خطیب‌زاده در مورد غیبت افغانستان در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و رأی ممتنع عراق به مصوبه‌ای که علیه ایران در این مجموعه به رأی گذاشته شده بود، با بیان اینکه ما ناخرسندی خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم، گفت: همانطور که شنیده‌اید، نخست وزیر عراق اعلام کرده که در حال پیگیری این موضوع هستند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود، در این خصوص افزود: ما فکر می‌کنیم که کشورهای همسایه می‌دانند که یک‌جانبه‌گری و سلطه‌گری آمریکا تا چه میزان می‌تواند تاثیر منفی در منطقه داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران، عراق را صحنه تسویه حساب خود با آمریکا می‌کند، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای حسن همسایگی است و همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خود، از جهت جنگ‌جویی‌ها و ماجراجویی‌ها و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده به همسایگان کمک کنیم تا این فضا به امنیت پایدار برسد و بر عکس آنچه آمریکا انجام می‌دهد، با تمام توطئه آفرینی‌ها سعی نکردیم آنچه رخ می‌دهد در کشورهای همسایه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سیاست آمریکا استفاده از پایگاه‌های دیگر کشورهاست. آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متفاوتی دارد نیروهای نظامی آن بخش‌هایی از عراق را اشغال در داخل عراق سردار ما را به شهادت می‌رساند می‌دانیم تا چه حد مقامات و شخصیت های عراق منزجر هستند. هر چه زودتر چکمه پوشان آمریکا عراق و منطقه را ترک کنند. هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد دوستان را در منطقه در موقعیت انتخاب قرار دهیم.

وی تصریح کرد: روابط عراق با ایران چند لایه است و روابط دو کشور طبیعی و تاریخی، مردمی و دارای عمق و افق و عرض بسیار قابل توجه است. هیچکس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را خراب کند مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که الحمدالله دو ملت بیدار هستند.

وی همچنین از رایزنی وزیر خارجه کشورمان با همتایان کویتی، قطری و ارمنستانی خود طی روزهای اخیر خبر داد.