رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در صورتی که اعتبار سازمان تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند، ورشکسته می‌شویم.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: چندین بار با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور مکاتبه انجام داده‌ایم و خواستار افزایش اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم.

وی گفت: چنانچه اعتبار لازم برای سال آینده اختصاص داده نشود، تعادل میان منابع مصارف سازمان از بین می‌رود به همین دلیل سازمان دچار مشکلات زیادی می‌شود و قطعاً مانند سایر صندوق‌ها ورشکسته خواهد شد.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه چنانچه ۹۰هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی اختصاص داده شود بخشی از این اعتبار برای همسان‌سازی و بخشی نیز برای مصارف دیگر سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: سال گذشته ۱۷هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شد و امسال باید ۳۰ تا ۳۵درصد بیشتر از این مبلغ هزینه کنیم و در مجموع حدود ۲۶ تا ۲۷هزار میلیارد تومان نیاز داریم و این در صورتی است که نخواهیم متناسب‌سازی جدیدی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر مبلغی به ۵۰ تا ۶۰هزار میلیارد تومان اعتبار قبلی اضافه نشود نمی‌توانیم از عهده هزینه‌های سازمان در بخش‌های مختلف بربیاییم و قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.

دهقان‌کیا افزود: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم علاوه بر متناسب‌سازی، بخشی از بدهی تأمین اجتماعی را نیز پرداخت کند و حداقل بدهی جاری ماهیانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تأمین اجتماعی را در بودجه ۱۴۰۰ در نظر بگیرد، در غیر این صورت منابع کاهش و مصارف افزایش پیدا می‌کند و طی دو سال آینده دچار معضل جدی خواهیم شد و جوابگوی بیمه‌شدگان و بازنشستگان نخواهیم بود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران افزود: در سال جاری سقف حقوق حداقل‌بگیران با ۳۰ سابقه ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان تعیین شد، در حالی‌که خود مسئولان حداقل هزینه خانوار را ۹ الی ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاوت زیادی میان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با تأمین اجتماعی وجود دارد، گفت: برای بازنشستگان کشوری سال گذشته دو بار همسان‌سازی حقوق انجام شد و بیش از ۵۰درصد نیز پایه حقوقشان افزایش پیدا کرد در حالی که این اتفاق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی رخ نداد و فاصله زیادی میان حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی وجود دارد به همین دلیل ما انتظار داریم دستمزدهای سال آینده این فاصله را جبران کند و همچنین اعتبار لازم برای همسان‌سازی مجدد حقوق بازنشستگان نیز به تأمین اجتماعی اختصاص پیدا کند.