شبکه بلومبرگ در گزارشی به نقل از چهار منبع آگاه، اعلام کرد که دولت بایدن به دنبال راهی برای کاهش فشار اقتصادی بر ایران و در عین حال، حفظ تحریم‌های آن است.

پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ در این باره نوشت: طبق گفته چهار منبع که با تفکرات دولت بایدن آشنایی دارند، برخی مباحثاتی که مقامات آمریکایی مطرح کرده‌اند، شامل حمایت آمریکا از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا و تخفیف در تحریم‌هایی است که مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ایران شده‌اند.

این افراد همچنین مطرح کردند که جو بایدن می‌تواند فرمانی اجرایی در راستای بازگردانی تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای به حالت اولیه امضا کند اما اعمال معافیت از تحریم‌ها به منظور اینکه ایران بتواند در بازار جهانی نفتش را به فروش برساند، در حال حاضر به طور جدی بررسی نمی‌شود.

بلومبرگ می‌نویسد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که دولت جدید آمریکا با آن روبه‌رو است، موج تحریم‌هایی است که دولت ترامپ در اواخر دوره‌ روی کار بودنش با ادعای حمایت تهران از تروریسم، علیه ایران اعمال کرد. این اقدام شامل تصمیم اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران است.

در این گزارش آمده است: وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند مجوزهایی را برای انجام دادن تجارت محدود با ایران صادر کند یا اطمینان‌سازی کند که چیزی بر تجارت از طریق کانال تبادلات بشردوستانه موسوم به اینستکس که توسط کشورهای اروپایی ارائه شد، اثر نخواهد گذاشت.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از درخواست تسهیلات سریع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این درخواست ایران را کماکان در دست بررسی دارد.

در همین ارتباط جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این صندوق درخواست ۵ میلیارد دلار وام ایران را کماکان در دست بررسی دارد. این نخستین درخواست وام ایران از صندوق از سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱) به این سو است.

ازعور افزود: آنچه که ایران به آن نیاز دارد، آن است که تنش‌ها یا مسائل اجتماعی را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهد که اطمینان یابد تدابیر حفاظت اجتماعی متناسب با محافظت از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها اتخاذ می‌شود.

وی همچنین گفت هنوز خیلی زود است که به سیاست دولت بایدن در منطقه به‌ خصوص در مورد ایران پی برد.