پس از چندین ماه بحث و جدل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و رأی ۶ ممتنع تصویب کردند.

گفتنی است، نمایندگان ۱۴ بهمن ماه، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ ‌رأی موافق، ۱۴۸ ‌رأی مخالف و ۱۲ ‌رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند و بر این اساس دولت روز دوشنبه هفته جاری لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد.

به گزارش فرارو، پیش از جلسه علنی دیروز نمایندگان در جلسه غیر علنی به بررسی لایحه پرداخته بودند. به نظر می‌رسد مجلس به این نتیجه رسید که کلیات را تصویب کند و سپس در کمیسیون تلفیق آن را دوباره اصلاح کند.

در جریان بررسی لایحه، بسیاری از نمایندگان تاکید کردند که چاره‌ای جز تصویب کلیات ندارند. کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا گفت: «کار بودجه به جایی رسیده که حتی اگر به موقع در کمیسیون تلفیق رأی بیاورد، باز هم در آستانه پایان سال قرار می‌گیریم، لذا نباید بیش از این وقت را تلف کنیم. باید قبول کرد که در حال حاضر هیچ راهی جز تایید کلیات بودجه نداریم.»

شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه هم اظهار کرد: «تایید کلیات به معنای تایید جزئیات نیست، بنابراین باید در وهله اول کلیات مورد تایید قرار گیرد تا بتوان با دقت جزئیات را مورد بررسی قرار داد.»

به این ترتیب تصویب کلیات به معنای پایان یافتن اختلاف بودجه‌ای میان مجلس و دولت نیست و باید دید که کمیسیون تلفیق با لایحه جدید چه می‌کند. برخی نمایندگان پیشتر گفته بودند که دولت در لایحه اصلاح قابل توجهی ایجاد نکرده است. عده‌ای از نمایندگان از جمله مصطفی میرسلیم مخالف تصویب کلیات لایحه بودند. او گفت: «این بودجه، بودجه فسادزاست. کسانی که می‌خواهند از کلیات بودجه دفاع کنند توجه داشته باشند که ما نباید اجازه بدهیم بودجه‌ای که باعث افزایش فساد در کشور می‌شود به بهانه اینکه نمی‌دانیم سرنوشت کشور چه خواهد شد، بودجه را به سرنوشت افزایش فساد پیش ببریم. دولت باید خودش اصلاحات لازم را انجام دهد.»

نماینده مردم تهران گفت: دولت به شدت با پیشنهادات تلفیق مخالفت کرد، خب شما چطور می‌خواهید حساب کنید که چنین دولتی بخواهد مجری اصلاحات کمیسیون تلفیق بشود؟ دولت قطعاً مجری اصلاحات شما نخواهد بود و نهایتاً کار خودش را خواهد کرد و دست شما هم بسته خواهد بود. امکان اینکه بتوانید اصلاح کنید نخواهید داشت و در نتیجه بر مشکلات کشور افزوده خواهد شد.