محسن رضایی در گفتگویی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اظهار داشته است که ایران آماده از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت‌های اروپایی است، البته مشروط به اینکه آنها «سیگنال مشخصی» ارسال کنند که تحریم‌ها در عرض یک سال لغو می‌شود.

محسن رضایی گفته است: آنها می‌توانند اعلام کنند و به ما اطمینان دهند که تمام تحریم‌های اعمال شده پس از برجام در عرض کمتر از یک سال لغو می‌شود و به بگویند بروید و پروسه این اتفاق را مذاکره کنید.

وی در بخش دیگری افزوده است: هر ماه در طول مذاکرات، باید برخی تحریم‌های که ضروری است لغو شوند. مثلا تحریم علیه مبادلات مالی و محدودیت‌هایی که بر بانک‌های اروپایی اعمال شده باید در ماه اول برداشته شود. صادرات نفت نیز در بین اولویت‌های نخست ما است.

رضایی که فایننشال تایمز از او به عنوان کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری یاد کرده در ادامه تصریح کرده است که دیگر اقدامات آمریکا مثل کمک به رفع مسدودی پول‌های ایران به عنوان مشوقی برای آغاز مذاکرات، مثل دادن یک «آب نبات» می‌ماند.

او همچنین این موضوع را رد کرد که اصولگرایان می‌خواهند مذاکرات با آمریکا را به تعویق بیاندازند.

در همین ارتباط سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فایننشال تایمز، ضمن آنکه گفته‌های وی را نظرات شخصی رضایی خواند، گفت: «کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفا از طریق وزارت خارجه و به صورت نهادی و از مجاری خودش منتقل می‌شود.»

نظامی‌ها مثل امیرکبیر هستند

رضایی در جای دیگری هم گفته است: کسانی که می‌گویند چرا نظامی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری می‌آیند، در جریان نیستند که در اروپا و آمریکا بیش از ۵۰ درصد روسای جمهور و روسای دولت‌ها نظامی بودند.

او افزود: من عمده این ترس را ناشی از زد و بند اقتصادی و رانت‌خواری می‌دانم چون اگر نظامیان بر سر کار بیایند دست دزدها را قطع می‌کنند و تا آخرین قطره‌ای که از بیت‌المال رفته به خزانه باز می‌گردانند و به دست مردم می‌رسانند.

رضایی تاکید کرد: نظامیان افراد قاطعی هستند گفتند خرمشهر را آزاد می کنیم و آزاد کردند و گفتند حکومت داعش را در کمتر از سه ماه از بین می‌بریم و عمل کردند.

او با تشبیه نظامیان در ایران به امیرکبیر گفت: امیرکبیر را ببینید؛ او ابتدا امیرنظام بود و بعد امیرکبیر شد و موضوع کاندیدای نظامی در ایران هم همین است.