فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله گفت: اوایل جنگ با نگاه غیرمردمی بنی‌صدر، ارتش عراق توانست بسیاری از نقاط را تصرف کند. بنی‌صدر خدمت امام رفت و‌ گفت: باید مذاکره کنیم. حضرت امام فرمودند: اگر نمی‌توانی کنار بنشین و حرف از مذاکره نزن.

سرلشکر محمدعلی جعفری در مراسم سراسری فرماندهان و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ادامه داد: اما وقتی فرماندهی عالی جبهه به دست افراد انقلابی چون صیاد شیرازی افتاد، با نگاه به ظرفیت‌های داخلی توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. امکانات ما که همان بود، اما مهم نگاه به ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت‌های موجود بود. مثل وضع امروز که امید به برجام و دیگران داریم و وضع این است، اما اگر نگاهمان عوض شود، آزادی خرمشهرها در پیش است.

وی افزود: ناامنی‌های سال ۷۸ را به یاد بیاورید که چقدر دشمن خوشحال شد که می‌تواند کارهایی علیه ما انجام دهد. ۱۰ سال بعد در سال ۸۸ که ناامنی توسعه پیدا کرد و دو سال قبل از آن ماجرای ساختگی ۱۱ سپتامبر را راه انداخت. اما ما پیروز شدیم، چون مردم، حساب شده وارد میدان شدند.

جعفری بیان داشت: سال ۹۶ که باز دشمن ناامنی به راه انداخت، برعکس دفعه‌های قبل چند روز بیش‌تر طول نکشید؛ در صورتی که دشمن، تجربه و امکانات بیشتر کسب می‌کرد، اما شکست خورد و ناامید شد. وی گفت: این‌ها را نباید دست کم بگیریم. ما به ابعاد مختلف جنگ که بخواهیم بپردازیم، جلسات و‌ کتب مختلفی را می‌طلبد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان اینکه در مورد نقش مردم باید بیش‌تر تلاش کنیم که البته کار سختی هم هست، تصریح کرد: سپاه بدون مردم، سپاه نبود. شما ببینید جنگ‌هایی که در لبنان و ‌غزه و سوریه رخ داد، یک طرفش مردم بودند. داعش هم خود را مردمی می دانست، ولی پشتوانه‌اش آمریکا بود.

وی گفت: ابعاد مختلف این مردمی بودن باید بررسی شود؛ آن هم در این عرصه که با جنگ نرم مواجه هستیم. نقش مردم باید برجسته شود و به عبارتی هنوز مردم به معنای واقعی به عرصه نقش‌آفرینی در این نبرد نیامدند و تا کامل نیایند پیروزی حاصل نمی‌شود. جعفری اظهار داشت: امروز باید در جنگ نرم، صحنه به دست مردم سپرده شود. همانطور که مقام‌معظم رهبری فرمودند باید این حضور منظم شود.

وی گفت: در سیل و زلزله مردم با دیدن تصاویر احساس وظیفه کرده و حرکت می‌کنند، اما در جنگ نرم به زودی حس برخاستن ایجاد نمی‌شود و شما باید آن را ایجاد کنید.