ساختگی تغییر می‌دهد. انگیزه اصلی این سیاست به حاشیه راندن و در صورت امکان نادیده گرفتن مسئله فلسطین است.