تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به شرایط اخیر پرونده هسته‌ای ایران و موضع گیری کشورهای عضو برجام و بعلاوه ایالات متحده تاکید کرد که ایران و ایالات متحده حتی برای اینکه چگونه به برجام بازگردند هم نیاز به مذاکره دارند.

کوروش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اتفاقات اخیر پیرامون مسائل هسته‌ای ایران و برجام با بیان اینکه شرایط به سمت منفی و بدتر شدن سیر نمی‌کند، اظهار داشت: ایران قبول نکرد که در چارچوبی که اتحادیه اروپا تحت عنوان جلسه غیر رسمی ۴+۱ با حضور آمریکا پیشنهاد داد شرکت و مذاکره کند، البته همان زمان سخنگوی وزارت خارجه گفت که با توجه به تحولات اخیر شرایط و زمان حضور در این جلسه مناسب نیست، برداشت من این است که این به معنای رد قطعی پیشنهاد اتحادیه اروپا نبود.

وی با اشاره به دو تحول مهم اخیر، ادامه داد: یکی سفر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بود و توافقی که در مورد تعلیق اجرای پروتکل الحاقی حاصل شد که آژانس نسبت به آن رضایت نسبی داشت؛ مورد بعدی تفاهمی است که منجر به عدم طرح پیش نویس قطعنامه سه کشور اروپایی در شورای حکام شد. در این مورد هم اظهارات منابع غربی و هم اظهارات سفیر ما نزد آژانس گویای این است که قرار است در سطوح فنی بین ایران و آژانس مذاکراتی انجام شود که می‌تواند منجر به رفع ابهام در مورد مواد هسته‌ای یافته شده در دو سایت هسته‌ای اعلام نشده، شود که آژانس مدعی آن بوده است. این موضوع و نیز مسئله تعلیق اجرای پروتکل الحاقی دو موضوعی بودند که سه کشور اروپایی در پیش نویس خود آن را گنجانده بودند. اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، اساسا علت وجودی آن قطعنامه منتفی خواهد شد.

تحلیل‌گر ارشد مسائل ژئوپلتیک خاطرنشان کرد: به این ترتیب شرایط مناسب فراهم شد که قطعنامه به رای گذاشته نشود که اگر گذاشته می شد با توجه به تهدیدهایی که ایران انجام داده بود می‌توانست شرایط را بیش از آنچه که هست، تخریب کند. اما با توجه به این تحولات مثبت یعنی منتفی شدن ارائه قطعنامه و اینکه مذاکره توسط ایران به صورت قطعی رد نشد و امکان پیشرفت در روابط ایران و آژانس و همچنین اگر براساس برنامه‌ بیان شده توسط آقای ظریف یک برنامه عمل سازنده از طرف ایشان ارائه شود، همچنان جای امیدواری هست که از طریق نوعی تعامل دیپلماتیک مثل مذاکرات غیر رسمی یا میانجی‌گری، طرفین بتوانند به جایی برسند.

احمدی درباره تاکید ایران بر اینکه آمریکا باید به برجام بازگردد و تعهدات خود را بطور موثر انجام دهد بعد مذاکره انجام شود، گفت:‌ می‌توان در عمل به گونه‌ای پیش رفت که نیل به یک حد وسطی عملی باشد؛ بعلاوه، در دیپلماسی یک موضع مذاکراتی داریم و یک موضع واقعی؛ یعنی همه کشورها مواضعی را مطرح می‌کنند؛ بعد راجع به این مواضع مذاکراتی، گفت‌و‌گو می‌کنند و در نهایت چاره‌ای جز بده بستان نیست. در غیر این صورت کار پیش نمی رود.

وی افزود: آقای ظریف گفته است به لحاظ تکنیکی و فنی برای بازگشت به برجام نیاز است که گام‌ها هماهنگ شوند،‌ درست است که مواضعی اعلام شده، اما چون ایران در عمل به طور قاطع مذاکره را رد نکرده است بنابراین ممکن است فرجی حاصل شود.

وی درباره اینکه آیا آمریکا اجرای تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد، بیان کرد:‌ آمریکا مواضع مذاکراتی خودش را گفته است و اعلام کرده که تحریم‌ها را بر نمی‌دارد مگر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد. این موضع مذاکراتی امریکا است اما طرفین در عمل باید بتوانند در یک حد وسطی توافق کنند و به راه حلی حاوی نوعی هم‌زمانی، بازگشت متناظر به تعهدات یا هر شکل دیگری دست پیدا کنند و این تنها از طریق نوعی تعامل دیپلمایک می‌تواند ممکن باشد و گرنه با تبادل مواضع از طریق رسانه کار به جایی نمی‌رسد.